Egy hónapon belül elhárulhatnak a jogi akadályok az elől, hogy a taxisok biztonságuk fokozása érdekében megkülönböztető hang-, valamint fényjelzést használhassanak rablótámadás esetén, s szakértők bevonásával megvizsgáljuk az engedélyköteles gázspray használatának és a központi zár mellett működtethető, külön elektronikus ajtózár beépítésének a lehetőségét is -- közölte Dávid Ibolya igazságügy-miniszter a taxisok képviselőjével folytatott tegnapi tárgyalását követő sajtótájékoztatón. A megkülönböztető fény- és hangjelzés használatához a Belügyminisztérium (BM) rendeletmódosítása szükséges. Ha a közlekedési tárca szakértői is támogatják az elképzelést, akkor a jövőben lehetővé válik, hogy a taxisok egy olyan pluszzárat építsenek be járműveikbe, amellyel külön is be tudnák zárni az utasok oldalán lévő ajtókat, eggyel több menekülési lehetőséget biztosítva ezzel a sofőrnek támadás esetére.
Hatékonyabb lehetne a támadások megelőzése, ha a fővárosban szolgáló valamennyi taxit műholdas követőrendszerrel szerelnék fel, amellyel mind a 6-7 ezer, Budapesten szolgáló jármű mozgását, valamint a kiinduló és a célállomások címét is folyamatosan számon lehetne tartani. Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke elmondta: elvi akadály nincs, ugyanakkor az elmúlt napokban kapott ajánlatok alapján megállapítható, hogy a rendszer kiépítésének költsége meghaladhatja a 150 millió forintot, ezért a finanszírozás csak pályázati források bevonásával képzelhető el. A különböző -- alapítványi és minisztériumi -- pályázatokon várhatóan a taxisoknak legkedvezőbb ajánlatot tevő magáncég fog elindulni, s a fuvarozók a későbbiekben bérlet formájában vennék igénybe a cégtől a nyomkövető szolgáltatást.
A magyarországihoz hasonló taxistámadások miatt Ausztriában már évekkel ezelőtt szigorú szabályokat hoztak a személyfuvarozók védelmére, amelyeknek köszönhetően munka közben utoljára három évvel ezelőtt gyilkoltak meg taxist -- tudtuk meg az Osztrák Gazdasági Kamara illetékesétől. A kötelező biztonsági felszerelések között van egy olyan riasztórendszer is, amellyel észrevétlenül értesíteni lehet a rádióközpontot, ha a sofőr bármilyen fenyegető jelt észlel, s a taxisnak jogában áll a fuvart megtagadni, ha gyanúsnak találja a megjelölt úti célt (pl. éjszaka egy erdő).
Visszatérő problémát jelentenek a taxisok elleni támadások az Egyesült Államokban is, ezért -- londoni példára -- néhány hónappal ezelőtt bevezették az utastér kötelező kettéválasztását. Hosszú távon Magyarországon is csak a sofőr és az utas elválasztása jelenthet megoldást -- fogalmazott Dávid Ibolya. Ugyanakkor szerinte a gépkocsik speciális átalakítása olyan költségigényes, hogy ezt a hazai személyfuvarozók belátható időn belül nem tudják megvalósítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.