A Syntumen néven forgalmazott anyagféleségből kialakított termékek már 1999 óta vannak a piacon, azóta Magyarországon 18 különböző útszakaszon alkalmazták az aszfalt kopó- vagy kötőrétege készítéséhez. Az Európai Szabadalmi Hivatal 2000 májusában fogadta el egyedülálló újdonságként a TVK új technológiáját, amellyel vegyes műanyaghulladékokból jön létre az új anyagfajta. Az ebből kialakított új termékek tulajdonságaikat illetően átmenetet képeznek a műanyagok (szintetikus polimer) és a bitumenek között, innen a védjegyzett Syntumen elnevezés).
Székely Tamás professzor, a Syntumen feltalálója a Világgazdaságnak elmondta: a hulladék műanyagok újrahasznosítása általában a műanyagpiacon történik. Nagy tisztaságú anyagra van hozzá szükség, ám a költségek nem feltétlenül arányosak az elérhető haszonnal. A Syntumen-gyártás viszont megoldja a hulladékmentes újrahasznosítást, hiszen lényegében bármilyen vegyes műanyaghulladékból képes olyan végterméket előállítani, amely speciális célokra is alkalmas.
Az eljárás elvi lényege az, hogy több különböző -- de természetesen válogatott -- műanyaghulladékból egy különleges katalizátorral és eljárással készíthető a speciális tulajdonságokkal rendelkező végtermék.
Az eddigi kísérletek az útépítéssel a legbiztatóbbak. A Syntumen jól oldódik a bitumenben, illetve az aszfalt önálló kötőanyagaként is működik. Ebben az iparágban eddig is használtak polietilén- vagy polipropilénadalékokat, ám ezek drágák, ráadásul tulajdonságaik meg sem közelítik a Syntumenét, amely ez év eleje óta hivatalosan is alkalmazható útépítésnél. (A vegyipari adalékanyagok kilónként 500-600 forintos árával szemben a Syntumen csupán 150-200 forintba kerül, tulajdonságai azonban messze felülmúlják minden eddigi anyagét.)
Az eddigi vizsgálatok azt mutatják, hogy a syntumenes aszfaltkezelés kedvezően befolyásolja a kész útburkolat tulajdonságait, növeli annak szilárdságát, ráadásul a nyomvályúképződés is lényegesen kisebb -- tájékoztatta lapunkat Boldizsár Ferenc, a TVK-Ecocenter Kft. ügyvezető igazgatója. Az új anyag ugyanis ragasztóként biztosítja a kapcsolatot a bitumen és a kőzet között. Piaci bevezetése és ez év augusztusa óta megvalósult 18 magyarországi alkalmazáson belül kiemelkedő fontosságú az Ócsai úti felüljáró vagy a Rákóczi úti buszsáv a fővárosban.
A TVK 1997-ben hozta létre -- társtulajdonossal -- az Ecocenter Kft.-t, és a laboratóriumi kutatások után 1999-ben kezdődött meg a Syntumen-technológia üzemi megvalósítása. A gyár kapacitása ma évi 1500 tonna. Arra a kérdésre, hogy mekkora lehet a piaci igény Syntumenre, ma még aligha lehet pontos választ adni, mindenesetre az uniós előírások és elvárások egyre inkább a műanyaghulladék újrahasznosítása felé mutatnak. Az is tény, hogy a 15 éves gyorsforgalmiút-fejlesztési program növekvő piacot teremt a terméknek. Az Ecocenter eladásának megszervezésével megbízott Deloitte & Touche szakértője lapunknak azt mondta: már megkezdték a kapcsolatfelvételt azokkal a társaságokkal, amelyeket érdekelhet a világszabadalom hasznosítása. A klasszikus szakmai befektetőkön túl pénzügyi, sőt kockázati tőketársaságok érdeklődésére is számítanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.