A 3,4 kilométeres alagút, amely a kikötői öböl alatt halad, legmélyebb pontján 45 méterrel a tengerszint alatt, csökkenti a felszíni gépjárműforgalmat és "zöldebb, tisztább" környezet teremt a Ligur-tenger partján fekvő városban - mondta a munka keddi kezdete alkalmából tartott rendezvényen Matteo Salvini közlekedési miniszter, miniszterelnök-helyettes.

An ambulance and rescue operatives gather near the face of the collapsed under construction Silkyara tunnel in the Uttarkashi district of India's Uttarakhand state, on November 28, 2023. Indian rescue teams digging by hand are on the verge of breaking through to reach 41 men trapped in a collapsed road tunnel, officials said Tuesday, raising hopes the end of the marathon 17-day operation is in sight. (Photo by Sajjad HUSSAIN / AFP)
Fotó: AFP

A két közúti alagút 16-16 méteres átmérőjét tekintve ez lesz Európa "legnagyobb", és a világ negyedik legnagyobb alagútja - mutatott rá a miniszter. Az alagútban 70 kilométeres sebességgel juthatnak el az autók a város egyik feléből a másikba.

A Renzo Piano sztárépítész tervezte vízalatti alagút tervét évtizedek óta dédelgették, az építkezés megkezdését Salvini "történelmi napnak" nevezte a város életében. Az egymilliárd euróba kerülő alagutat 2029 nyarán tervezik átadni.

Az alagút megépítésével évente egymillió óra gépjármű-menetidő spórolható meg, ami előnyösen hat a környezetre - hangsúlyozta Roberto Tomasi, az olasz autópálya-társaság (ASPI) elnöke. Azt mondta, hogy a forgalom tenger alá terelésével 10 hektárnyi új közparkot nyernek kerékpár- és gyalogosutakkal.