BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félkarú óriás lett Oroszország a krími hidak nélkül

A Kercsi-híd mellett Ukrajna több olyan hidat is megtámadott, amelyek az oroszok által megszállt területeket kötik össze a Krím félszigettel. Ezeknek a hidaknak az elvesztésével az orosz hadsereg déli csoportjának logisztikája nagymértékben megakadt. A déli frontot, valamint a félszigetet innentől csak Herszon megyén keresztül tudják elérni az oroszok, azonban az útvonal több pontja is az ukrán tüzérség hatótávolságán belül van.

Az oroszok által ellenőrzött Krímet és Herszont összekötő hidak elleni ukrán támadások jókora fennakadásokat okoztak Moszkva logisztikájában – írta jelentésében az Institute for the Study of War (ISW).

Tatar discrimination protest blocks roads into CrimeaCHONGAR, UKRAINE - SEPTEMBER 20 :  Activists block a road near to the border crossing point of Chonhar, linking mainland Ukraine to Crimea, on September 20, 2015. Tatar activists on Sunday blocked the two main roads leading into Crimea from Ukraine to emphasize the plight of Tatars in the Russian-annexed territory. The blockade of goods trucks created a 3 kilometer (2 mile) tailback on the roads, with road blocks established at Chonhar, Kalanchak and Armyansk Maksim Voytenko  / Anadolu Agency (Photo by Maksim Voytenko / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó:  AFP

Augusztus 6-án erősítette meg az ukrán hadsereg, hogy valóban megtámadták a Csonhár-hidat, valamint a Henyicseszk-hidat. 

Ezek a vonalak kötötték össze Herszont és a Krím-félszigetet, hiányuk miatt Oroszország csak sokkal nehezebben tudja megszervezni a logisztikát az elfoglalt déli területeken – írta meg a The Kyiv Independent.

A hidak stratégiai szempontból kulcsfontosságúak voltak Moszkva számára egyrészt a kommunikáció, másrészt csapat- és felszerelésszállítás szempontjából. A Csonhár-hídon vezet a legrövidebb út a Krím és a déli frontvonal között.

Moszkva nem kíván további ukrán területeket elfoglalni

Ellenőrzés alatt tartanák a 2014-ben elcsatolt Krímet, valamint a Luhanszk, Donyeck, Zaporizzsja és Herszon régiót.

A Henicseszk-híd elleni csapás most arra kényszerítheti az orosz erőket, hogy a katonai forgalmat az Arabat-nyílról a Herszon megyén keresztülfutó, hosszabb és veszélyesebb útvonalra irányítsák.

Az Arabat-nyíl vagy Arabat-köpés egy gátszerű homokos sáv, amely egy nagy, sekély és rendkívül sós lagúnarendszert választ el az Azovi-tengertől. Az Arabat-nyíl 112 kilométer hosszú, az átlagos szélessége 3,5 kilométer. A tenger felőli oldala viszonylag egyenletes, a Sivas-lagúna felől viszont kanyargós. A háború előtt felkapott turisztikai célpont volt, valamint homokos és agyagos felületén sokféle gyógynövény található.

Az ISW szerint ez az átállás a herszoni utánpótlás-útvonalra erősen visszafogja Oroszország logisztikai lehetőségeit. Az útvonal, amelyen keresztül Moszkva elérheti innentől a Krímet, közel van a fronthoz. Egyes részei az ukrán tüzérség hatótávolságán belülre esnek. Emiatt kétséges, hogy a fontosabb szállítmányokkal Oroszország megkockáztatná a herszoni fő vonal használatát, vagyis alternatív útvonalakat kell keresniük, ami túlságosan le fogja lassítani a csapatok és felszerelések mozgatását.

Az orosz logisztika ilyen mértékű megzavarása lehet az ukrán ellentámadás eddigi legnagyobb sikere.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.