Közélet

Tibi atya: Minket nem lehet perekkel, fenyegetésekkel megfélemlíteni

Véleményvezérként többször is túltolták már a biciklit, ennek ellenére úgy érzik, mindenképpen reflektálniuk kell a közéleti és akár politikai folyamatokra. A Vasuta Zrt.-vel való együttműködésük azért hiúsult meg, mert eltérő üzleti mentalitással rendelkeztek – többek között erről beszélt a VG.hu-nak Tóth Máté, a Humbák Művek Kft. ügyvezetője.

  • A brand értékét forintban nehéz megbecsülni, de az százmilliós nagyságrendű lehet
  • A Vasuta Zrt.-vel különbözött az üzleti mentalitásuk, így együttműködésük véget ért
  • Új termékükkel nem a sörösöket akarják megtéríteni, csupán a bor és a fröccs szerepét mélyítenék
  • „Tibi atya egy fiktív, humbákföldi lecsúszott pap, görbe tükör a társadalomnak. Célunk a szórakoztatás, senkit nem akarunk megsérteni ezzel” – olvasható Tibi atya Facebook-oldalán. Pontosan kik és miért keltették életre Tibi atyát?

    Tibi atyát 2012 decemberében egy pár egyetemistából álló csapat hozta létre, pusztán az önmaguk és szűk környezetük szórakoztatására. Nem volt semmi terv, semmi perspektíva a dologban. Így visszatekintve látjuk csak igazán, hogy mivé is fejlődött az egész a nullából.

    Facebook-oldalukat több mint 1,3 millióan követik, többen, mint ahányan például Dancsó Péter, az egyik legnépszerűbb hazai videoblogger Youtube-csatornáját. Mennyire érzik ennek a súlyát, véleményvezérként tekintenek magukra?

    Teljes mértékben véleményvezérként tekintünk magunkra, a szó hagyományos értelmében. Az utóbbi időben az „influencer” szóval kigúnyolták ezt a kifejezést, mi azonban megmaradtunk tényleges véleményvezérnek öncélú reklámfelület helyett.

    Az oldal értékrendje jól körülhatárolható, szilárdan kiállunk mellette már évek óta.

    Amúgy a fent említett Dancsó Péter (és a Youtube-sztárok nagy részének) közönsége jellemzően nagyrészt 18 év alattiakból áll, nálunk a kiskorúak aránya 10 százalék alatt van.

    Körülbelül mennyit érhet jelen pillanatban a Humbák Művek, mint márka?

    Ezt megbecsülni is nehéz, nyilván vannak számszerűsíthető részek (webshop, kocsmák, fesztivál, könyvek stb.), de az igazi értéke a brandnek abban áll, hogy organikusan több millió embert érünk el heti szinten. Egy 1,3 milliós Facebook-oldalt és a legnagyobb magyar Instagram-közösséget nem lehet forintosítani. Ha egy számot mindenképpen kéne mondani, az százmilliós nagyságrendű lenne.

    Gyakran fogalmaznak meg markáns véleményt közéleti témákban, gyakran celebekbe, politikusokba is beleszállnak. Sosem tartottak tőle, hogy egyszer túltolják a biciklit?

    Tibi atya bohém, hiteles, a konzervatív értékrend mellett kiálló, és mindenképpen a modern trendekkel szembemenő, anti-pc figura lenne a valóságban – véli Tóth Máté.

    Toltuk már túl nem egyszer. Ars poeticánk e tekintetben mindenképpen egy Dante-idézet: „a pokol legsötétebb bugyraiban azok szenvednek, akik erkölcsi válság idején semlegesek maradtak”. Mindenképpen reflektálnunk kell a közéleti és akár politikai folyamatokra is, szerencsére Tibi atyát, a brandet és közvetve minket sem lehet megfélemlíteni perekkel, fenyegetésekkel. Jelenleg is perünk zajlik Szabó Péter motivációs trénerrel és Pintér Tibor színésszel, míg Marozsák Szabolcs női önbizalomedző ellen múlt hónapban zárult le egy eljárás, mely a győzelmünket hozta.

    Tóth Máté, a Humbák Művek Kft. ügyvezetője szerint nem egyszer tolták már túl a biciklit
    Fotó: Humbák Művek

    Az elmúlt hetekben sikerült felszántaniuk a magyar sajtót, a Humbák Művek bejelentette, hogy dobozos fröccsöt dob piacra. Nem sokkal később a Vasuta Zrt. szabadalmi jog megsértésével vádolta meg önöket. Ezután kiderült, hogy korábban egy együttműködés volt a két cég között, azonban annak vége szakadt. Mire készültek együtt, és miért hiúsult meg a közös tervük?

    Az üzleti titoktartás miatt konkrét terveket nem szeretnék említeni. Vasuta úrral (Vasuta Gábor, a Vasuta Zrt. vezérigazgatója – a szerk.) kilátásban volt egy közös termék piacra dobása, ez azonban az eltérő üzleti mentalitás miatt nem valósult meg.

