A dohányipari cégek évente több mint 8 milliárd dollárt költenek marketingre és hirdetésekre. Európában növekszik az e-cigarettát használók aránya, ami együtt jár a szív- és tüdőbetegségek kockázatának növekedésével. Az fiatalok körében egyre népszerűbb e-cigarettában található nikotin rendkívül erős függőséget okozó anyag, amely károsíthatja a gyermekek szervezetét, fejlődését. Az új nikotin- és dohánytermékek dohányipar általi bevezetése a gyerekeket és kamaszokat mint új fogyasztókat célzó marketing taktikákkal történik.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kampánya idén a fiatalok védelmében mozgósít a dohányipar manipulációja ellen és a dohányipari termékeket elutasító új generáció védelmében. A fiataloknak joguk van megismerni a dohányipar taktikáit és dohányipari termékek káros hatását annak érdekében, hogy ellen tudjanak állni az iparág manipulációinak
– írják.
A WHO üdvözli a magyar kormány által bevezetett átfogó törvénymódosítási csomagot, amely összhangban áll a WHO Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményével, s melynek fontos eleme
A magyar kormány az új dohányipari termékek magyar piacon való megjelenését ugyanúgy szabályozta, mint a hagyományos dohányipari termékeket.
A Magyar Ifjúsági Dohányzásfelmérés (2020) nemrég nyilvánosságra hozott eredményei reménykeltőek, mivel azt mutatják, hogy a 7-9-ik osztályos tanulók esetében a 2012-ben mért 57 százalékos dohányzási arány 33 százalékra csökkent 2020-ban.
2020-ban a tanulók otthoni passzív dohányzásnak való kitettsége is csökkent, az iskoláskorú gyerekek 17 százaléka él olyan családban, ahol jelenlétükben mások dohányoznak. A felmérés ugyanakkor azt mutatja, hogy
az elektromos cigarettát kipróbálók száma a 2016-ban mért 23 százalékról 2020-ban 32 százalékra nőtt, ráadásul az is aggasztó, hogy egyre fiatalabbak a cigarettát első alkalommal kipróbálók gyerekek.
Ezért rendkívül fontos, hogy az egész társadalom támogassa azokat a fiatalokat, akik elutasítják a dohányipar termékeit. A támogatás jeleként a WHO Magyarországi Irodája, valamint az Emberi Erőforrások Minisztérium Dohányzás Fókuszpontja rajzpályázatot hirdetett az egész országban 11-15 éves gyerekek számára.
Nagy örömmel vettük a hatalmas érdeklődést. A pályázatok képet adnak arról, hogy mit gondolnak a fiatalok a dohányzásról. Pontosan tudják, milyen súlyos következményekkel jár a dohánytermékek fogyasztása, sok alkotásban megjelenik az egyéni felelősség a környezetük iránt és a saját egészségükkel kapcsolatban. Ezt a tudatosságot kell a fiatalokban erősíteni, hiszen a jövő az ő kezükben van
– nyilatkozta Dr. Ledia Lazeri, a WHO Magyarországi irodájának vezetője.
A pályázat három nyertese: M. Zsófia, 11 éves (Debrecen), G. Zoé, 14 éves (Sükösd), L. Benedek 15 éves (Győr).