BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

A fiatalok védelmére hívják fel a figyelmet a Dohányzásmentes Világnapon

Az idei Dohányzásmentes Világnapon az Egészségügyi Világszervezet kampánya a fiatalok védelmére hívja fel a figyelmet, akik leginkább ki vannak téve a dohányipar manipulációjának. A dohánytermékek évente több mint 8 millió ember halálát okozzák, közülük több mint 1 millióan a passzív dohányzás következtében halnak meg. A dohányzás a rákos megbetegedések miatt bekövetkező halálesetek 25 százalékáért felelős világviszonylatban. A nikotin- és dohánytermékek fogyasztása növeli a daganatos, a szív- és érrendszeri, valamint a tüdőbetegségek kockázatát.

A dohányipari cégek évente több mint 8 milliárd dollárt költenek marketingre és hirdetésekre. Európában növekszik az e-cigarettát használók aránya, ami együtt jár a szív- és tüdőbetegségek kockázatának növekedésével. Az fiatalok körében egyre népszerűbb e-cigarettában található nikotin rendkívül erős függőséget okozó anyag, amely károsíthatja a gyermekek szervezetét, fejlődését. Az új nikotin- és dohánytermékek dohányipar általi bevezetése a gyerekeket és kamaszokat mint új fogyasztókat célzó marketing taktikákkal történik.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kampánya idén a fiatalok védelmében mozgósít a dohányipar manipulációja ellen és a dohányipari termékeket elutasító új generáció védelmében. A fiataloknak joguk van megismerni a dohányipar taktikáit és dohányipari termékek káros hatását annak érdekében, hogy ellen tudjanak állni az iparág manipulációinak

– írják.

A WHO üdvözli a magyar kormány által bevezetett átfogó törvénymódosítási csomagot, amely összhangban áll a WHO Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményével, s melynek fontos eleme

  • a nem dohányzók védelme,
  • a dohányipari termékek fiataloknak történő értékesítésének csökkentése,
  • a képes figyelmeztető matricák kötelezővé tétele,
  • a cigaretták jövedéki adójának emelése,
  • a leszokást segítő szolgáltatások,
  • a prevenciós programok,
  • a médiában közzétett tájékoztató kampányok.
  • A magyar kormány az új dohányipari termékek magyar piacon való megjelenését ugyanúgy szabályozta, mint a hagyományos dohányipari termékeket.

    Fotó: Shutterstock

    A Magyar Ifjúsági Dohányzásfelmérés (2020) nemrég nyilvánosságra hozott eredményei reménykeltőek, mivel azt mutatják, hogy a 7-9-ik osztályos tanulók esetében a 2012-ben mért 57 százalékos dohányzási arány 33 százalékra csökkent 2020-ban.

    2020-ban a tanulók otthoni passzív dohányzásnak való kitettsége is csökkent, az iskoláskorú gyerekek 17 százaléka él olyan családban, ahol jelenlétükben mások dohányoznak. A felmérés ugyanakkor azt mutatja, hogy

    az elektromos cigarettát kipróbálók száma a 2016-ban mért 23 százalékról 2020-ban 32 százalékra nőtt, ráadásul az is aggasztó, hogy egyre fiatalabbak a cigarettát első alkalommal kipróbálók gyerekek.

    Ezért rendkívül fontos, hogy az egész társadalom támogassa azokat a fiatalokat, akik elutasítják a dohányipar termékeit. A támogatás jeleként a WHO Magyarországi Irodája, valamint az Emberi Erőforrások Minisztérium Dohányzás Fókuszpontja rajzpályázatot hirdetett az egész országban 11-15 éves gyerekek számára.

    Nagy örömmel vettük a hatalmas érdeklődést. A pályázatok képet adnak arról, hogy mit gondolnak a fiatalok a dohányzásról. Pontosan tudják, milyen súlyos következményekkel jár a dohánytermékek fogyasztása, sok alkotásban megjelenik az egyéni felelősség a környezetük iránt és a saját egészségükkel kapcsolatban. Ezt a tudatosságot kell a fiatalokban erősíteni, hiszen a jövő az ő kezükben van

    – nyilatkozta Dr. Ledia Lazeri, a WHO Magyarországi irodájának vezetője.

    A pályázat három nyertese: M. Zsófia, 11 éves (Debrecen), G. Zoé, 14 éves (Sükösd), L. Benedek 15 éves (Győr).

    Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
    Kapcsolódó cikkek