Több mint nyolcezer 15 és 29 év közötti fiatal töltötte ki a kutatók által összeállított, 125 kérdésből álló adatlapot. A szociológusok szerint már régóta szükség volt egy ilyen nagy mintájú elemzésre, amely valóságos képet ad a fiatalok helyzetéről. Stumpf István kancelláriaminiszter szerint a kutatás eredményeiből kiderül, hogy felértékelődött a fiatalok szerepe a társadalomban.
A kutatás lebonyolításában a NII mellett részt vett a Központi Statisztikai Hivatal, az MTA Szociológiai Intézete, az MTA Politikai Tudományok Intézete, az Oktatáskutató Intézet és a Századvég-Politikai Iskola Alapítvány. A másfél évig tartó és mintegy 43 millió forintba kerülő felmérésből kiderül: a fiatalok 47 százaléka a munkanélküliséget, 34 százalékuk a pénztelenséget, 32 százalékuk a lakáshelyzet megoldását tartotta a legégetőbb problémának. A munkába állás ideje jelentősen kitolódott: szakmunkásoknál 17 év helyett 18--19 évnél, a szellemi tevékenységet végzőknél 20 évnél kezdődik. A felmérés szerint a korosztály 45 százaléka mondta magát gazdaságilag aktívnak, 14 százalékuk inaktívnak, 6 százalékuk munkanélkülinek vallotta magát. A budapesti fiatalok 33 százaléka már legalább egyszer volt munkanélküli, a vidéken élők esetében ez az arány eléri az 53 százalékot.
A megkérdezettek 69 százaléka a szüleinél él, 71 százalékuk nem rendelkezik földtulajdonnal, 81 százalékuknak nincs vállalkozása. A fiatalok 12 százaléka hónapról hónapra él, 3 százalékuk nélkülözik, 38 százalékuk érzi úgy, hogy éppen kijön a keresetéből, 39 százalékuk -- beosztással -- jól kijön. Öt százalék érzése szerint gond nélkül él.
A fiatalok 41 százaléka fogyasztott már alkoholt és mindössze 7 százalékuk vallotta azt, hogy kipróbált valamilyen drogot. A fiatalok 10 százaléka mondta azt, hogy egyházi tanítást követ, 28 százalékuk nem vallásos. A 18 évnél idősebb megkérdezettek 55 százalékát egyáltalán nem érdekli a politika, 77 százalékuk még a köztársasági elnököt sem tudta megjelölni. A fiatalok kétharmada ugyanakkor egyetért az Európai Unióhoz való csatlakozással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.