A koronavírus-járvány Magyarországon digitális fellendülést eredményezett az egészségügyben mind a betegek, mind az orvosok oldaláról – állapította meg a Semmelweis Egyetem (SE) Magatartástudományi Intézetének kutatói által végzett országos online felmérés. 

A koronavírus-járvány 3. és 4. hulláma idején, 2021 júliusa és 2022 májusa között végzett kutatásban 1774-en vettek részt (1576 orvos és 198 fogorvos). A szakemberek arra keresték a választ, hogy milyen a magyar szakorvosok és rezidensek digitális egészséggel kapcsolatos tudása és ismerete, miként használják ennek eszköztárát, véleményük szerint milyen előnyöket és hátrányokat jelent az alkalmazásuk, és hogyan alakítja át a digitalizáció fejlődése a mindennapokban az orvos–beteg kapcsolatot.

A válaszokból megállapítható, hogy az orvosok nyitottak a változásokra, több mint 90 százalékuk napi rendszerességgel használja munkájához az internetet. 

A fiatalabb korosztály a leglelkesebb, a 35–45 évesek pedig a legintenzívebb felhasználói az egészségügyi célú internethasználatnak – írták.

A kutatás egyik fontos megállapítása szerint nagy igény van arra, hogy az egészségügy digitalizációja a mindennapi orvoslás és a hazai orvosképzés szerves része legyen, a válaszadók 70 százaléka elképzelhetetlennek tartja a jövőt enélkül. A közleményben idézték Győrffy Zsuzsa docenst, a kutatás egyik vezetőjét, aki kiemelte, hogy a megkérdezett orvosok jelentős része jónak tartja, hogy a betegek digitális eszközöket használnak betegségmonitorozásra, edukációra.

Girasek Edmond, a kutatás másik vezetője rámutatott arra, hogy megfigyelhető az is, hogy a szakemberek nagyon pontosan látják a betegek igényeit. 

Cloud,Computing,Digital,Information,Data,Center,Technology.,Computer,Information,Storage.
Az e-receptet és az online időpontfoglalást használják a páciensek közül a legtöbben, sokan pedig a távvizitet is kipróbálnák.
Fotó: Shutterstock

A válaszadók mintegy 80 százaléka az e-mailes kommunikációt, a képek és leletek elektronikus megosztását, az online időpontfoglalást és a távkonzultációt emelte ki.

A  digitális megoldások előnyeként a hatékonyságot, a kényelmet, az időspórolást emelték ki az orvosok, a hátrányok közül pedig azt, hogy a páciensek sokszor rosszul értelmezik a velük megosztott adatokat, némelyikük rosszul kezeli a digitális eszközöket, illetve, hogy nő a félreértések lehetősége az orvos–beteg kapcsolatban.

Egyre többe kerül a magánorvos, de az állam és a munkaadók segíthetnek ezen

A drágulása, a forint gyengélkedése és a bérköltségek növekedése ezt a szektort is érzékenyen érinti.

Ezzel a felméréssel párhuzamosan, 2021. október 5. és 13. között a kutatócsoport egy lakossági, 1500 fős, telefonos, reprezentatív felmérésben arra kereste a választ, hogy a páciensek milyen digitális megoldásokat használnak a mindennapokban. Ebből kiderült, hogy a válaszadók 81,3 százaléka használja az internetet általában, mintegy 90 százalékuk az egészséggel, betegséggel kapcsolatban is. Az internetes tájékozódás legfontosabb forrásaiként a weboldalakat és a közösségi médiafelületeket jelölték meg. 

Az e-receptet és az online időpontfoglalást használják a páciensek közül a legtöbben, a megkérdezettek közel fele kipróbálná a távvizitet, és szívesen venné, ha orvosa ajánlana neki hiteles weboldalakat, applikációkat és szenzorokat – olvasható a felmérés összefoglalójában.