BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Karácsony Gergelyék nem bízzák a véletlenre: hárompercenként mondják be a metróban az utasoknak, hogy Budapestet meg kell védeni

Erős propagandának tűnik, hogy a városháza a metróállomások gyanútlan utazóközönségét kéretlen politikai üzenetekkel bombázza. A főváros szerint azonban mindössze közérdekű tájékoztatásról van szó.

Az elmúlt napokban több utasjelzés is érkezett lapunkhoz arról, hogy a budapesti metró területén a hangosbemondóból Karácsony Gergely kampányát, a budapesti lakógyűlést népszerűsítik. Mindez valóban igaz, a bejátszásokkal a Világgazdaság munkatársai is találkoztak, ugyanakkor nem új jelenségről van szó: már május elején is időről időre felhangzott a hangszórókból a felszólítás, hogy mindenki, aki „szereti Budapestet”, szavazzon a főpolgármester által feltett kérdésekre.

metró, utasok
Már-már abszurd élmény, ahogy a metróra várva hirtelen Budapest védelmére szólítják fel az utasokat. Fotó: Facebook / Karácsony Gergely

Csakhogy az elmúlt napokban feltűnően megszaporodtak ezek a spotok. Ennek bizonyára köze van ahhoz, hogy június 18-án a meghosszabbított – eredetileg június 11-én véget ért volna a kampány, csakhogy addig még a budapesti lakógyűlés leveleit sem sikerült maradéktalanul kikézbesíteni – szavazási határidő is kifut, Karácsony Gergely és stábja pedig mindent megtesz a minél magasabb részvételért.

Milyen gyakran hangzik el a metróban Karácsony Gergely kampányának népszerűsítése?

Lapunk munkatársa például azt tapasztalta, hogy az erősen politikai töltetű üzenet Újpest-városkapunál is elhangzott, amikor ott szerelvényre szállt, majd a Forgách utcai megállónál is, amikor ott leszállt.

A két állomás között mindössze három-négy perc a menetidő.

A helyzet egyébként némiképp komikus, némiképp viszont abszurd. Az utasok közül sokan értetlenkedve keresik a hang forrását és láthatóan nem értik, mi szükség van utazás közben vagy éppen a metróban várakozva kéretlen politikai üzenetekkel, ha úgy tetszik, propagandával traktálni az utazóközönséget. 

Mi hangzik el a metró hangosbemondóiból Karácsony Gergely kampánya kapcsán?

Természetesen a tömegkommunikációs csatornák hatékony használata nem idegen a politikától, viszont az itthon mégis szokatlan, hogy a politikai kampány kinövi a szokásos közterületi reklámfelületeket (ezeket is ellepték egyébként a lakógyűlés plakátjai) és már a közösségi közlekedés infrastruktúráját is használja. Ráadásul olyan megoldásokkal, mint a metró üzemi területén kihelyezett hangosbemondók aktivizálása, ami rendeltetésszerűen mégiscsak az utasok figyelmeztetését, az utazással összefüggő tájékoztatását szolgálná. Kiváltképp, hogy a jelenlegi városvezetés gyakorta hangoztatja, milyen érzékeny a politikai propaganda terjesztésére és a reklámszennyezésre. Ehhez képest kifejezetten megütköztető élmény, amikor az ember feje fölött váratlanul feltör egy hangszóróból, hogy „Budapestet meg kell védeni”.

Szó szerinti idézet nem áll rendelkezésünkre, mi hangzik el a budapesti metrókban, de a tartalmát tekintve a következő az üzenet.

Budapestet meg kell védeni, mert rendkívül nehéz időket él. Ezért arra kérik a fővárosiakat, hogy akik szeretik Budapestet, vegyenek részt a lakógyűlésen és fejtsék ki véleményüket a megadott kérdésekben.

Hogy pontosan kitől vagy mitől és miért kellene megvédeni Budapestet, az nincs kifejtve a rövid, körülbelül 30 másodperces bejátszásokban. Ugyanakkor a kontextus egyértelműen azt a benyomást kelti, hogy a városvezetés áll a jó oldalon valakivel szemben, aki a rossz oldalon áll. Az aktuálpolitikai történések minimális követésével mindez persze könnyen megfejthető: Karácsony Gergely a kormányzattal folytatott harcához kér társadalmi felhatalmazást.

Mit mond a BKV, miért játssza le Karácsony Gergely kampányüzeneteit?

Az ügyben a Világgazdaság megkereste a BKV-t, mivel a metró a fővárosi cég üzemi területe. Arra voltunk kíváncsiak, hogy

  • a BKV miért döntött úgy, hogy az üzemi területén közli ezt az inkább politikai, semmint közérdekű tájékoztatást,
  • saját hatáskörében járt el vagy tulajdonosi utastásra,
  • származik-e ebből bevétele,
  • és hogy pontosan hol közlik ezt a tájékoztatást, ez mikor kezdődött, meddig tart és milyen időközönként adják le.

A BKV reagált az érdeklődésre, bár nem mindenre adott választ. Azt írták, hogy a társaság a fővárosi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában áll, amely kiemelt felelősséget visel a fővárosi közösségi közlekedés működtetésében. Szerintük nem nehéz belátni, hogy ez a tevékenység szorosan összefügg a főváros pénzügyi helyzetével, így a budapesti lakógyűlés mind a négy, a közösségi közlekedést érintő kérdésével. Az első budapesti lakógyűlés ezekről a stratégiai döntésekről szól. A BKV ezért vállalta, hogy a közszolgáltatási szerződésében foglalt feladatoknak megfelelően a rendelkezésére álló eszközökkel részt vesz a budapestiek tájékoztatásában.

 

Mivel, szemben a kérdésben sugallt állítással köztájékoztatási feladat ellátásról, valamint Budapest érdekeiről van szó, ezért természetesen ebből a társaságnak nem származik bevétele

 

– fogalmaztak. Végezetül jelezték, hogy a járműveken folyó köztájékoztatásban nem érintettek.

Százmilliónál is többe kerül, hogy Karácsony Gergely levelet küld a budapestieknek

Eközben 24 milliárd forint hitelt kell felvennie a fővárosnak, hogy a budapesti tömegközlekedés rendben működhessen.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.