BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Etikai kódex közbeszerzésre

A banki magatartási kódex után jöhet a közbeszerzési kódex, amelyben „a közpénzek hatékony felhasználásának, a közvagyon védelmének érdekében” nyújtanának iránymutatást. Az első vázlatot a Közbeszerzési Hatóság (KH) keretében működő tanács tagjai kapták meg, hogy az őket delegáló szervezetekkel véleményeztessék – tudtuk meg a KH-tól. Tilos a nagyértékű vagy pénzbeni ajándék vagy a rosszhiszemű, szerződés-aláírást halasztó jogorvoslati kérelem – ilyen és hasonló vállalásokat tehetnek a közbeszerzésekben részt vevők, ha aláírják a formálódó etikai kódexet.

Az elnök a vélemények visszaérkezése után a tanács jóváhagyása mellett dönt a kódex kiadásáról. Egyelőre nem futottak be a visszajelzések. Az önkéntesen aláírható dokumentumban olyan passzusok szerepelnek, mint hogy az ajánlatkérő és a többi szereplő közötti ajándékozás nem lehet nagyobb értékű, mint a minimálbér 10 százaléka, ez idén 9 300 forint. Pénzbeli vagy döntést befolyásoló ajándék értékhatártól függetlenül tilos.

Az ajánlások között szerepel, hogy a közbeszerzésben eljáró munkavállalók nem mennek el olyan helyre dolgozni, amelynél érdekellentét állhat fenn korábbi cégükkel. Az aláírók azt is vállalják, hogy ha a pályázat kiírója alapos okkal feltételezi, hogy összebeszéltek a pályázók, azt bizonyítékok híján is be kell jelenteniük a Gazdasági Versenyhivatalnak, továbbá hogy mindenfajta megbeszélést, vitarendezést, adatkérést, tájékoztatást nyilvánosan és dokumentáltan végeznek.

A dokumentum figyelmeztet arra is, hogy a közbeszerzési törvényben szereplő „megfelelő”, illetve „elegendő” jelzők a határidőknél azt a kötelezettséget róják a kiíróra, hogy érdemben adjon időt a jelentkezőknek. Korábban nagy port kavart, hogy az Állami Autópálya Kezelő az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség pedig kommunikációs közbeszerzésre írt ki tendert néhány napos határidővel.

Nem ajánlott a kiírásra jelentkezőknek az indokoltnál több adatot üzleti titokká nyilvánítani még akkor sem, ha erre joguk van. Rosszhiszeműen, alaptalanul nem szabad jogorvoslati eljárást indítani, ezzel a szerződéskötést halasztani vagy akadályozni. Ami a szankciókat illeti: „a kódex szabályainak megszegése, amennyiben az fegyelmi vétség, a fegyelmi felelősségi szabályok alkalmazását vonja maga után”.
Dagonya András közbeszerzési ügyvéd szerint nem tisztázott, hogy a dokumentum milyen jogi státuszt kap majd: állami szervek belső szabálya lesz vagy közbeszerzési szabályzatokhoz kapcsolódik majd.

A szakember rámutat: a tervezet olyan magatartásra hív fel, amely jogkorlátozó, amikor azt kéri, hogy tekintsenek el alaptalan, rosszhiszemű jogorvoslat indításától, különös tekintettel azokra a helyzetekre, amikor ezzel támogatás lehívását akadályoznák. „Nem tisztázott, hogy pontosan milyen támogatásokról van itt szó, és ki mondja meg, hogy ki rosszhiszemű, és mikor alaptalan egy jogorvoslati kérelem? Hiszen általában mindenki a jogosnak vélt igazságát keresi. Az etikai kódex célja ugyanakkor helyes, még ha nem is különösebben kiforrott az anyag, ami többek között a szimbolikus jellegű ajándékra vonatkozó szakaszból is látszik” – tette hozzá.

„A törvény elég lenne”

Az Orvostechnikai Szövetség lapunknak eljuttatott álláspontja szerint „a közbeszerzések minden részletre kiterjedő és megfelelő jogi szabályozása elégséges garanciát kellene hogy nyújtson a közbeszerzési eljárások nem csak törvényes, de etikus lefolyatatására is”. A szövetség szerint önmagában egy etikai szabályozás nem jelenthet garanciát és kényszerítő erőt az összes résztvevő etikus viselkedésére különösen akkor, ha a szabályozás elfogadása önkéntes. Éppen ezért javasolják a közbeszerzések szabályozásának az egyes szakmák részvételével történő kibővítését és kiigazítását – az orvostechnikai eszközökre vonatkozó közbeszerzési jogszabályok például nem tartalmazzák a konszignációs, bizományosi alapon működő raktárak szabályozását. Ha ez meglesz, a szövetség szerint nem feltétlenül kellene külön kódex.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek