BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliárdok a hazai infrastruktúrára

Autópályák meghosszabbításával, meglévő főutak négysávosításával, csomópontok és hidak tervezésével folytatódik a magyarországi infrastruktúra fejlesztése.

A kormány 82 milliárd forintot biztosít kiemelt társadalmi igényeken alapuló újabb gyorsforgalmi, főúti, települési elkerülő, csomóponti és hídfejlesztések előkészítésére, hetvennégy újabb közútfejlesztés tervezése kezdődhet meg – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A közlemény szerint a tervezhető gyorsforgalmi fejlesztések közé tartozik az M2-es autópálya Vác utáni folytatása egészen az országhatárig. A támogatott projektek között szerepel a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését megteremtő M44-es Kecskemétig érő szakaszának előkészítése, az M3-as autópályától a román határig vezető M49-es autóút, amellyel a harmadik négysávos kapcsolat jön létre Erdély irányába, és az M81-es, amely az M1-es és az M7-es között létesít észak–déli irányú gyorsforgalmi folyosót Budapesttől távolabb, Székesfehérvár érintésével. Sokat javul a Szombathely és a szomszédos városok – Körmend, Kőszeg – közötti közúti összeköttetések színvonala is.

Több előkészítési projekt alapozza meg főútszakaszok négysávosítását például Debrecen, Jászberény, Kecskemét, Nagykanizsa, Veszprém és Zalaegerszeg térségében. Ajkától Zircig sok településen elkerülő útszakaszokat építenek, amelyek javítják a helyi életminőséget a belső útszakaszok tehermentesítésével. Mohácson és Vácon a Dunán, Szolnokon és Szegeden a Tiszán, Szamossályiban pedig a Szamoson épülhet új híd. Emellett autópálya- és főúti csomópontok tervezése is kezdődik, a többi között Balatonfürednél, Gödöllőnél, Kunszentmártonnál és Üllőnél.

A legújabb kötelezettségvállalás 2021 és 2026 között fedezi a beruházások előkészítésével kapcsolatos költségeket, csak jövőre több mint 26 milliárd forint értékben.

A forrás biztosításával lehetővé vált a projektek haladásához szükséges következő munkafázis finanszírozása és végrehajtása. Az előkészítés esetleges további ütemeihez, később pedig a kivitelezéshez szükséges forrásokat újabb kormánydöntésekkel lehet előteremteni.

A tervezett fejlesztések a nehézkesen, időigényesen megközelíthető országrészek biztonságos, gyors és kényelmes elérését teszik lehetővé. A közúthálózatba bekapcsolódó települések és térségek gazdasága megélénkül, és vonzóbbá válnak a munkahelyeket teremtő beruházók számára – idézi a közlemény Mosóczi Lászlót, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát.

A 2016-ban indult Útprogram eddigi teljes keretösszege 3,2 ezermilliárd forint volt, a megkezdődő előkészítésekkel további 3 ezermilliárd forintnyi közútfejlesztés alapjait rakják le. A tervezett beruházásokban mintegy 1200 kilométer új és fejlesztett közútszakasz, ezen belül mintegy 560 kilométer négysávos út létesülhet – tudatta az államtitkár.

A kabinet már elkülönített 430 milliárd forintot négy közútfejlesztés megvalósítására. 2021 és 2024 között megépül az M76-os autóút Fenékpuszta és Zalaegerszeg közötti szakasza, befejezik az M6-os autópályát a Bóly és Ivándárda közötti szakasz megépítésével. A forrás a 37-es főút Szerencs–Gesztely szakaszának négysávúsítását és a Sajószentpéter–Berente elkerülő szakasz kivitelezésének költségeit is fedezi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.