BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ijesztő üzenetet küldtek a toronynak a Boeing 787-es pilótái, így jutottak át az iráni rakéták az izraeli pajzson – heti összefoglaló

Visszafordultak a súlyos indiai baleset után egy másik Boeing 787-es gép pilótái. Megszűnhet a fizikai tajkártya. Európában is páratlan hadiipari óriáscég születik Magyarországon. Heti összefoglaló.

Az Air India légitársaság Boeing 787-8 Dreamliner típusú, Újdelhibe tartó repülőgépe hétfőn, röviddel a felszállás után elővigyázatosságból visszatért kiindulási helyére, Hongkongba egy feltételezett műszaki hiba miatt – adta hírül a Reuters. Az eset előzménye, hogy múlt hét csütörtökön az Air India egy Londonba tartó, ugyanilyen típusú Boeinggal közlekedő járata pillanatokkal a felszállás után lezuhant a nyugat-indiai Ahmedabad városában, a fedélzeten tartózkodó 242 ember közül 241 életét vesztette.

boeing 787-8
Az Air India légitársaság Boeing 787-8 Dreamliner típusú, Újdelhibe tartó repülőgépe hétfőn, röviddel a felszállás után visszafordult / Forrás: NurPhoto via AFP

A LiveATC.net légiforgalmi irányítást figyelő honlapon közzétett és a Reuters által áttekintett felvételek alapján a hétfőn indult repülőgép egyik pilótája körülbelül 15 perccel a felszállás után azt mondta a légiforgalmi irányítóknak, hogy „technikai okokból szeretnénk közelebb maradni Hongkonghoz, talán 

visszajövünk, és leszállunk Hongkongban, amint megoldjuk a problémát”.

Mielőtt visszatért, azt mondta: „Nem akarunk továbbmenni.” Az indiai Polgári Légi Közlekedési Főigazgatóság (DGCA) már pénteken elrendelte az Air India flottájához tartozó 787-es gépek fokozott biztonsági és műszaki ellenőrzését. Az indiai légi katasztrófa után az érintett géptípusból nyolcat már átvizsgáltak.

Nem szűnik meg a tajkártya

A Magyar Közlöny hétfői számában megjelent rendelet értelmében arról írtunk, hogy megszűnhet a papíralapú tajkártya. Csakhogy később kiderült, nem a tajkártyát, hanem az úgynevezett tb-kiskönyvet szünteti meg fizikai formájában a kormány – hívta fel rá a figyelmet az Országos Kórházi Főigazgatóság.

Az elektronikus nyilvántartásra való áttérés jegyében megszüntetik a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátások elnevezésű dokumentumot, ami valójában nem a tajkártyát jelöli, hanem a tb-kiskönyv hivatalos megnevezése.

Ezért jutottak át az iráni rakéták a Vaskupolán – a hiperszonikus fegyverek teljesen átírhatják az erőviszonyokat

A Fattah–1 hiperszonikus rakétát is bevetette az Izrael elleni válaszcsapás során Irán, amellyel több helyen is átütötte a Vaskupola nevű izraeli rakétavédelmi pajzsot. Ha a hírek igazak, nem csak a célpontokban keletkezett kár, de Izrael sebezhetetlenségének mítoszán is rést ütött az iráni támadás.

A hiperszonikus fegyver bevetéséről az iráni Forradalmi Gárdához kötődő Tasnim hírügynökség számolt be, mely szerint a fegyverek akár a hangsebesség 13-15-szörösével is képesek haladni. A Defense Here összefoglalója pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a Vaskupola eredetileg a Gázából és Libanonból elindított rövid hatótávolságú rakéták elfogására jött létre, míg a nagyobb hatótávolságú rakéták ellen Izrael az Arrow 3 rakétával védekezik, mely akár az űrben is képes elfogni ellenséges célpontokat.

Bár Izrael azt állítja, hogy a legtöbb iráni rakétát elfogta a légvédelem, a közösségi médiában terjedő videókból nem ez a kép rajzolódik ki.

Európában is páratlan hadiipari óriáscég születik Magyarországon: ez még csak a kezdet

A védelmi ipari kritikus infrastruktúra az állam kezében marad, garantált az ellátásbiztonság és az állami szuverenitás, nincs szó totális kiszervezésről – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Sárhegyi István. A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. vezérigazgatóját a frissen bejelentett védelmi ipari tranzakció részleteiről kérdeztük, amellyel többségi magántulajdonban lévő védelmi ipari holdingvállalat jön létre a magyar állam szerepvállalása mellett.

A piaci szereplő vezérigazgatója most először adott interjút a témában. Sárhegyi István egyebek mellett kitért rá, hogy

  • miért a 4iG Csoportra esett a választás,
  • milyen előnyei vannak az üzletnek,
  • mennyi új munkahely jöhet létre,
  • milyen fegyvereket árulnak majd,
  • a magyar gazdaság teljesítményében mekkora hozadéka lehet az ügyletnek,
  • Európai kitekintésben mekkora fontosságú hadiipari óriás jön létre Magyarországon,
  • terveznek-e további terjeszkedést.

Borzasztóan indul a nyár Horvátországban: akkora a drágulás, hogy már a németek sem mennek az Adriára

Egyelőre csalódást keltő számokat produkál az idei turisztikai szezon Horvátországban, ahol az év első öt hónapjában jelentősen csökkent külföldi turisták száma – írja a Vecernji List. A horvát lap meg is találta az okot, amely nem más, mint az árak elszállása. Mint írják, az elmúlt két-három évben az erős kereslet következtében drámaian megemelkedtek az árak a tengerparton. 

Az áremelkedést vagy az inflációval, az adók és az összes többi üzleti költség emelkedésével (84 százalék), vagy a szálláshelyek minőségébe és új kiegészítő létesítményekbe történő beruházásokkal (16 százalék) indokolják. Arról azonban nincsenek adatok, hogy mekkorák az átlagos áremelkedések. A lap azt is megállapítja, hogy egyes európaiak azzal büntetnek az új, a járvány előttinél érezhetően magasabb árak miatt, hogy nem jönnek Horvátországba. 

Az év elejétől május végéig a német turisták száma 30 százalékkal, a franciáké 19 százalékkal, az osztrákoké pedig 6 százalékkal csökkent, de a lengyelek és a magyarok közül is 2 százalékkal kevesebben látogattak el az Adriára.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.