Túlzás nélkül korszakos bejelentést tett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) hétfő este a közösség oldalán. Ebben arról tájékoztatják az utasokat, hogy 2023. május 1-jétől a GYSEV hálózatán feltételes megállási rendet vezetnek be.

20221026 RépcelakÁtadták a felújított répcelaki és porpáci vasútállomásokat. Két vasútállomás teljes felújítását is elvégezte az elmúlt időszakban a GYSEV: Répcelakon és Porpácon is modern körülmények várják az utasokat. A vasúttársaság saját forrásokból végezte el a munkálatokat, amelyek részeként az állomásépületek mellett üzemi épületek is megújultak.Fotó: Unger Tamás UT Képen: A felújított répcelaki vasútállomás
A GYSEV májustól feltételes megállási rendet vezet be. Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

Ez a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy 

a személyvonatok kizárólag jelzésre állnak majd meg.

Ezért a cég arra kéri az utazóközönséget, hogy leszállási szándékukat minden esetben időben jelezzék a leszállásjelző gomb megnyomásával.

A bejelentés nagy horderejű, hiszen az utasok tömegeit fogja érinteni – még akkor is, ha jelenleg csak a személyvonatokról van szó –, ezért nem árt, ha tisztában vannak a két hét múlva élesedő intézkedéssel. 

Van rá példa, de nem elterjedt

Ugyanakkor ez az eljárás nem példátlan Magyarországon, hiszen a nagy testvérnél, a MÁV-nál már évtizedes múltra tekint vissza. Igaz, nem általános gyakorlatról van szó ott sem: a feltételes megállás rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-Start 

  • még 2013-ban vezette be a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében, 
  • aztán 2021 májusa óta a Pécs–Gyékényes és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszokon is így közlekednek a Pannónia InterRégió vonatok. 
  • Szintén 2021-ben, szeptembertől a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék, a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal kijelölt megállóhelyeivel bővült a lista. 
  • Majd 2022 áprilisától előre jelezni kell a leszállási szándékot a Székesfehérvár–Tapolca, a Pusztaszabolcs–Székesfehérvár és a Székesfehérvár–Sárbogárd vonal egyes megállóhelyein, valamint a tramtrainjáratok szegedi és hódmezővásárhelyi megállóhelyeinek többségén is.
  • Végül a legfrissebb vonatkozó hír, hogy a decemberi menetrendváltáskor hat vasútvonalon tizennéggyel bővült azoknak a – jellemzően alacsony utasforgalmú – megállóhelyeknek a köre, ahol a vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha az utasok előre jelzik leszállási szándékukat, vagy ha várakoznak a peronon.

Az, hogy a GYSEV is rálép erre az útra, a semmiből érkezett. A GYSEV honlapján egyelőre nem is találtuk nyomát, viszont a bejelentés helyének megválasztott közösségi médiás profil a GYSEV hivatalos felülete, így az új közlekedési rend tényként kezelendő.

Milyen előnye van a GYSEV intézkedésének?

A változás jelentőségét mutatja, hogy a Facebookon néhány óra alatt több mint ezren osztották meg a posztot. Az intézkedés kapcsán jó néhány kérdés is felmerült a kommentek között: mi lesz a felszálló utasokkal, mi lesz azokon a vonatokon, amelyeken nincs leszállás jelző gomb stb. Nem elvitatva, hogy fontos módosítás van készülőben, azt azért meg kell jegyezni, hogy külföldön ez a rend több helyen, hosszú ideje jól működik, és a MÁV-nál sincs panasz rá. Az utasok gyorsan alkalmazkodnak, és nem okoz számukra problémát. Arról nem beszélve, hogy az eljárás pontosabb közlekedést és üzemanyag-, illetve árammegtakarítást is eredményez, ami a jelenlegi, rezsinehéz időszakban különösen előnyös.