Közélet

Szerzői jogai megsértése miatt perli a GM-et egy utcaművész

A H&M után most a GM nézhet szembe azzal a váddal, hogy jogosulatlanul használta fel egy utca­művész alkotását az egyik reklámjában. Ha veszít, nehéz lesz a művészek beleegyezése nélkül hasonló helyszíneken menő reklámanyagokat felvenni.

Újabb multi akasztotta össze a bajszát egy utcaművésszel. Ezúttal a GM-et perelte be Adrian Falkner, egy svájci street artos, aki Smash 137 néven jegyzi a munkáit. Falkner azt kifogásolja, hogy a GM egy Cadillac-reklámban az engedélye nélkül használta a háttérben az alkotását, amely egyébként Detroit egyik legmenőbb parkolóházának, a Z Garage-nak a tetejét díszíti – írja a Detroit Free Press. A Cadillac XT5-ös kifogásolt kampánya még 2016-ban zajlott le, a művész és az autógyár azonban azóta sem tud megegyezni.

A GM egyelőre elutasítja a keresetet, arról pedig nem nyilatkozik, mekkora kártérítésre tart igényt a művész.

Falkner azzal érvel, hogy a festményének felhasználása egy autógyártó reklámjában sértette a jó hírnevét, ő ugyanis mindig alaposan megfontolta, hogyan álljon hozzá a nagy cégek kultúrájához és a fogyasztói társadalomhoz.

Ráadásul a GM a menő városlakókat célozta meg az Art of the Drive, vagyis a vezetés művészete szlogennel futó Cadillac-reklámmal, amely a közösségi médián keresztül több millió emberhez is eljuthatott.

Fotó: Twitter

A GM azonban azzal érvel, hogy a képet nem használta a kampány fő részeként, csupán a közösségi médiában terjesztette, ráadásul le is szedte, miután kiderült, hogy szerzői jogokat sérthet. Az autógyár emellett a fotósnak sem fizetett a képekért, csupán kölcsönadott neki egy Cadillacet, hogy fényképezze le. A fotós pedig olyan anyagot adott át nekik, amelyet elvileg a közösségi médiában felhasználhattak volna. Hozzátették azt is: támogatják a művészetet, a Cadillac márka maga is számos művészt és kiállítást szponzorál.

A bírósági meghallgatás ebben a hónapban várható az ügyben, és a jogászok nagyon kíváncsiak a fejleményekre.

Ha ugyanis a bíróság az utcaművésznek ad igazat, akkor a reklámszakembereknek nagyon meg kell majd gondolniuk a jövőben, milyen helyszíneken vehetnek fel reklámanyagokat.

Nem ez lenne egyébként az első eset, hogy egy multicéget visszavonulásra kényszerít egy utcaművész. Tavasszal a H&M svéd divatcég volt kénytelen eltávolítani az egyik sportruházati hirdetését, miután Jason „Revok” Williams perrel fenyegette meg. A kifogásolt hirdetésben Revok egyik rajza előtt szaltózott épp egy fiatal férfi a cég ruháiban. A H&M első reakciója a GM-hez hasonlóan az elutasítás volt, azzal érveltek, hogy illegális módon létrehozott utcaművészeti alkotást nem védhet szerzői jog. A közösségi média azonban Revok mellé állt, és a svéd cég termékeinek bojkottjára szólította fel az embereket. A H&M végül belátta: jobban teszi, ha enged a nyomásnak, megköszönte a hozzászólóknak, hogy felhívták a figyelmét egy fontos jelenségre, és törölte a hirdetést.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

szerzői jogok utcaművész per GM
Kapcsolódó cikkek