A világ egyre több nagyvárosában vezetnek be különböző elektronikus jegykezelő megoldásokat a tömegközlekedésben, és azokhoz kapcsolódóan intelligens kártyákat. Budapesten ugyan még csak a pályáztatás zajlik – június végén várható eredményhirdetés –, nemzetközi tapasztalatokban azonban nincs hiány. Európában London jár élen az új megoldás alkalmazásában, míg világszinten talán Hongkongban terjedt el leginkább az e-jegyrendszer, és a hozzá kapcsolódó intelligens plasztik, az Octopus, amelyet 1997-ben vezettek be a távol-keleti régióban.
Azt még nem lehet pontosan tudni, hogy Budapesten mikor indul el az elektronikus jegy- és bérletrendszer, viszont a tervek szerint a magyar fővárosban is bevezetnek intelligens kártyát. Egy ilyen eszköz azon túl, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és akár olcsóbbá is teheti a közlekedést, egyéb területeken is felhasználható. Szakértők szerint a fővárosban a parkolásnál, a beléptető rendszereknél, a nyilvános telefonoknál, illetve a taxiszámla kifizetésénél lesz lehetőség az alapvetően a tömegközlekedésben alkalmazott kártyák használatára. Ha sikerül elérni egy bizonyos felhasználói számot, valószínűleg a bankok érdeklődését is felkelti ez a lehetőség, amely újabb szolgáltatások igénybevételét teheti lehetségessé.
Az elektronikus jegykezeléssel kapcsolatban bevezetett plasztikok közül talán a hongkongi Octopust használják a legtöbb célra. Ezekből már több mint kilencmilliót bocsátottak ki, és naponta hétmilliónál is több tranzakciót bonyolítanak a felhasználók. Az érintésmentes intelligens kártyára épülő rendszerhez már száznál is több közlekedési szolgáltató kapcsolódik Hongkongban, köztük autóbusz-vállalatok, taxicégek, metró-, vasút-, villamos- és kompüzemeltetők.
Az Octopus első, nem utazási célú felhasználására köztéri fényképkészítő automatáknál került sor, illetve az egyik távközlési cég nyilvános telefonjainál. Mindöszsze öt év alatt szép karriert futott be az Octopus a kiskereskedelemben is, és napjainkra elmondható, hogy a rendszer keretében indított tranzakciók negyede nem a közlekedéshez kapcsolódik, a kártyát már több száz kereskedő elfogadja. Többek között Hongkong legnagyobb szupermarketjében, a Park ’N Shopban, a Watson’sban, a Starbucks kávézóhálózat egységeiben vagy a McDonald’s éttermeiben is lehet ezzel fizetni. Több mint 3000, irodákban, iskolákban, bevásárlóközpontokban található üdítőital-automatánál is használható a kártya. Számos parkolóautomata is elfogadja a plasztikot, de kifizethető vele a belépődíj a nyilvános uszodáknál is.
Bár a Hongkongban bevezetett kártyák többsége nem névre szóló, több mint félmillió személyre szabott kártyát is kibocsátottak az Octopus értéknövelt szolgáltatásainak támogatására, banki tranzakciók bonyolítására. A kezdeményezés mögé eddig 12 hongkongi bank és egy hitelkártya-társaság sorakozott fel. Mivel valamennyi személyre szabott kártyának egyedi azonosítószáma van, és akár biztonsági célokra is felhasználható. Ennek megfelelően 40 ezret már most használnak beléptetőként lakóépületekben, irodákban, valamint hűségkártyaként.
Az intelligens kártyára épülő rendszer jövőjét talán a Nokia fejlesztése képviseli. A finn mobiltelefon-gyártó olyan készüléket dobott piacra, amelybe beépítették az Octopus-csipet, így a felhasználók a mobiltelefonjukkal végezhetik azokat a kifizetéseket, amelyeket korábban az intelligens kártyával bonyolítottak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.