A Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. (Mohu) és az Aldi boltlánc is reagált a Világgazdaságnak az üvegvisszaváltó automaták hibájáról. Az ügy előzményét lapunk vasárnap délelőtt írta meg.
Mint beszámoltunk, az egyik fővárosi agglomerációs Aldiban – egészen pontosan a piliscsabairól van szó – szokatlan üzenet várta a vásárlókat. „Tisztelt vásárlók! Üzletünkben az üvegvisszaváltás bizonytalan ideig szünetel” – írták ki egy földre kihelyezett állványra.
Az is olvasható volt a kiíráson, hogy az elégedetlen fogyasztók a Mohunál reklamáljanak, a megértést pedig köszönik. Ebből arra lehetett következtetni, hogy a probléma nem az Aldinál van, hanem a Mohunál, pontosabban a kihelyezett REpontok hibásodhattak meg.
Lapunk írásban érdeklődött a Mohu sajtóosztályán, és az Aldit is megkerestük. Arra voltunk kíváncsiak, hogy tapasztalható-e kiterjedtebb meghibásodás, vagy csak lokális esetekről beszélhetünk. A Mohu először is tisztázta, hogy nem országos a probléma, de tudomása van az Aldinál történtekről. Az Aldi pedig arról tájékoztatta lapunkat, hogy
néhány boltjuk érintett, de már dolgoznak a megoldáson.
Egyébként úgy tudjuk, hogy Piliscsabán a délutáni órákra megoldódott a helyzet, de erre vonatkozóan a német diszkont nem adott információt, ahogy arra sem tért ki, pontosan hány üzletében szünetel vagy szünetelt az 50 forintos palackok, üvegek és flakonok visszaváltása.
A Mohu még annyival egészítette ki a tájékoztatást, hogy leszállította a szükséges zsákokat, így elhárította az akkut fennakadást. Hogy pontosan mi okozta a problémát, az nem derült ki.
Egyébként érdekes kérdés, hogy ha az üvegvisszaváltó automata nem üzemel, mi az eljárás a vásárlók által behozott palackokra vonatkozóan, van-e például kötelezettségük a boltoknak ezek személyes átvételére. Jelen fennakadás során ez a megoldás eredetileg nem merült fel, legalábbis az Aldi felhívása alapján.
Kevesen tudják, pedig a boltok nem ingyen veszik át az ötven forintot érő palackokat, minden egyes darab után kezelési költség illeti meg őket. Így aztán papíron lenne keretük és motivációjuk, hogy ezeket a helyzeteket megoldják, amíg a Mohu nem javítja meg az adott REpont automatát (amennyiben ez az ő illetékessége).
A teljes képhez természetesen az is hozzátartozik, hogy egyedi hibák vannak és lesznek is a rendszerben, hiszen országszerte nagyjából 4000 helyen működik már kézi visszaváltás. Mindez akár 8-10 ezer REpont automatát is jelenthet. Meghibásodásokról gyakorta hallani, de eddig összességében azért jól vizsgázik a modell, és erre vannak kiemelkedő példák is: december 27-én, egyetlen nap alatt
nagyjából 10 millió palackot váltottak vissza Magyarországon.
Korábban ennek a hulladéknak csak a 30 százalékát sikerült begyűjteni, most az arányt 90 százalékra becsülik. Vagyis ekkora mértékben mentesíti a környezetet és teremt értéket a Mohu üvegvisszaváltási megoldása.
Mohu-bejelentés: teljes fordulat a szemétszállításban – Nagykanizsán visszaállt az eredeti állapot
Nyugvópontra jutott a konfliktus. A Mohu mégis visszaadta a megbízást az eredeti cégnek, miután meg tudtak egyezni a hulladékszállítás áraiban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.