A rendelettervezetben kevesebb figyelmet kapott az a részlet, hogy nemcsak az autópályákon, de az autóutakon is változna a sebességhatár: az eddigi 110 kilométer per óra helyett 120-szal lehetne haladni – írja a Nyugat.hu.
Ennek a változásnak a legnagyobb „nyertesei” talán az M85 és M86 használói lennének. Mind Sopron, mind Szombathely felé az utóbbi időben épült meg a gyorsforgalmi út, amely szinte autópálya-minőségű, így néhány szakasztól eltekintve gyakorlatilag végig be lehetne vezetni a 120 kilométer per órát.
A Nyugat.hu már korábban közölte Hoós Tibor szombathelyi jogász írását, aki felhívta a figyelmet erre a lehetőségre. A szakember érvei között éppen az M86–M85 példáját hozta fel, mondván, ezeken a 2-szer 2 sávos, elválasztó korláttal, stabilizált útpadkával rendelkező, az autópályához közelítő paraméterekkel ellátott autóutakon biztonságosan fel lehetne emelni a sebességhatárt (ellentétben a Körmendet az országhatárral összekötő, 2-szer 1 sávos, fizikailag el nem választott M80-as autóúttal).
Ugyanakkor a változtatás – ha majd életbe lép – inkább a lelkünknek tesz majd jót, mintsem gyakorlati jelentőséggel bír, hiszen
az új sebességhatár betartásával a két város közötti út mindössze négy perccel rövidül.
Sok más egyéb mellett a KRESZ-módosítás több újdonságot is hoz:
– A villamosok zárt pályán akár 70-nel is haladhatnának.
– A traktorok akár 60 km/órás sebességgel is haladhatnának lakott területen kívül.
– Bevezetnék a cipzárelvet a megszűnő sávoknál: az egyenesen haladó sávban közlekedőknek előzékenyen be kellene engedniük az érkező járműveket.
– Lakott területen belül is kötelezővé tennék a tompított fényszóró használatát azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
Mint megírtuk, a KRESZ módosítási javaslata a baleset-megelőzés jegyében született.
Apróságnak tűnhet, de életet menthet, ha gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Hasonlóan közvetlenül baleset-megelőző ötlet, hogy lakott területen kívül három év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön, továbbá hogy az óvodák és iskolák közelében suli-ovi övezeteket hoznának létre speciális szabályokkal. Egyebek mellett ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 kilométer per óra lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.