Az iszlamisták a többi között a saria, azaz az iszlám törvénykezés bevezetésén dolgoznak Franciaországban – jelentette a Le Figaro című francia lap kedden Muszlim Testvériség és a politikai iszlám Franciaországban címmel, a francia titkosszolgálatok által Bruno Retailleau belügyminiszternek készített jelentés alapján. Retailleau korábban bejelentette, hogy szerdán Emmanuel Macron francia elnök vezetésével a védelmi tanács fogja megvitatni a jelentést.
A 73 oldalas dokumentum szerint az egyiptomi Hasszan el-Banna által 1928-ban alapított szervezet hittérítési tevékenységének „egyetlen célja van: hogy egy létrehozandó, a sarián nyugvó állam felépítéséhez toborozzon embereket”, ennek érdekében pedig – a jelentésben részletesen leírt – hálózatokat igyekszik kialakítani országszerte.
A szerzők a jelentés elkészítése során Franciaország és Európa több részébe ellátogattak 2024-ben, és a többi között 45 francia tudóssal, illetve muszlim vezetőkkel is találkoztak. A jelentés szerint a testvériség „jelentős infrastruktúrával” rendelkezik Franciaországban, kiemelve, hogy összesen 55 francia megyében 139 olyan imahelyre bukkantak, ahol a szervezet aktív és további 68-at találtak, amely „közel áll” a szervezethez.
Mint rámutattak, ez a Franciaországban működő 2800 muszlim imahely 7 százaléka, hozzátéve: becsléseik szerint a szervezethez tartozó vagy ahhoz közel álló mecsetekben péntekenként – azaz a hagyományos iszlám közösségi ima idején – átlagosan 91 ezer hívő fordulhat meg.
Bár a Muszlim Testvériség jelenleg csak 53 egyesületet igazgat hivatalosan, az összegyűjtött információk alapján a mozgalomhoz összesen 280 csoport tartozhat, amelyek a vallási élet számos területén – például jótékonysági egyesületek révén – tevékenykednek.
A közösségi hálózatokra kitérve a dokumentumban rámutatnak arra, hogy az úgynevezett „prédikálás 2.0” örve alatt egyre több az „influenszer”, akik az iszlamista ideológiát a fiatal, franciául beszélő európaiak felé igyekeznek közvetíteni.
A jelentés szerint a Muszlim Testvériség igyekszik folyamatos legitimációt szerezni magának és ennek érdekében szervezeteket és hálózatokat hoz létre.
A többi között az 1980-as évektől kezdve a mozgalom az egykori UOIF - Iszlám Szervezetek Szövetsége Franciaországban - jogi keretein belül próbált működni. Ezek, a dokumentum szerint úgynevezett "kettős szerveztek", amelyek hivatalos struktúrája mögött egy, csak a tagok által ismert iszlám vezetőségi tanács áll, és ez a felelős a szervezet valódi stratégiájának meghatározásáért.
A kettős diskurzus témájában a jelentés idézi Chakib Benmakhloufot, az Európai Iszlám Szervezetek Szövetségének jelenlegi, az Európai Muszlimok Tanácsának korábbi elnökét, aki elismeri, hogy az európai jogi keret lehetővé teszi, hogy „pozitív módon mutassuk be a tisztességes muszlim modelljét, akit az iszlám terjesztésének jó példájaként tekintenek, anélkül, hogy felhívnánk a figyelmet (...) arra a tényre, hogy iszlamizáljuk a Nyugatot”.
A testvériség az egyes mecsetek köré épít ki bonyolult hálózatokat, amelyek a Korán oktatásán keresztül egészen a sportegyesületig terjednek, illetve iszlám társkereséssel és közösségi boltok üzemeltetésével is foglalkoznak, de a munkavállaláshoz is segítséget nyújtanak. Emellett igyekeznek gondot fordítani a humanitárius tevékenységre és az iszlamofóbia elleni küzdelmet hangoztatják.
A hálózatok a szegényebb, muszlim többségű városrészekben és leggyakrabban a kiemelt várospolitikai területeken működnek, és a lakosság igényeire reagálnak, vezetői pedig tapasztalt aktivisták, akik a hálózat sikeressége érdekében a helyi hatóságokkal is igyekeznek szívélyes viszonyt kiépíteni.
A testvériség kiemelten fontosnak tartja azt is, hogy válaszokat kínáljon a fiatal muszlimok identitáskeresési problémáira, elemzők szerint pedig az ideológiai megoldásokhoz a szalafista eszmék mellett a hagyományos szunnita iszlám jogiskolákból – elsősorban a máliki irányzatból – is átemelnek tanokat.
A jelentés rámutat arra, hogy a testvériség térnyerése mintegy 70 évvel ezelőtt kezdődött Európában és azon belül Franciaországban. Ebben szerepe volt az ötvenes években indult migrációs folyamatoknak, amelyek révén az első, a testvériséggel kapcsolatokat ápoló szervezetek Nagy-Britanniában, Németországban és Svájcban alakultak ki, ezt követte Belgium és Franciaország.
A testvériség retorikájában és szerepvállalásában meghatározó elemet játszik a dokumentum szerint az izraeli–palesztin konfliktussal kapcsolatos felszólalás, kiemelve, hogy „Franciaországban az antiszemitizmus még mindig jelen van a mozgalom tagjainak diskurzusában”. A szakértők hangsúlyozzák, hogy a gázai háború kirobbanása óta a mecseteken belül megnőtt az anticionista tevékenység és több, „anticionista prédikátort” is meghívtak előadni.
A dokumentum összeállítói rámutatnak arra, hogy az iszlamisták narratívája szerint „a köztársaság által kínált értékek már nem elegendők”, ezért új és nyilvános diskurzust sürgetnek.
A jelentés kitér a testvériség közel-keleti támogatóira is, kiemelve Katart és Törökországot, hozzátéve, hogy ezzel szemben Szaúd-Arábiában és az Egyesült Arab Emírségekben igyekeznek ellehetetleníteni a mozgalmat. A szerzők kiemelik, hogy Ankara erőteljes támogatást biztosított az iszlamisták olyan kampányainak, mint például a francia termékek bojkottja Emmanuel Macron francia elnök egy 2020-ban elmondott, az iszlám szeparatizmus veszélyeire figyelmeztető beszéde után.
Franciaország szigorúan őrzött börtönt akar nyitni a dzsungelben
A francia kormány bejelentette, hogy 2028-ig szigorúan őrzött börtönt akar nyitni a dél-amerikai tengerentúli Francia Guyana megyében, az Amazonas dzsungelében, ahol a kábítószer-kereskedelem miatt a legszigorúbb büntetésre ítélt rabokat, valamint a radikalizálódott elítélteket helyeznék el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.