Megnyerték az első pereket azok az egykori "málenkij robotosok", akik a 267/2000. (XII. 26.) számú kormányrendelet alapján juttatásra tartanak igényt, de kérelmüket a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság elutasította -- értesült a Világgazdaság. A bírósági megítélés szerint a rendelet a korábbi kárpótlási törvényekhez képest új jogszabályként értelmezendő. Az ügyek elbírálásánál tehát nem lehet a régebbi kárpótlási passzusokra hivatkozni. Az alperes Nyugdíjfolyósító Igazgatóságon viszont -- ahol az eddig beérkezett, kis híján 10 900 igényből több mint 8900-at elutasítottak -- nem győzik hangsúlyozni, hogy mindenkor a törvény és az autentikus jogértelmezések alapján járnak el.
A rendelet az 1945 és 1963 között törvénysértő módon, valamint az 1956-os forradalommal és szabadságharccal összefüggésben elítéltek mellett kiterjed a recski internáltakra és azokra, akiket Magyarországon, illetőleg onnan elhurcolva a szovjet katonai bíróság politikai okból elítélt, vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján szabadságvesztést szenvedtek el, és büntetésüket részben vagy egészben a Szovjetunióban töltötték le. A járandóság feltétele a legalább háromévi szabadságelvonás.
Mértékadó vélekedések szerint nem az volt a jogszabály célja, hogy úgymond "mindenkit" juttatásban részesítsen. Mindenesetre -- a nem kellően egyértelmű szabályozás miatt -- most ezrek érzik becsapottnak magukat. Érdekükben a kisebbségi ombudsman a napokban kezdeményezte a rendelet módosítását az igazságügy-miniszternél. A Fővárosi Munkaügyi Bíróságon eddig mintegy 500 pert indítottak a sérelmesnek tartott nyugdíj-folyósítói határozat ellen. Handó Tünde, az igazságszolgáltató fórum elnöke elmondta, hogy a beadványok kisebb hányada az egykor szovjet hadifogságba esett katonáktól, leventéktől, továbbá azoktól ered, akiket nem Recskre, hanem más zárt táborba internáltak, vagy a kitelepítettek köréhez tartoztak.
A perek 80 százalékát azonban az egykor a Szovjetunióba, "málenkij robotra" elhurcolt német nemzetiségűek ügye teszi ki. Ezek közül bíráltak el már néhányat, és helyt adtak a kérelmeknek, mert -- a nyugdíj-folyósítói határozatokkal ellentétben -- úgy ítélték meg, hogy a járandósághoz szükséges feltételek mindegyik esetben fennállnak.
Sokféleképpen értelmezhető a feltételek között az "intézkedés" fogalma, még inkább az, hogy mi tekinthető "szovjet hatóságnak". A bíróság szerint például a katonai parancs is hatósági intézkedést testesít meg. A szovjet hatóság fogalmát pedig az igazságszolgáltató fórum szélesebben értelmezi, mint a nyugdíjfolyósító, amely e kérdésben nem a magyar, hanem az 1991-es orosz--szovjet kárpótlási törvény meghatározásaira támaszkodik.
A vitát a Legfelsőbb Bíróság dönti majd el, mert a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság kérni fogja az ítéletek felülvizsgálatát. Nagy Sándor vezető jogtanácsos elmondta azt is: ők a hivatalos -- a MEH-től és a Központi Kárrendezési Irodától (KKI) kapott -- útmutatások szerint értelmezik a jogszabályt és bírálják el az igényeket. A vitás ügyekben egyébként a nyugdíjfolyósító minden esetben a KKI társadalmi kollégiumának szakértői véleménye alapján határoz.
Plankó Erika, az igazságügyi tárca hivatalvezetője közölte: a hozzájuk érkezett hivatalos jelzésekből és egyéni panaszokból kitűnően jóval szélesebb és sokszínűbb a juttatásra igényt tartók köre, mint amire az ombudsmani javaslat kiterjed. Egyelőre rendszerezik a kérelmeket, illetve tanulmányozzák az ombudsman kezdeményezését. Mint mondta, azért igen nehéz a minisztérium dolga, mert korábbi számításaik szerint havonta több milliárd forinttal terhelné a költségvetést, ha mindazokra figyelemmel lennének, akik kárpótlást remélnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.