Hosszú hetek tárgyalásai után szerda késő délutánra úgy tűnik, véget ért a patrióta FPÖ és a néppári ÖVP közötti kormánykoalíció megszervezése Ausztriában. A kék-fekete szövetség elbukott, pedig a vitás pontok mellett a hírek szerint több mindenben már megállapodtak. Az egyik ilyen az osztrák autópálya sebességlimitjének kérdése volt.
Ausztriában volt már erre kísérlet, amely végül elbukott. A helyi sajtó most arról cikkezett, hogy az FPÖ–ÖVP-kormány (amely létrejöttének esélye pillanatnyilag nulla) meg fogja emelni a jelenlegi sebességhatárokat az autópályákon, miután ebben a két párt egyetért. Egészen pontosan arról van szó, hogy a most érvényben lévő 130 kilométer per órás legnagyobb megengedett sebességet
150 kilométer per órára emelnék.
Egyelőre nem világos, hogy általános érvényű módosítás történne, vagy csak bizonyos szakaszokon lépne életbe az új sebességkorlátozás, de a kiszivárgó információk szerint
biztosan a 150 kilométer per órás szabály lenne érvényben. Hogy mindebből mi valósul meg ténylegesen, az a koalíciós tárgyalások bedőlése következtében megjósolhatatlan. Az osztrák közlekedési szakmai szervezetek mindenesetre rögtön tiltakozásuknak adtak hangot. Szerintük egy ilyen lépés magasabb üzemanyag-fogyasztást, nagyobb zajterhelést, több károsanyag-kibocsátást és nem utolsósorban fokozott baleseti kockázatot eredményezne.
Csakhogy távolról sem Ausztria lenne az egyetlen, amely megemeli Európában az autópálya sebességhatárát. Hollandiában hasonlóképpen járt el az ottani patrióták, a Szabadságpárt által vezetett négypárti kormánykoalíció is.
Ott úgy szól a szabályozás, hogy a nyári időszakban néhány autópálya-szakaszon 100 kilométer per óra helyett 130 kilométer per óra sebességgel lehet majd közlekedni. Ennek előzménye, hogy öt évvel ezelőtt egy bírósági végzés értelmében a nappali legnagyobb megengedett sebességet 100 kilométer per órára kellett csökkenteni a nitrogén-oxid-kibocsátás csökkentése érdekében.
Ennek tehát vége, a holland patrióták közlekedési minisztere, Barry Madlener ráadásul azt is bejelentette, hogy hamarosan további autópálya-szakaszokon is engedélyezik majd a 130-as sebességet.
Hasonló forgatókönyv játszódik le Csehországban (igaz, ott nem a patrióták vannak hatalmon), ahol 2025 nyarától 130 kilométer per óráról 150-re emelik az autópálya sebességplafonját. Először a Tábor és Budweis (Ceske Budejovice) közötti szakaszon. Martin Kupka közlekedési miniszter kilátásba helyezte, hogy az itt szerzett tapasztalatok kiértékelést követően további autópályákon is végrehajthatják a változtatást.
Olaszországban a szintén patrióta színekben politizáló Matteo Salvini (Lega) közlekedési miniszterként szintén lehetőséget teremtett arra, hogy 150 kilométer per órára növeljék a tolerált sebességet. Ez az olasz sztrádák közül a háromsávos szakaszokon következhet be még 2025-ben.
Végezetül érdemes megemlíteni Spanyolországot is, bár ott kimondottan speciális a sebesség szabályozása. A spanyol közlekedési hatóság, a DGT ugyanis csak tesztvezetések során engedélyezi az autógyártók számára, hogy járműveikkel akár 150 kilométer per órával közlekedjenek a 120 helyett. Az ilyen járműveket V12-es" rendszámtábla-kiegészítéssel jelölik meg.
Az, hogy mi történik Európában a sebességhatárokkal, Magyarország szempontjából sem mindegy. Ha minden a tervek szerint halad, az idén tavasszal bemutatják a régóta tervezett új KRESZ-szabályokat. A Mandiner felidézi, hogy tavaly ősszel már több részlet is kikerült a nyilvánosságba, ilyen volt például a kötelező cipzárelv használata, a közúti driftelés tiltása vagy éppen az, hogy
egyes hazai autópálya-szakaszokon engedélyeznék a 140 kilométer per órás sebességet.
Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár egy korábbi háttérbeszélgetésen azt mondta, szeretnének egy olyan KRESZ-t létrehozni, amely úgy növeli a forgalom biztonságát, hogy nem csökkenti a forgalmi áteresztőképességet.
Változna a minimum sebesség is: míg sík úton jelenleg legalább 60 kilométer per órával lehet közlekedni, ez a jövőben 70-re módosulna úgy, hogy ezt a tempót folyamatosan tartania kell az adott járműnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.