Növelnék a taxisok biztonságát
Egy hónapon belül elhárulhatnak a jogi akadályok az elől, hogy a taxisok biztonságuk fokozása érdekében megkülönböztető hang-, valamint fényjelzést használhassanak rablótámadás esetén, s szakértők bevonásával megvizsgáljuk az engedélyköteles gázspray használatának és a központi zár mellett működtethető, külön elektronikus ajtózár beépítésének a lehetőségét is -- közölte Dávid Ibolya igazságügy-miniszter a taxisok képviselőjével folytatott tegnapi tárgyalását követő sajtótájékoztatón. A megkülönböztető fény- és hangjelzés használatához a Belügyminisztérium (BM) rendeletmódosítása szükséges. Ha a közlekedési tárca szakértői is támogatják az elképzelést, akkor a jövőben lehetővé válik, hogy a taxisok egy olyan pluszzárat építsenek be járműveikbe, amellyel külön is be tudnák zárni az utasok oldalán lévő ajtókat, eggyel több menekülési lehetőséget biztosítva ezzel a sofőrnek támadás esetére.
Hatékonyabb lehetne a támadások megelőzése, ha a fővárosban szolgáló valamennyi taxit műholdas követőrendszerrel szerelnék fel, amellyel mind a 6-7 ezer, Budapesten szolgáló jármű mozgását, valamint a kiinduló és a célállomások címét is folyamatosan számon lehetne tartani. Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke elmondta: elvi akadály nincs, ugyanakkor az elmúlt napokban kapott ajánlatok alapján megállapítható, hogy a rendszer kiépítésének költsége meghaladhatja a 150 millió forintot, ezért a finanszírozás csak pályázati források bevonásával képzelhető el. A különböző -- alapítványi és minisztériumi -- pályázatokon várhatóan a taxisoknak legkedvezőbb ajánlatot tevő magáncég fog elindulni, s a fuvarozók a későbbiekben bérlet formájában vennék igénybe a cégtől a nyomkövető szolgáltatást.
A magyarországihoz hasonló taxistámadások miatt Ausztriában már évekkel ezelőtt szigorú szabályokat hoztak a személyfuvarozók védelmére, amelyeknek köszönhetően munka közben utoljára három évvel ezelőtt gyilkoltak meg taxist -- tudtuk meg az Osztrák Gazdasági Kamara illetékesétől. A kötelező biztonsági felszerelések között van egy olyan riasztórendszer is, amellyel észrevétlenül értesíteni lehet a rádióközpontot, ha a sofőr bármilyen fenyegető jelt észlel, s a taxisnak jogában áll a fuvart megtagadni, ha gyanúsnak találja a megjelölt úti célt (pl. éjszaka egy erdő).
Visszatérő problémát jelentenek a taxisok elleni támadások az Egyesült Államokban is, ezért -- londoni példára -- néhány hónappal ezelőtt bevezették az utastér kötelező kettéválasztását. Hosszú távon Magyarországon is csak a sofőr és az utas elválasztása jelenthet megoldást -- fogalmazott Dávid Ibolya. Ugyanakkor szerinte a gépkocsik speciális átalakítása olyan költségigényes, hogy ezt a hazai személyfuvarozók belátható időn belül nem tudják megvalósítani.