    Többek között például nem voltunk megelégedve azzal a borászattal, amihez a Vasutáék ragaszkodtak.

    Ezenfelül egy, a fiatalok által irányított, közösségi médiában és az online trendekben is bivalyerős brand számára számos pontban elfogadhatatlan volt a megállapodás, ezért az egyeztetések rövid idő után lezárultak.

    Mi történt a szakítás utáni időszakban?

    Ez nem igazán sajtókompatibilis, fogalmazzunk úgy, hogy mindig kerestük a különböző megoldásokat egy adott problémára. A brand szekere nem állt le, terveztük az új projekteket.

    Miért éppen most döntöttek úgy, hogy bevezetik a dobozos fröccsöt, hosszú távon valóban a dobozos sört tervezik legyűrni?

    Már korábban is tervben volt a termék bevezetése, csak nem olyan egyszerű feladat, mint aminek elsőre tűnik. A hatalmas médiafigyelem miatt nem lehet rossz minőségű terméket (bármit el lehet adni Tibi atyával elven) a piacra dobni, ez sosem állt szándékunkban. Az elsődleges üzletpolitikánk a jót, jó áron, így hosszas egyeztetések zajlottak több pincészettel. Ezen felül hatalmas volumenekről beszélünk, az országban alapból csak néhány pincészet tudja kielégíteni a Humbák Művek igényeit, szóval nem volt egyszerű a projekt. A termékfejlesztés maga is sok időt vett igénybe, szóval a kulcs mindenképpen az, hogy minőségi terméket szerettünk volna a piacra dobni, és úgy érezzük, hogy ez sikerült is. A célcsoportunk: mindenki, aki szereti a jó bort.

    Évek óta azzal küzdünk Tibi atya égisze alatt, hogy itt van egy ország, ahol a borkultúra idősebb, mint maga a nemzet, mégis a sörfogyasztás dominál. Ezen szeretnénk változtatni.

    A dobozos sört nem tekintjük konkurenciának, mert teljesen más kategória. Inkább segíteni szeretnénk azoknak, akik jó időben meginnának egy fröccsöt a szabadban, de nem szeretnének fejreállni egy üveg bortól. Az „inkább az ásványvizes palackból kiöntünk 7 decit, majd beletöltünk egy üveg bort” megoldásnak szeretnénk alternatívát kínálni.

    A dobozos fröccsünknek nem kell, hogy előnye legyen a sörrel szemben: ez nagyjából vallásszintű dolog, vannak a sörösök és a borosok.

    Nem hiszem, hogy cél lenne úgymond megtéríteni a sörösöket, pusztán szeretnénk, ha a bor és a fröccs nagyobb szerepet kapna a magyar italkultúrában.

    A bor előnye a sörrel szemben talán az, hogy kevesebb kalóriát tartalmaz, illetve, hogy mélyebben gyökerezik a magyar kultúrában.

    A Tibi atya dobozos fröccse az ásványvizes palackból kiöntünk 7 decit, majd beletöltünk egy üveg bort megoldásnak szeretne alternatívát kínálni
    Fotó: Humbák Művek

    A Humbák Művek a belvárosban több szórakozóhelyet is üzemeltet, vidéken ugyanakkor egyáltalán nincsen üzletük.

    A több hely egészen pontosan kettő, a Humbák Művek és a Humbák Klub. Tervezünk még belvárosi kultúrhelyet nyitni, ahol vitaesteknek és egyéb szellemi programoknak is teret biztosíthatunk a szórakozás mellett. Franchise-rendszerben nem gondolkodunk, viszont vidéki kocsmák nyitása a középtávú terveink között napirenden van.

    A Humbák Művekben is árulják majd a dobozos fröccsöt?

    Természetesen! Mekkora baklövés lenne a saját termékünket kihagyni a saját kocsmánkból. Azonfelül, hogy a doboz gyönyörűen néz ki, kitűnő „kilépő” fröccs lehet, a szó legszorosabb értelmében.

    Végre egy társ, aki átkísér a szórakozóhelyre, vagy megvárja velünk az éjszakait.

    Milyen terveik vannak a Humbák Műveknek a jövőre nézve, hogyan tervezik fejleszteni a márkát?

    Számos termékvonalon érkeznek fejlesztéseink, ezen felül augusztusban ismét megrendezzük a Humbákfölde fesztivált. A fent említett kocsmákon és szórakozóhelyen kívül szintén fontos projektünk a hamarosan induló Youtube-csatornánk, ahol szeretnénk komolyabb, politikai és közéleti témákat boncolgatni.

    Vasuta Zrt. Tóth Máté fröccs Humbák Művek Tibi atya közélet per márka
    Kapcsolódó cikkek