Tavaly év végén a MÁV-HÉV azt közölte, hogy január 8-tól „a forgalomba adható járművek darabszámának változására tekintettel, a rendelkezésre álló kapacitások pontosabb és hatékonyabb elosztása érdekében változik a H5-ös és a H6-os HÉV munkanapokon érvényes menetrendje”, vagyis 

hétfőtől ritkított menetrenddel közlekedik a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalakon.

2021.12.29. BudapestÖrs Vezér tere, agglomerációs közlekedés, HÉVFotó: Kurucz Árpád (KA)Magyar Nemzet
Fotó: Kurucz Árpád / Magyar Nemzet

A Világgazdaság is beszámolt róla korábban, hogy olyan régiek a HÉV járatai, hogy már alkatrész sincs hozzájuk, ezért ritkítani kell a menetrendjüket csúcsidőben is. A legsúlyosabb változás, hogy a szentendrei HÉV esetében ez már meg is történt, ritkábban jár reggelente. 

A MÁV-HÉV Zrt. december elején arról tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központot mint a főváros közlekedésszervező cégét, hogy 2024 januárjától a jelenlegi napi 78 jármű helyett 74 HÉV áll forgalomba. A járatritkítást a forgalomba adható járművek hiányával indokolták. 

A vasúttársaság elismerte, hogy 

több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna.

Hangsúlyozzák, hogy a szentendrei HÉV a legforgalmasabb elővárosi kötöttpályás vonal, naponta 116 ezren utaznak rajta. 

Karácsony Gergely főpolgármester úgy fogalmazott hétfőn a Facebookon, hogy az államosítás óta Budapest komoly összegeket fizetett a kormánynak a HÉV-ek városon belüli üzemeltetéséért. A politikus hozzátette, hogy évről évre egyre többet fizet a főváros, azonban a kormány még több pénzt követelt. Azt is írta, hogy a kormány és a főváros közötti megállapodás biztosította, hogy a főváros hozzájárulása nélkül ne lehessen csökkenteni a járatok számát, de a kormány tavaly év végén közölte, hogy nem hosszabbítja meg a megállapodást. 

Budapest-bérlet: Lázár János bejelentésre készül – kiderül, hogyan alakítják át a jegyeket és a bérleteket

Pont kerülhet kedden a Budapest-bérlet körüli eldurvult vita végére. Az építési és közlekedési miniszter rövidesen elmondja, milyen lesz az új tarifarendszer. Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a fővárosi közlekedést jelentősen egyszerűsítő termék márciusig marad érvényben, utána jelen állás szerint megszűnik. Ennek okait kívülről nehéz átlátni, de úgy tűnik, hogy két fő mozgatórugó van. Az egyik egy elszámolási vita a főváros és az állam között, a másik pedig az új tarifarendszer bevezetése, amelynek a vármegye- és országbérletek bevezetése és vitán felüli sikere ágyazott meg.