Apróságnak tűnhet, de életet menthet, ha gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Hasonlóan közvetlenül baleset-megelőző ötlet, hogy lakott területen kívül három év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön, továbbá hogy az óvodák és iskolák közelében suli/ovi övezeteket hoznának létre speciális szabályokkal. Egyebek mellett ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 kilométer per óra lenne – írja a Telex.
Fontos változás lenne, hogy autóúton
a mostani 110 helyett akár 120 kilométer per órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, az autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 kilométer per órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek.
Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók lakott területen kívül mindenhol 70 kilométer per órával mehetnek, autópályán pedig 80-nal, a javaslat szerint az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek.
Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes, ami 10 kilométer per órával több, mint az eddigi alsó határ.
A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 kilométer per órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 kilométer per óra lenne a sebességhatár,
máshol pedig az általános sebességhatárokat betartva.
Végre írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.
A látni és látszani elv jegyében felmerült, hogy lakott területen is előírnák a tompított fényszóró kötelező használatát azokon az autókon, amelyeken nincs nappali menetfény. A jelenlegi szabály szerint ez most csak lakott területen kívül kötelező mindig, valamint éjszaka és rossz látási viszonyok közt mindenhol.
Bevezetik a szimulátoros oktatást, így csökkenhet a B kategóriás jogosítvány 600-700 ezer forintos ára. Az elképzelés szerint a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatnak ki a tanulóvezetők szimulátoron. Továbbra is napirenden van a javaslat, amely
lehetővé tenné a legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók vezetését B kategóriás engedéllyel.
A javaslat szerint kötelezővé tennék a kerékpárosnak bukósisak viselését 14 éves kor alatt, de ez a szigorítási ötlet így is enyhébb az eredeti, sokat vitatott elgondolásnál. Abban az szerepelt, hogy tizennégy év fölött, felmenő rendszerben mindenkinek előírnák a bringás sisakot. Részben ugyancsak a bringásokat érinti, hogy az úttest jobb szélétől számított egy méter széles útfelületet vegyes használatú sávrésznek neveznék, és saját szabályrendszert is kapcsolnának az új fogalomhoz.
A bringások dédelgetett vesszőparipája volt a kötelező oldaltávolság előírása, ami szintén bekerülhet az új KRESZ-be.
A tervezet szerint 50 kilométer per óra sebességig egy métert, ennél nagyobb sebességű elhaladásnál viszont legalább másfél métert kellene tartani mellettük.
A feltorlódott kocsisorok nem tartanák fel többé a kerékpárosokat és a motorosokat sem. Az előbbiek álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előre mehetnének, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról vagy a sorok közt.
További bringásbarát szabályként bekerülhet a KRESZ-be az úgynevezett kerékpáros utca fogalma, ahol a kerékpárral közlekedőknek lenne elsőbbségük a gépjárművekkel szemben.
A bringások esetében határértékekhez kötnék a
most is legális alkoholfogyasztást, így 0,8 gramm per liter véralkohol vagy 0,4 milligramm per liter légalkohol érték alatt nem büntetne a rendőr, ha a kerékpár vezetője egyébként erre alkalmas állapotban van, vagyis nem bódult.
A kerékpárral közlekedők 16 éves kor alatt nem szállíthatnának utast, az idősebbek pedig legfeljebb két, 10 évnél fiatalabb gyereket vihetnek az erre alkalmas ülésen. Szintén bekerül a KRESZ-be a kerékpáros utánfutó használatának lehetősége is.
Több tízezer kisebb-nagyobb elektromos roller közlekedik már Magyarországon, és bár egységes nyilvántartás nem készül a rollerekről és más mikromobilitási eszközökről, legalább ezek is bekerülhetnek a KRESZ alaposan átdolgozott változatába. A jelentés szerint kis és nagy teljesítményű rollereket is megkülönböztetnek majd az új jogszabályban, és ezekre merőben eltérő szabályok vonatkoznak majd. Az előbbiek azok, amelyek legfeljebb 25 kilométer per óra sebességre képesek, csak 12 évnél idősebbek használhatnák őket, az első két évben sisakot kéne viselniük, és járdán maximum 10 kilométer per órával, máshol 20 kilométer per órás sebességgel mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva.
Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban, így tehát nemcsak a már most is kötelező felelősségbiztosítást kellene rájuk kötni, de a vezetésükhöz 14 éves alsó korhatár is tartozhat, legnagyobb megengedett sebességük pedig 45 kilométer per óra lehet.
A motorosok védőfelszerelésével kapcsolatban a javaslat mostani formája szerint csak lakott területen kívül kellene zárt ruházatot, zárt lábbelit, illetve motoros kesztyűt viselni, a motoros bukósisak viselésére vonatkozó szabályok pedig változatlanok maradhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.