Kampányoltak híveikért
Népszámláláson a mostanit megelőzően több mint ötven évvel ezelőtt lehetett bevallani a vallási hovatartozást, így az egyházak nagy erőket fordítottak híveik "mozgósítására". Az egyházak vezetői különbözőképpen vélekednek arról, mennyire nyújthat hiteles képet a népszavazás a hívők számáról. Az evangélikusok ugyanakkor ennek adatai alapján készítik majd stratégiájukat.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkársága nem kívánja nyilvánosságra hozni, mennyit költött hirdetésekre -- mondta a Világgazdaságnak Juhász Judit szóvivő. Annyit megjegyzett, hogy a közszolgálati adók ingyen sugározták reklámspotjaikat. Az egyház munkatársai a saját infrastruktúra felhasználásával készítették a hirdetéseket, így az akció egy átlagos kereskedelmi kampánynál jóval kevesebbe került -- állította a szóvivő. Az elektronikus médián kívül számos óriásplakát hirdette a katolikusokat. akik mindemellett hárommillió képeslapot küldtek szét az országban. "Az evangélium megírja, mindenki vallja be a hitét, a katolikus egyház ezért bátorította a lakosságot arra, hogy feleljen a kérdezőbiztos ezzel kapcsolatos kérdésére -- jelentette ki Juhász Judit. A katolikus egyház reményei szerint a lehető legtöbben vallották magukat katolikusnak, az egyház híveinek. A plébániák nyilvántartásai alapján a katolikus hitre kereszteltek száma egyébként csaknem 6,5 millió.
Néhány százezer forint értékben adott fel újsághirdetéseket és készített szórólapokat a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) -- tudtuk meg Tordai Péter elnöktől. Hozzátette: a nagyon rossz történelmi tapasztalatok miatt is buzdítaniuk kellett a hívőket felekezetük vállalására, ugyanis a holokauszt során a korábbi népszámlási adatok alapján gyűjtötték össze a zsidóságot. Szociográfiai felmérések szerint 80-120 ezren lehetnek zsidó vallásúak Magyarországon, azonban valószínűleg közülük nagyon kevesen vallották magukat annak -- vélekedett Tordai Péter. A Mazsihisz ezért nem fogadja el hitelesnek az izraelita felekezetre vonatkozó népszámlási adatokat.
A Magyarországi Református Egyház kevesebb mint egymillió forintot költött a népszavazáshoz kapcsolódó hirdetésekre, szórólapokra -- közölte Csoma Áron szóvivő. Elmondta még, hogy Magyarországon mintegy 1,9-2,1 millió református él.
A Magyarországi Evangélikus Egyház az adófelajánlások egy százalékáért kampányolt, a népszavazás ügyében inkább csak "belső mozgósítás" történt -- nyilatkozta Hafeschr Károly az országos irodaigazgató. A felajánlók 4-5 százaléka jelölte meg az evangélikusokat, akik a népszavazáson is hasonló eredményt várnak.


