Január és június között mintegy háromezer új reklám közül 253 reagált a Covid–19-járványra – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa által elfogadott új tanulmányból. A grémium korhatár-besorolással kapcsolatos rendelkezések megsértése miatt eljárást indít az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen. A testület elfogadta az akadálymentesítésről szóló legújabb jelentést, amelyből kiderült: 99,8 százalékos volt az előző fél évben a televíziós akadálymentesítés.

Fotó: Róka László

A testület elfogadott egy új tanulmányt a koronavírushoz kapcsolható, első alkalommal bemutatott reklámszpotok első féléves televíziós gyakorlatáról, ugyanis az új pandémiás helyzet a reklámpiacot is átalakította. 

Január 1. és június 30. között összesen 3051 új reklámot közöltek a televíziók, ezeknek több mint 8 százaléka (253 db) a Covid–19-re reagált. 

A legtöbb ilyen szpot a Hír TV-n jelent meg (25 db), amit a Cool (24 db) és a TV2 (20 db) követett. A reklámok több mint ötöde a fertőzés terjedését akadályozó és a gyógyítását szolgáló terméket, szolgáltatást vagy magatartást népszerűsítette, így például a maszkviselést, a nem vényköteles gyógyhatású készítményeket, fertőtlenítőszereket, teszteket. 

A második helyen olyan termékeket vagy szolgáltatásokat láthattak a nézők, amelyek egyébként bármikor elérhetők, de az üzenetben a járványhelyzet került a középpontba, például okoswifi az otthoni munkavégzéshez, online bankolás vagy az érintésmentes kiszállítás.

Az elemzett reklámok 67,5 százaléka szolgáltatást, 24,1 százaléka terméket, míg 5,5 százaléka a hirdető imázsát népszerűsítette. Leggyakoribb hirdetőnek a és a gyógyhatású készítmények szektora számított (48,6, illetve 13 százalék).

A teljes dokumentum elérhető az NMHH honlapján.