Fitch: Lengyelországnak nem lesz egyszerű a gazdaságát rendbe tenni
A lengyelországi elnökválasztás eredménye valószínűleg nehezíti majd a gazdasági reformok végrehajtását és a költségvetési konszolidációt, és hevesebbé válhatnak az állami intézményrendszeren belüli összecsapások – áll a Fitch Ratings szerdán Londonban bemutatott helyzetértékelésében. A nemzetközi hitelminősítő Lengyelország leminősítésének lehetőségére is utalást tett.

A lengyel elnökválasztás második fordulóját vasárnap Karol Nawrocki, a fő ellenzéki erő, a Jog és Igazságosság (PiS) támogatásával induló jelölt nyerte meg a szavazatok 50,89 százalékával. Nawrocki kihívója, Rafal Trzaskowski, a Donald Tusk miniszterelnök vezette kormánykoalíció jelöltje a voksok 49,11 százalékát szerezte meg.
A Fitch kiemeli szerdai londoni elemzésében, hogy
a lengyel államháztartás állapota az utóbbi években jelentősen romlott.
A hitelminősítő szerint ez a folyamat, valamint a 2025–2026-os időszak gazdasági növekedésének elősegítéséhez szükséges EU-folyósítások fontossága is jelzi, hogy milyen nagy a jelentősége Lengyelország szuverén adósprofilja szempontjából az államháztartási hiány csökkentésének és a reformok előmozdításának.
A Fitch felidézi ezzel kapcsolatban, hogy a PiS által támogatott leköszönő elnök, Andrzej Duda is vétókat emelt kulcsfontosságú törvénytervezetek ellen, illetve egyéb módokon lassította ezek elfogadását.
A cég szerint a kormánykoalíció összetartásának és stabilitásának próbája lesz a Tusk által június 11-ére meghirdetett parlamenti bizalmi szavazás.
A Fitch közölte:
várakozása szerint a jelenlegi lengyel kormány hivatalban marad, de a belpolitikai megfontolásoknak valószínűleg az eddiginél nagyobb befolyásuk lesz a szakpolitikai döntésekre a következő, 2027 októberében esedékes parlamenti választásokig hátralévő időben,
és ez szűkítheti a politikailag kihívást jelentő intézkedések, köztük a költségvetési konszolidációt előmozdító döntések végrehajtását.
A hitelminősítő felidézi, hogy a hazai össztermékhez (GDP) mért lengyel államháztartási hiány tavaly 6,6 százalékra emelkedett az előző évben mért 5,3 százalékról, vagyis meghaladta az 5,7 százalékos kormányzati deficitcélt és a Fitch Ratings 6,2 százalékos hiányt valószínűsítő saját előrejelzését is.
Az elemzés kiemeli, hogy az idei első négy hónapban felhalmozódott deficit a Fitch által erre az időszakra becsült GDP-érték 2,3 százaléka volt, több mint a kétszerese a tavalyi azonos időszakban mért 1,1 százaléknak.
Ebben a környezetben a Fitch Ratings azzal számol, hogy a hazai össztermékhez mért lengyel államadósság-ráta 2026-ban 61,6 százalékra emelkedik, vagyis meghaladja a cég által Lengyelországhoz hasonlóan A kategóriás szuverén osztályzattal nyilvántartott gazdaságok előrejelzett 57,2 százalékos mediánját.
A Fitch szerdai előrejelzése szerint a lengyel államadósság-ráta 2028-ban 64 százalék körüli szinten stabilizálódik.
A cég megfogalmazása szerint negatív értelemben érintheti érzékenyen Lengyelország stabil kilátású, A mínusz szintű elsőrendű szuverén besorolását, ha gyengül az olyan költségvetési konszolidációs intézkedések végrehajthatóságába vetett bizalom, amelyek középtávon a hasonló osztályzatú gazdaságokéhoz közelebbi szinten stabilizálnák a lengyel államadósság-rátát.
A Fitch Ratings legutóbb márciusban, jóval az elnökválasztás előtt erősítette meg Lengyelország államadós-osztályzatát, és az ehhez fűzött akkori elemzésében még azzal számolt, hogy a lengyel államadósság-ráta 2027-ben stabilizálódik a hazai össztermék 61,3 százalékán.
A várakozásoknak megfelelően 5,25 százalékos szinten tartotta az alapkamat szintjét a lengyel központi bank szerdán, ám a hétvégi választás után ismét az érdeklődés fókuszába került a lengyel költségvetés hiánya.
Korábban a Világgazdaság megírta, hogy nem ússza meg Lengyelország, hogy Nawrocki lett az elnök – máris az uniós pénzek befagyasztásáról beszélnek. Daniel Freund, az Európai Parlament zöldpárti képviselője szerint az Európai Bizottság túl hamar feloldotta a Lengyelországnak szánt források befagyasztását.


