BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rosszul járnak a rokkantak

Megszűnik a rokkantak ellátásának alkotmányos garanciája az alaptörvény tervezett módosításával – állítja a mozgáskorlátozottak szövetsége. Az alkotmányjogász szerint is vélelmezhető, hogy az indoklással ellentétben nem tisztán technikai jellegű változtatásról van szó

Mivel nem volt a kérdésben társadalmi egyeztetés, nem tudni, hozzá nem értés vagy szándékosság áll a dolog hátterében, mindenesetre több százezer megváltozott munkaképességű ember ellátása kerülhet veszélybe, ha az Alaptörvényből kikerül a rokkantság fogalma – állítja a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ). A szervezet szerint, ha így lép hatályba az alkotmánymódosítás, akkor csak fogyatékosság esetén járna támogatás az állampolgároknak.

Az Alaptörvény XIX. cikk (1) bekezdése kimondja: „Anyaság, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibáján kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.” Ebben a szövegrészben cserélnék fel a „rokkantság” kifejezést „fogyatékosság”-ra.
Hegedűs Lajos, a szervezet elnöke elmondta: bár az indoklás szerint a módosítást benyújtó kormánypárti képviselők szerint kizárólag „kodifikációs pontosításról” van szó, a szavak cseréjével végképp kiszolgáltatott helyzetbe kerülnének, azok, akik akár több évtizednyi munka után, egy súlyos betegség következtében részben vagy egészben veszítik el a munkaképességüket.

A megváltozott munkaképességű, rokkant emberek nagy része nem minősül fogyatékosnak, így ha a rokkantság kicserélődne a fogyatékosság fogalmára, nekik már semmilyen ellátást nem garantálna az Alaptörvény. A MEOSZ ezért arra kéri a kormánypártok képviselőit, hogy inkább emeljék be az alkotmányba a fogyatékosság fogalmát, és tartsák meg a rokkantságét is.

Sepsi Tibor alkotmányjogász szerint is célszerűbb mindkét kifejezést bevenni az alaptörvénybe, különösen, mert vélelmezhető: a módosítás nem tisztán technikai jellegű, hisz semmilyen kényszer nincs e jogszabályhely megváltoztatására. A kormány érvelését ugyanakkor alátámaszthatja, hogy az esélyegyenlőségi törvény is a „fogyatékosság” fogalmát használja. A jogszabályalkotók hivatkozhatnak az Alkotmánybíróság tavaly év végi döntésére, amely szerint keresőtevékenység esetén is jár a rehabilitációs ellátás. Ez a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól szóló ENSZ egyezményt vette alapul, amely a hazai jogszabályoknál tágabban értelmezi a fogyatékosság fogalmát. Hegedűs Lajos szerint viszont a hazai jogalkalmazáshoz képest az ENSZ-egyezmény is csak minimálisan bővebb kört érint, a rokkantak széles körét nem nevesíti.

Szerettük volna megtudni, milyen álláspontot képvisel az Emberi Erőforrások Minisztériuma, mit tesznek a tárcánál annak érdekében, hogy megnyugtatóan rendeződjön a kérdés. Lapzártánkig azonban nem kaptunk választ.

Nem felcserélhető fogalmak

A „rokkantság” és a „fogyatékosság” fogalma sem a jogi szabályozás, sem az ellátások tekintetében nem fedi egymást. Fogyatékosnak számítanak a látás- és halláskárosultak, a mozgáskorlátozottak, az autisták, az értelmi sérültek, a kromoszóma-rendellenességgel születtek. Támogatás csak a súlyosan fogyatékos embereknek jár. Rokkantak azok, akik súlyos és tartós egészségkárosodást szenvedtek el, például súlyos cukorbetegek vagy a szervátültetettek. A tavaly januártól élő rokkantsági ellátás 40 százalékos vagy annál nagyobb mértékű egészségkárosodás esetén jár nekik.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.