BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyengélkedő zenekiadás

A zenés hanghordozók forgalma a világon 2000-ben 1,3 százalékkal az 1999-ben rögzített összeg alatt maradt. Az értékesített műsoros lemezek, kazetták darabszáma szintén 1,2 százalékos esést mutatott, egyedüli kivételnek Európa számít -- derül ki a zenekiadók nemzetközi szövetsége, az IFPI felméréséből. A kereskedők legfőbb okként az internetes letöltéseket, a kalózkodást és az általános gazdasági nehézségeket jelölik meg.

Tavaly 36,9 milliárd dollárt fordítottak az egész világon CD-k, audiokazetták, kis- és nagylemezek, valamint minidiszkek vásárlására, ami 1,3 százalékkal elmaradt az 1999-es eredményektől. A világon eladott 3,5 milliárd darab hanghordozó közül a legdrámaibb csökkenés a kislemezek és a műsoros kazetták terén tapasztalható: itt 14,3, illetve 9,4 százalékkal kevesebbet értékesítettek tavaly, mint az azt megelőző évben. Növekedést mindössze a teljes albumként kiadott CD-k forgalmában lehetett tapasztalni: 2,5 százalékos bővülés eredményeként tavaly 2,5 milliárd ilyen lemez talált gazdára.
Jay Berman, a felmérést végző IFPI elnök-vezérigazgatója úgy látja, hogy tavaly rendkívül vegyes hatások érvényesültek a zenepiacon. Világszerte éreztette hatását az amerikai gazdaság gyengélkedése, ugyanakkor a teljes CD-albumok forgalma -- minden más műsoros hanghordozóéval ellentétben -- tovább növekedett. Ugyancsak tavaly lehetett először érezni, hogy károsan hat a legális kereskedelemre az ingyenes internetes hozzáférés, ami a CD-másolással együtt jelentős bevételkiesést okozott. Jay Berman véleménye szerint azonban 2000-ben végre felismerték a piaci szereplők, mekkora szükség van a legális on-line zenekereskedelemre, és elindultak az ez irányú fejlesztések.
A világszerte értékesített mintegy 3,5 millió darab hanghordozó 40,3 százaléka Észak-Amerikában, 30,3 százaléka Európában talált gazdára. A többi régió egyenként néhány százalék körüli részesedésre tett szert, kivéve Ázsián belül Japánt, ahol 17,6 százalékot értek el.
Észak-Amerikában tavaly 1,5 százalékkal kisebb bevétel származott a közel öt százalékkal kevesebb hanghordozó értékesítéséből. Bár a megelőző két év sikeresnek mondható, tavaly minden korábbinál drámaibb mértékben, 39 százalékkal csökkent a kislemezek eladása. Latin-Amerikában jelenleg folyik az átállás a kazettákról a CD-kre, ennek tudható be, hogy a darabszám szerinti eladások erőteljesebben estek, mint a bevételek. Brazília, a régió vezető piaca ugyan növekedést mutatott, ám a kalóz másolatok krónikusnak mondható problémáját ugyanúgy nem oldották még meg, mint a a régió második legnagyobb piacának számító Mexikóban.
A felmérések szerint a "kalózkodás" Ázsiában is hatalmas méreteket ölt, az itteni piacnak viszont az alacsony költségen elkészített, válogatásokat tartalmazó CD-k kölcsönöznek sajátos arculatot. Ezek nyomán ugyanis az értékesítési darabszámok emelkedtek a régióban, miközben a bevételek csökkennek. Ez fokozottan igaz Japánra.
Egyedül Európa büszkélkedhet növekedéssel: kontinensünkön a forgalom 1,4, az értékesítés darabszáma 1,3 százalékkal nőtt. Az emelkedés üteme az uniós országokban még nagyobb, 1,5 százalékos, a legnagyobb piacnak számító Egyesült Királyság 6 százalék feletti eladásnövekedését azonban mérsékelte a francia, a német és az olasz piac enyhe visszaesése. A csökkenés fő magyarázata az, hogy növekedett az írható CD-k forgalma.
Magyarországon tavaly 4,1 millió darab CD-t és 3,4 millió kazettát értékesítettek, összesen mintegy 16 milliárd forint értékben. 1999-hez képest ez 15 százalékos bevételnövekedést jelent, amely azonban csak 1,8 százalékkal több hanghordozó eladása révén valósult meg. Tavaly a kislemezek 75, az albumok 50 százaléka volt nemzetközi felvétel, ez utóbbiaknál a komolyzenét is figyelembe vették 9 százalékos részesedéssel. A fennmaradó részt pedig a hazai előadók hanganyagai adják. A kalóz másolatok aránya nálunk valamivel tíz százalék fölött található.
Összehasonlításként a hazánkéhoz hasonló lélekszámú Csehország és az uniós Portugália kínálkozik. Dollárban kifejezve az 57 milliós magyar forgalomhoz képest a cseheknél csupán 40 milliós, míg a portugáloknál 141 milliós forgalmat regisztráltak tavaly a műsoros lemezek és kazetták piacán. Ez a szláv államban jelentős csökkenést, a kontinens legnyugatibb országában pedig közel 4 százalékos növekedést jelentett az értékesítés darabszámában és összegében egyaránt. A kalóz másolatok aránya mindkét országban 10 százalék alatti. Említésre méltó szempont továbbá a hangzóanyagok kiskereskedelmi adóztatása. Itt hazánk "viszi a prímet" a 25 százalékos forgalmi adóval, a cseheknél 22, a portugáloknál pedig 17 százalékos adóval kell számolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.