Közélet

Kapósabb lett a havi matrica a hetinél

Az idén is növelte bevételeit a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., a társaság vezérigazgatója, Bartal Tamás 2020-ban sem tart visszaeséstől. A tranzitforgalom esetleges csökkenését a belföldi szállítások ellensúlyozhatják.

Mekkora idei bevétellel számol a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.?

A tavalyi bruttó 315 milliárd forint után várhatóan 364 milliárd forintot termelünk a költségvetésnek. Várakozásunkat arra alapozzuk, hogy november végéig 16 százalékkal több pénz folyt be útdíjból és e-matrica-vásárlásból, mint az előző év azonos időszakában.

Az útdíjak esetében több mint 18, a matricáknál mintegy 10 százalékos az eddigi növekedés.

Abban bízunk, hogy a jövő évi útdíjbevételeink is elérik az idei szintet, annak ellenére, hogy Németországban technikai értelemben az idén volt, az útdíjbevétel pedig mintegy 80 százalékban függ az ipari termelés alakulásától.

A hazai azonban a csúcson van, és a belföldi szállítások ellensúlyozhatják a tranzit esetleges csökkenését.

Az utak túlzsúfoltsága nem vezethet a forgalom, egyúttal a NÚSZ bevételeinek zsugorodásához?

Nem látunk erre utaló jelet, az utak egyelőre bírják a terhelést. Tavaly körülbelül 4 százalékkal nőtt a forgalmuk, ebből 5,5 százalék jutott a tranzitra.

Hogyan oszlanak meg a NÚSZ útdíj- és e-matrica-bevételei?

A teljes útdíjbevétel csaknem fele a Magyarországot tranzitútvonalnak használó külföldi árufuvarozóktól származik, az állam lényegében velük tudja megfizettetni az útkarbantartások és -bővítések költségeit.

A 3,5 tonna össztömegűnél nagyobb tehergépjárművek után befolyó e-útdíj adja a NÚSZ teljes bevételének a 75 százalékát.

Számukra a NÚSZ lehetővé tette a HU-GO rendszerben történő fizetést, amelyben már több mint 400 ezer jármű és majdnem 115 ezer kül- és belföldi fuvarozó ügyfél regisztrált. A bevétel fennmaradó negyede mintegy 15 millió e-matrica eladásából származott, amelyet nyolcmillió rendszámra adtunk el.

Azt tapasztaljuk, hogy a heti (tíznapos) matrica helyett – amelyet többségben már csak külföldiek vásárolnak – egyre többen vesznek havit, amelyből az idén eddig 12,6 százalékkal több kelt el, mint egy éve. Havi helyett pedig sokan vesznek évest. A kamionok után befizetett útdíj aránya egyébként már két éve is meghaladta az 50 százalékot, az e-matrica súlya ettől kissé elmarad.

Okozhat-e problémát az év végi dömpingszerű matricavásárlás?

Bár a legtöbb autós még a benzinkutaknál vesz matricát, nő a NÚSZ saját internetes értékesítésének a súlya is. Ez azért is fontos, mert

a mienk az egyetlen olyan elektronikus felület, amelyen nem kell kényelmi díjat fizetni a vásárlásért.

Az idén eddig egyébként összesen mintegy 500 millió forint el nem költött kényelmi díj maradt azoknak a zsebében, akik az egyéb elektronikus megoldások helyett az állami útdíjszolgáltató online felületén, az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalon vásárolták meg az autópálya-matricájukat.

Az éves matrica kényelmesebb beszerzésére 2016-ban indítottuk meg az előértékesítést. Az idén, december első hetében több mint 20 ezer 2020-ra érvényes éves matrica fogyott, közel harmadával több, mint tavaly ilyenkor. További könnyebbség, hogy a megyei és az éves matricák is használhatók a következő év január 31-én éjfélig.

Mit tesz a NÚSZ, hogy megkönnyítse az eleve sok matricát vásárló partnerei dolgát?

Már van e célra egy nagyvásárlói programunk a flottával rendelkező partnereinknek, ezt 2020 őszén kibővítjük.

Ez év végéig a NÚSZ több mint 160 vállalattal köt nagyvásárlói szerződést, köztük állami tulajdonúakkal is. A Volánbusszal például most állapodtunk meg, a MÁV-val éppen egyeztetünk.

A fuvarozói érdekképviselet kérésére jövőre bővítjük az utólagos banki utalásos ügyfelek körét, és terveink szerint – hatodikként – fizetéskor elfogadjuk majd az UTA üzemanyagkártyát is. Jövőre a webes felületünket újabb szolgáltatásokkal, például útvonaltervezővel és e-matrica-vásárlóval szeretnénk kiegészíteni.

Hosszabb távon a telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül is lehetővé tennénk például a pótdíjbefizetést és az e-matrica-vásárlást.

További részletek a Világgazdaság csütörtöki számában

 

núsz útdíj Bartal Tamás interjú Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.
Kapcsolódó cikkek