A svéd Saab és a brit BAe Systems cégek vegyes vállalata 24 darab Jas 39 Gripen harci repülőgép (közte négy kétüléses) eladására tett ajánlatot Magyarországnak, pénzügyi és ipari együttműködési javaslattal kiegészítve. A múlt hét csütörtök este Budapestre érkezett csomagot Szabó János honvédelmi miniszter tanulmányozza.
A szállítás 2005-ben kezdődne, a korábbi ajánlatban lévő öt év fizetési haladékot megtoldotta a svéd--brit cég, a teljes futamidő 15 esztendő lenne -- tudta meg a Világgazdaság. Az ár lényegében megegyezik a már ismerttel, az összes felszereléssel együtt 1,5-2 milliárd dollár, amelyre a svéd és a brit kormány garanciát vállal.
Az ügylet az úgynevezett "ellentételezéses (ofszet) eljárás" keretében zajlana, amely teljes körű ipari beruházási és export-ellentételezéssel termeli ki a gépek árát. A magyar kormány öt éve kötött ilyen megállapodást a Saab tulajdonosával, a Wallenberg-csoporttal. Ennek keretében a mostanáig aláírt előzetes szerződések értéke elérte az 575 millió dollárt; a vállalkozásokban részt vesz az Electrolux, az Ericsson, az AstraZeneca, a Volvo és a Scania.
A kormány már kinyilvánította, hogy bármilyen típusról legyen is szó, azt csak teljes körű ofszet keretében hajlandó megvásárolni.
Az ajánlatot a Honvédelmi Minisztérium (HM) hamarosan elküldi a Gazdasági Minisztériumnak, amely az ofszetmegállapodások gazdája. Véleménye ismeretében a HM a Gripen-ajánlatot is bevonja az év végén a nemzetbiztonsági kabinetnek készítendő előterjesztésbe, amelyben a légierő jövőjéről hozandó kormánydöntést készítik elő. Arról kell határozni, hogy a MiG--29-eseket (illetve azok egy részét) rövid vagy középtávra modernizálják-e és milyen módon. Vagyis addigra annak is el kell dőlnie, milyen megoldás keretében és mikor kerül sor a "rendszerváltásra", vagyis nyugati típusú gépek beszerzésére.
Az eddigi vélemények ismeretében valószínűtlennek tűnik a Gripenek sikere, mert a jelenlegi álláspont szerint Magyarország számára túl nagy teher lenne új harci gépek vásárlása. (Az ofszet eredményeképpen ugyan megnő az ország kivitele, illetve gyarapszik az itteni beruházások értéke, de a gépek árát ki kell fizetni.)
A Gripen korszerűségét és alacsony üzemeltetési költségét nem vonják kétségbe szakértők, de rámutatnak: ugyanaz a hiányossága, mint a MiG-ekének. Egyik típus sincs rendszeresítve a NATO-ban, földi kiszolgálásuk bázisaiktól távol az üzemanyag-feltöltésre korlátozódik.
A reálisabban szóba jöhető megoldásra, használt gép vételére eddig egy konkrét ajánlata van a HM-nek. Az amerikai kormány F--16-osokat kínál, amelyek -- a szükséges korszerűsítéssel együtt -- körülbelül 100 milliárd forintba kerülnének.