Százmillió dollárt oszt szét az influenszerek között a YouTube
A YouTube 100 millió dolláros támogatás ígéretével csábítaná át a TikTok riválisának szánt, új platformjára, a Shorts-ra a videós tartalomkészítőket. A YouTube Shorts Fund keretét idén, illetve jövőre osztanák szét, azok között, akiknek a videói nagy tetszést aratnak a felhasználók körében.
P. Cs.
2021.05.12, 18:58
Megosztom a cikket
A YouTube Shorts egy mobiltelefonos, közösségi videó-készítő és megosztó alkalmazás; január eleje óta béta, azaz tesztverzióban érhető el világszerte (így Magyarországon is), de a cég reményei szerint népszerűsége hamarosan versenyre kelhet a 280 millió felhasználóval rendelkező, az amerikai Snap Inc. által indított Snapchattel, sőt a kínai ByteDance által üzemeltetett, világszerte több 1,3 milliárd felhasználóval rendelkező TikTokkal is.
A Shorts, riválisaihoz hasonlóan mobiltelefonnal készített rövid, szórakoztató, általában zenés videók felvételére, megosztására és egész képernyős lapozgatására ad lehetőséget a felhasználónak, akik ezekhez a videókhoz aztán megjegyzéseket is fűzhetnek.
Fotó: Shutterstock
A YouTube vezérigazgatója, Susan Wojcicki Twitter-oldalán jelentette be, hogy a következő másfél évben havonta díjazzák a legnépszerűbb, eredeti tartalmakat feltöltő videósokat, cserébe csak annyit kérnek, hogy az influenszerek hívják fel a fejlesztők figyelmét az applikáció általuk felfedezett gyermekbetegségeire.
At YouTube, we’re making it easier to create content on your phone with our Shorts beta. Today we're announcing the $100M YouTube Shorts Fund to reward creators with the highest engagement. Anyone who creates Shorts is eligible to participate! Read more: https://t.co/7P7cGhY3Br
A pénzre nem csak a YouTube Partner Programban résztvevők pályázhatnak (azok az tartalomkészítők, akik a YouTube-ra feltöltött videóikból már most rendszeres bevételre tesznek szert), hanem bárki, aki a Shorts felhasználói feltételeinek megfelelő, önálló, legfeljebb 60 másodperces videót tesz közzé a közösségi platformon.
A Shorts — bár hivatalosan csak egy hónapja érhető el az Egyesült Államokban, és nem sokkal régebb óta Indiában — már most napi 6,5 milliárd oldalletöltést generál világszerte — állítja az Alphabet vezérigazgatója, Sundar Pichai. A Google anyacégének célja, hogy a YouTube-nál már sikerre vitt pénzkeresési lehetőséget hosszú távon a Shorts-on is biztosítsa az influenszereknek. Ennek első lépcsője a héten bejelentett 100 milliárd dolláros, azaz átszámítva mintegy 29,5 milliárd forintos alap létrehozása.
A YouTube arról nem árult el részleteket, hogy egy influenszer várhatóan mennyi pénzt kereshet az új platformon, ahogy arról sem, mi alapján döntik el, ki kaphat pénzből.
A bejelentéssel kapcsolatban többen megjegyezték, hogy
nem a leggálánsabb felajánlás, ami a mobilos videómegosztó applikációk piacáról érkezett az elmúlt időszakban.
A TikTok tavaly augusztusban jelentette be, hogy az erre a célra létrehozott alapján keresztül 200 millió dollárral támogatja a platformján posztoló legsikeresebb videósokat 2023 végéig. Snapchat pedig napi egymillió dollárt osztott szét az új rövid videós megosztója, a Spotlight influenszerei között tavaly novembertől kezdődően; mostanáig összesen 170 millió dollárt (azaz több mint 50 milliárd forintot) ajándékozott a tartalomkészítőknek. A The Information számításai szerint a Shorts napi 167 000 dollárt oszthat szét a legnépszerűbb tartalmakat gyártó influenszerek között, ha valóban 2022 végéig tervezi futtatni a most bejelentett programját.
Fotó: Philippe LOPEZ / AFP
Egy a The Informationnek nyilatkozó influenszer azt állította, a Tiktok videói után havonta 1500 dollárt kapott a kínai cég alapjától, de ennek majd’ a dupláját keresi a reklámbevételekből most a YouTube-on, ahol mindössze 122 ezer feliratkozója van a csatornájának.
Karriert lehet csinálni abból, hogy YouTuber vagy
— mondja a Tiktokon Tati Mitch néven, csaknem 5 millió követőnek posztoló Tatyanna Mitchell.
Egy a Snapchatre tartalmakat gyártó videós pedig úgy nyilatkozott, hogy bár a legsikeresebb posztjával már harmincezer dollárt keresett, és több másik is hozott már a konyhájára néhány ezer dollárt, most mégis vált a Shorts-ra, abban a reményben, hogy ott idővel magasabb bevételre tehet szert.
Fotó: Zheng Jianxin / Imaginechina via AFP
A Shorts ajánlatának fő vonzereje tehát nem az alapból közvetlenül elérhető forrásokban rejlik. A platform-váltást fontolgató influenszerek számára sokkal csábítóbb lehet a tudat, hogy korai belépők lehetnek egy olyan piacon, amely hasonló elven működik, és akár olyan sikeres is lehet, mint a YouTube. A videómegosztó több mint 6 milliárd dollárnyi reklám-bevételt termelt anyacégének, az Alphabetnek az idei év első negyedében, másfélszer annyit, mint a tavalyi első negyedévben. A YouTube a vele szerződésben álló, a Partner Programban résztvevő tartalomkészítőknek minden megjelenített reklám után részesedést kínál a hirdetési bevételekből. Az Alphabetnél még nem döntöttek, hogy a Shorts-ot milyen üzleti modell szerint működtessék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.