BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autósok, figyelem: péntektől csökken a sebességhatár a Budai alsó rakparton

A BKK szerint napközben a dugó miatt amúgy sem lehetett a magasabb sebességhatárt kihasználni. A Budai alsó rakparton péntektől az eddig 70 kilométer per óra helyett 50 kilométer per óra lesz a sebességhatár.

A korábbi 70 kilométer per óráról péntektől 50 kilométer per órára csökken a megengedett legnagyobb sebesség a Budai alsó rakpart csaknem teljes hosszán, a Tímár utca és Rákóczi híd között – közölte csütörtökön a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

20220621_budai rakpart_5480_MK_MP
budai alsó rakpart, sebeséghatár
A Budai alsó rakparton gyakoriak a dugók, a sebességhatár változása csak az éjszaka vagy hajnalban közlekedőket érinti / Fotó: Máté Krisztián

A balesetek számát csökkentenék az alacsonyabb sebességhatárral

A lépés szorosan kapcsolódik azokhoz a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, a közlekedésbiztonsági stratégiában megfogalmazott intézkedésekhez, amelyeket a BKK és a Budapest Közút a biztonságosabb közlekedés érdekében hajt végre. A sebességhatár csökkentésének célja, hogy tovább csökkenjen a közutakon a súlyos és halálos sérülések száma.

A 8 kilométeres útszakaszon január 10-én péntektől 

a 70 kilométer per órás és az 50 kilométer per órás útszakaszok váltakozása helyett egységesen 50 kilométer per óra lesz a megengedett legnagyobb sebesség, 

kivéve a Nagyszombat utcai kijelölt gyalogos-átkelőhely és kerékpárút-átvezetés környezetét, ahol marad az alacsonyabb, 40 kilométer per órás sebességhatár.

A BKK szerint a sebességhatár felülvizsgálatát és módosítását egyebek között az indokolta, hogy ezen az útszakaszon 2019 és 2023 között 51 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, amelyek közül egy halálos, 15 súlyos és 35 könnyű sérüléssel végződött. Továbbá a turisztikai célpontoknál – például az Angelo Rotta rakparton és az A38 Hajó környezetében – fokozott gyalogosforgalom is tapasztalható.

A menetidő nem változik lényegesen, az ugyanis főként a csomópontoktól függ

A közlemény szerint az egyes útszakaszok kapacitását és a közlekedők menetidejét a megengedett sebesség érdemben nem befolyásolja, ugyanis azt elsősorban a csomópontok áteresztő képessége és a forgalom nagysága határozza meg. Hozzátették, hogy a gyakorlatban eddig is csak éjszaka vagy a hajnali órákban lehetett 70-nel menni a Budai alsó rakparton, hiszen napközben hosszabb szakaszokon is a torlódás a jellemző. 

Az alacsonyabb sebesség éjszaka és hajnalban a közlekedésbiztonság javítása mellett többek között a zajterhelést is csökkenti.

A BKK hangsúlyozta, hogy az intézkedést gondos előkészítés előzte meg. Bevezetése a legvédtelenebb úthasználók, a gyalog közlekedők biztonságát is szem előtt tartja, vagyis a sebességhatár-csökkentés életeket menthet.

A BKK munkatársait a tervek kidolgozásában a társaság által kifejlesztett úgynevezett prediktív modell is segítette, amely értékeli, hogy melyik útszakaszokon van kifejezetten nagy szerepe a megengedett sebességnek az ütközések előidézésében. Az adatalapú, mesterségesintelligencia-modell segítségével a szakemberek öt év adatainak értékelésével még jobban megbizonyosodhatnak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra a biztonságos közlekedés érdekében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.