BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végre: Lázár János hajlik rá, megemelhetik a sebességhatárt a gyorsforgalmi utakon - ezen a szakaszon járnak a legjobban az autósok

Megszűnhet a „tötyörgés”, akár óránként százhúsz kilométeres sebességgel is autózhatunk Szombathely és Győr között. Sok helyen engedélyeznék a száguldást.

A rendelettervezetben kevesebb figyelmet kapott az a részlet, hogy nemcsak az autópályákon, de az autóutakon is változna a sebességhatár: az eddigi 110 kilométer per óra helyett 120-szal lehetne haladni – írja a Nyugat.hu.

Még alagút is van az M85-ön / Fotó: Máthé Zoltán

Ennek a változásnak a legnagyobb „nyertesei” talán az M85 és M86 használói lennének. Mind Sopron, mind Szombathely felé az utóbbi időben épült meg a gyorsforgalmi út, amely szinte autópálya-minőségű, így néhány szakasztól eltekintve gyakorlatilag végig be lehetne vezetni a 120 kilométer per órát.

A Nyugat.hu már korábban közölte Hoós Tibor szombathelyi jogász írását, aki felhívta a figyelmet erre a lehetőségre. A szakember érvei között éppen az M86–M85 példáját hozta fel, mondván, ezeken a 2-szer 2 sávos, elválasztó korláttal, stabilizált útpadkával rendelkező, az autópályához közelítő paraméterekkel ellátott autóutakon biztonságosan fel lehetne emelni a sebességhatárt (ellentétben a Körmendet az országhatárral összekötő, 2-szer 1 sávos, fizikailag el nem választott M80-as autóúttal).

Ugyanakkor a változtatás – ha majd életbe lép – inkább a lelkünknek tesz majd jót, mintsem gyakorlati jelentőséggel bír, hiszen

az új sebességhatár betartásával a két város közötti út mindössze négy perccel rövidül.

Sok más egyéb mellett a KRESZ-módosítás több újdonságot is hoz:

– A villamosok zárt pályán akár 70-nel is haladhatnának.
– A traktorok akár 60 km/órás sebességgel is haladhatnának lakott területen kívül.
– Bevezetnék a cipzárelvet a megszűnő sávoknál: az egyenesen haladó sávban közlekedőknek előzékenyen be kellene engedniük az érkező járműveket.
– Lakott területen belül is kötelezővé tennék a tompított fényszóró használatát azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.

Mint megírtuk, a KRESZ módosítási javaslata a baleset-megelőzés jegyében született. 
Apróságnak tűnhet, de életet menthet, ha gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Hasonlóan közvetlenül baleset-megelőző ötlet, hogy lakott területen kívül három év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön, továbbá hogy az óvodák és iskolák közelében suli-ovi övezeteket hoznának létre speciális szabályokkal. Egyebek mellett ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 kilométer per óra lenne. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.