Szorítja az idő a kormányt, rövidesen döntenie kell a magyar légierő sorsáról. A Világgazdaság úgy értesült, hogy a nemzetbiztonsági kabinet az idén mindenképpen megtárgyalja az értékelést, majd eldönti: felújítják-e a MiG-29-eseket, vagy valamilyen nyugati típus beszerzése mellett határoznak.
A MiG RSZK gyártócég vezérigazgatója egy orosz lapnak elmondta: elvi döntés van magyar részről a harci gépek felújítására, noha Magyarországra hatalmas politikai nyomás nehezedik. Nyikolaj Nyikityin ugyanakkor optimistán hivatkozik NATO-véleményekre, amelyek szerint a szövetség "már nem ellenzi a MiG-ek modernizálását".
Kategorikus ellenzés valóban nem hangzott el a NATO részéről, megértik Magyarország anyagi lehetőségeinek szűkös voltát, de azt sem rejtik véka alá, hogy középtávon valamilyen nyugati típust kell választanunk -- hangsúlyozta kérdésünkre Szabó János.
A honvédelmi miniszter elmondta: a számos nyugati kormányhoz eljuttatott ajánlatkérő levélre egyetlen új válasz sem érkezett, a DaimlerChrysler és a MiG/MAPO alkotta konzorcium 14 gépre adott, 20 milliárd forint értékű modernizációs ajánlata hónapok óta ismert. Figyelembe vehető még az amerikai kormány 12 használt F--16-osára vonatkozó lehetőség, amelynek azonban teljes költsége százmilliárd forint körül lenne, így ennek igénybevétele valószínűtlen. Izraeli részről eddig csupán érdeklődés mutatkozott, konkrétum nem érkezett tőlük -- közölte a miniszter, aki december első felében Izraelbe utazik.
A magyar légierő vezérkarának véleménye az, hogy újítsák fel a MiG-eket, és ezzel párhuzamosan lássanak hozzá valamely nyugati típus beszerzésének előkészítéséhez.
A MiG-vezérigazgató egyébként abban reménykedik, hogy Magyarország után több állammal kötnek üzletet. Nyikityin félmilliárd dollárra teszi a MiG--29-esek felújítási piacát.