A svéd Saab és a brit BAe Systems cégek vegyes vállalata 24 darab Jas 39 Gripen harci repülőgép (közte négy kétüléses) eladására tett ajánlatot Magyarországnak, pénzügyi és ipari együttműködési javaslattal kiegészítve. A múlt hét csütörtök este Budapestre érkezett csomagot Szabó János honvédelmi miniszter tanulmányozza.
A szállítás 2005-ben kezdődne, a korábbi ajánlatban lévő öt év fizetési haladékot megtoldotta a svéd--brit cég, a teljes futamidő 15 esztendő lenne -- tudta meg a Világgazdaság. Az ár lényegében megegyezik a már ismerttel, az összes felszereléssel együtt 1,5-2 milliárd dollár, amelyre a svéd és a brit kormány garanciát vállal.
Az ügylet az úgynevezett "ellentételezéses (ofszet) eljárás" keretében zajlana, amely teljes körű ipari beruházási és export-ellentételezéssel termeli ki a gépek árát. A magyar kormány öt éve kötött ilyen megállapodást a Saab tulajdonosával, a Wallenberg-csoporttal. Ennek keretében a mostanáig aláírt előzetes szerződések értéke elérte az 575 millió dollárt; a vállalkozásokban részt vesz az Electrolux, az Ericsson, az AstraZeneca, a Volvo és a Scania.
A kormány már kinyilvánította, hogy bármilyen típusról legyen is szó, azt csak teljes körű ofszet keretében hajlandó megvásárolni.
Az ajánlatot a Honvédelmi Minisztérium (HM) hamarosan elküldi a Gazdasági Minisztériumnak, amely az ofszetmegállapodások gazdája. Véleménye ismeretében a HM a Gripen-ajánlatot is bevonja az év végén a nemzetbiztonsági kabinetnek készítendő előterjesztésbe, amelyben a légierő jövőjéről hozandó kormánydöntést készítik elő. Arról kell határozni, hogy a MiG--29-eseket (illetve azok egy részét) rövid vagy középtávra modernizálják-e és milyen módon. Vagyis addigra annak is el kell dőlnie, milyen megoldás keretében és mikor kerül sor a "rendszerváltásra", vagyis nyugati típusú gépek beszerzésére.
Az eddigi vélemények ismeretében valószínűtlennek tűnik a Gripenek sikere, mert a jelenlegi álláspont szerint Magyarország számára túl nagy teher lenne új harci gépek vásárlása. (Az ofszet eredményeképpen ugyan megnő az ország kivitele, illetve gyarapszik az itteni beruházások értéke, de a gépek árát ki kell fizetni.)
A Gripen korszerűségét és alacsony üzemeltetési költségét nem vonják kétségbe szakértők, de rámutatnak: ugyanaz a hiányossága, mint a MiG-ekének. Egyik típus sincs rendszeresítve a NATO-ban, földi kiszolgálásuk bázisaiktól távol az üzemanyag-feltöltésre korlátozódik.
A reálisabban szóba jöhető megoldásra, használt gép vételére eddig egy konkrét ajánlata van a HM-nek. Az amerikai kormány F--16-osokat kínál, amelyek -- a szükséges korszerűsítéssel együtt -- körülbelül 100 milliárd forintba kerülnének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.