Noha nem tiltja semmi, hogy a szponzor nevét viselő kulturális események pontos névvel jelenjenek meg a sajtóban, hangozzanak el az elektronikus médiában, az újságírók és szerkesztők sokszor mégis csak magát a rendezvényt - vagy csupán a helyszínt - jelölik meg. Pedig a névadó szponzorok vélhetően sok millió forintot vagy akár több tíz milliót fizetnek azért, hogy az esemény az ő nevüket viselje, s ne csak a műsorok támogatói között sorolják fel őket.

Igaz, ebből a kiadók hirdetési osztályai nem részesülnek. Akárcsak a sportban, a kulturális eseményeknél is jellemző: a közönség célzott elérésében is szüksége van a rendezvényszervezőnek a médiára, amelyhez általában csak támogatók segítségével juthatnak hozzá. Amíg azonban a sportban bevett szokás, hogy klubok, például a Matáv Sopron labdarúgócsapata vagy események, mint a Borsodi Liga megvásárolt neve elterjedt a köztudatban, addig kulturális rendezvények esetében még sokan ódzkodnak az ilyen névhasználattól (igaz, a névadó szponzorálást százmilliókért kiváltó Borsodi Sörgyár Rt.-nek is hónapokig szembe kellett néznie azzal a ténnyel, hogy a médiumok nagy része továbbra is az NB I-el azonosította az első osztályú bajnokságot).

Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára szerint attól, hogy egy kulturális rendezvény nevében szerepel a főtámogató neve, amelyet ily módon tüntetnek fel a sajtóban, még nem lesz pr-cikk az írás. Amíg azonban a médiatörvény szabályozza, miként kell a televíziós és rádiós műsorszámok támogatóit megjeleníteni, addig a sajtótörvény nem foglalkozik a kérdéskörrel. A médiatörvény szerint a támogatókat a műsorszám elején és/vagy a végén lehet/kell bemutatni. A névadó szponzorokkal kapcsolatban mindössze az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) állásfoglalása ismert. E szerint elfogadható, ha teljes névvel jelenik meg vagy hangzik el egy-egy kulturális esemény címe, amelyben szerepel a főtámogató neve - mondta Hargitai Lilla.

Az újságírói etikai kódex szerint minden reklámot és fizetett közleményt jól észrevehető módon kell megkülönböztetni a tudósításoktól - hangsúlyozta Halák László. A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) etikai bizottságának elnöke lapunknak elmondta: a szponzorokat burkoltan vagy a nélkül felsorakoztató úgynevezett termelési riportok megnövekedett száma miatt veszélyben vannak a hagyományos újságírói műfajok, de ezek sajátosságait, jellegzetességeit a névadó szponzornak az esemény elnevezésében való feltüntetésével még be lehet tartani.