A környezetszennyezések okozta kár nagysága felmérhetetlen, ugyanakkor Magyarországon évente mindössze néhány tucat eljárás indul ezzel kapcsolatos ügyekben. Ennél is kevesebb a jogerős bírósági ítéletek száma, ami részben az elkövető kilétének ismeretlenségére, részben pedig a büntetőjogi felelősség megállapításának nehézségére vezethető vissza -- áll az Országos Kriminológiai Intézet (Okri) tanulmányában.
A veszélyes hulladék előírásszerű ártalmatlanítása óriási összegeket igényel, ezért a szabályok kijátszása révén jelentős extraprofitra lehet szert tenni. Ezt felismerve világszerte egyre több "bűnözői karrier" épül a veszélyes hulladékokkal kapcsolatos bűncselekményekre, amelyek esetenként a szervezett bűnözői körökkel is összefüggésbe hozhatók.
Az elmúlt években Magyarországon is számos, veszélyes anyagokkal és hulladékokkal kapcsolatos botrányt kiváltó törvénytelenség vált ismertté. A Környezetvédelmi Minisztérium (KöM) által a múlt héten tett büntetőfeljelentés a gazdasági bűnözés elkövetési formáinak megjelenésére utal. A tárca azért jelentett fel egy műanyaghulladék gyűjtésével és hasznosításával foglalkozó kazincbarcikai céget, mert a KöM szakértői gyanúsnak találták azt a 300 millió forintos számlát, amivel a cég a környezetvédelmi alap támogatásához próbált meg hozzájutni .
A büntető törvénykönyvben (Btk.) ugyan tényállásként szerepel a környezetkárosítás, ennek megfogalmazása azonban nem vezetett a felderítések számának lényeges emelkedéséhez. Ez egyrészt az általános megfogalmazásra, másrészt pedig arra vezethető vissza, hogy a nagyobb szennyezések többségét vállalatok követik el, s ezekben az esetekben lehetetlen megállapítani a személyes felelősséget -- fogalmazott lapunknak Tilki Katalin. Az Okri munkatársa szerint emiatt a nyomozó hatóságok munkájában a környezetvédelemmel kapcsolatos ügyektől való ódzkodás figyelhető meg, mert jelenleg a leginkább kézzelfoghatónak tűnő esetekben is gyakori, hogy nem sikerül felfedni az elkövető kilétét. A nyomozó hatóságoknak így már csak a felderítési és nyomozáseredményességi statisztikai szemlélet miatt sem érdekük, hogy eljárást indítsanak környezetvédelemmel kapcsolatos esetekben. A szakértők egy része szerint ebben a jogi személy büntethetőségének őszre tervezett megteremtése hozhat változást.
Addig is: a hatóságok jelenleg többnyire célravezetőbbnek látják, hogy nem a szövevényes és kevés eredménnyel kecsegtető büntetőeljárást, hanem a gyorsabb és "bejáratottabb" közigazgatási intézkedést választják. A bírságok nagyobb része progresszív és behajtható, azonban az intézkedés hatékonyságát kérdésessé teszi, hogy ügyészségi vizsgálatok is kimutatták: a megemelt büntetések kifizetése is kedvezőbb a huzamos ideje károsítóknak, mint a szennyezést megszüntető vagy csökkentő berendezések megépítése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.