BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Válaszolt az MKIF: a hőség aligha okoz nálunk olyan veszélyes autópálya-hibákat, mint a németeknél

Reagált megkeresésünkre a magyar autópályákat üzemeltető cég. A német autópályákon veszélyes hibákat okozott a hőség a helyi lapok jelentései szerint, Magyarországon ezek kevésbé valószínűek, mivel az itteni autópályák zöme másképpen épült.

Veszélyes elváltozásokat okozott a német autópályákon a hőség – erről a Bild nyomán mi is beszámoltunk. Megkerestük a magyar autópályák zömét üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (MKIF) azzal a kérdéssel, hasonló veszéllyel számolnia kell-e a hazai utakon közlekedő autósoknak is, és megnyugtató választ kaptunk. Az MKIF-nek azonban vannak a számukra is tanácsai, mert a kánikulában közlekedni nem olyan, mint normál viszonyok közt. Akik pedig a nyugati autópályák felé tartanak, jó, ha tudják, hol vannak betonelemekből készült utak, és ezeken milyen extra veszélyek jelentkeznek.

A hőség a német autópályákon veszélyes elváltozásokat okoz – a magyar utak azonban zömmel nem így épültek
A hőség a német autópályákon veszélyes elváltozásokat okoz – a magyar utak azonban zömmel nem így épültek / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A Bild cikke segítségével számoltunk be szerdán arról, hogy a hőség most tetőzik Németországban, és már az eddigi meleg is balesetveszélyes elváltozásokat okozott az elemekből készült utakon. Ezt a technológiát nem egyedül a németek alkalmazták az autópálya-építésben, cikkünk felsorolja azokat az európai országokat, ahol bőven találkozhatunk ilyen utakkal: Belgiumban, Hollandiában, Csehországban és Lengyelországban.

MKIF: a német autópályák veszélyes elváltozásait a beton hőtágulása okozza

A Bild cikkében szereplő képen egy betontábla-kivetődés látható, ami az egyik legismertebb hibája a betonburkolatoknak – írta reagálásában az MKIF. 

A beton hőtágulása az építőanyagok között kifejezetten nagy, ugyanakkora hőmérséklet-különbségre a beton alakváltozása nagyobb, mint más anyagoké (de az acéllal pont egyező). 

A jelenség ismert a mérnökök előtt, és pont ezért van a betonburkolat táblákra vágva az útépítéshez. Ezek a hézagok terjeszkedési hézagok vagy vakhézagok: a hőmérséklet ingadozásai miatti alakváltozásból származó meghibásodásokat hivatottak megelőzni. 

  • A vakhézagok a beton összehúzódásakor – hidegben – repednek át.
  • A terjeszkedési hézagok a beton tágulásának adnak helyet a melegben.

Ha a hőmérséklet-változás túl nagy, ezek a hézagok záródhatnak, majd a feszültség növekedésével a táblák elmozdulnak, praktikusan felfelé, mivel másik oldalról gátolt az elmozdulás. Ezt láthatjuk a németeknél. 

A Bild cikke említi, hogy nem kevesebb, mint 30 centiméteres elmozdulásra is volt példa. Ez már biztosan komolyan veendő.

A jó hír: a magyar autópályák általában nem ilyen elemekből épültek

Az MKIF hálózatának mintegy 0,07 százaléka (nagyjából 4 kilométer sávhossz) betonburkolatú – folytatja a magyar üzemeltető –, tehát a töredék.

Ennek nagy része, háromnegyede az M85-ös Bécsi dombi alagútban található, a többi az M0-shoz csatlakozó csomóponti ágakon, az M44-es gyorsforgalmi úton, illetve pihenőhelyeken.

Annak a kockázata, hogy az MKIF hálózatán ilyen hiba adódjon, meglehetősen alacsony, tekintve, hogy ekkora termikus alakváltozást hőmérséklet hatására az alagutas szakasz nem tud szenvedni, csak extrém körülmények (például tűzeset) során. A legnagyobb betonburkolatú útszakasz az M0-s autóúton található, amely a Magyar Közút kezelésében van.

Az MKIF a magyar gyorsforgalmi utak több mint kétharmadát kezeli, de vannak utak a Magyar Közút kezelésében is.

MKIF: tanácsok utazóknak a hőség idején

A nyári hőség kifejezetten megterheli az emberi szervezetet, a forróság nemcsak a komfortérzetet rontja, hanem a reakcióidőt és a koncentrációt is jelentősen csökkenti, ezért 

  • talán az első és legfontosabb, hogy kipihenten induljunk útnak, és amikor szükségét érezzük, álljunk meg egy pihenőben, nyújtóztassuk ki magunkat, és frissüljünk fel.
  • Mindig előre készüljünk fel az időjárással járó kockázatokra, hosszabb utazás előtt érdemes a meteorológiai előrejelzéseket is ellenőrizni, hogy ne érjen váratlanul a kánikula vagy egy esetleges vihar, egyéb rendkívüli időjárási anomália – eszerint tudjuk előre tervezni azt is, hogy mikor érdemes elindulni.
  • Fontos, hogy készüljünk fel arra is, ha az útvonalon valamilyen nem várt esemény miatt másik útvonalon kell közlekednünk, ezért legyen nálunk feltöltött mobiltelefon (vagy GPS), de nem árt előre megvizsgálni több opciót, hátha van jobb megoldás a jól megszokott és bejáratott útvonalak helyett, hogy időt, esetleg bosszúságot spóroljon meg a közlekedő (például M7-es helyett az M6-os Ráckeresztúrig).
  • A feltöltött mobiltelefon már csak azért is fontos, mert ha velünk történik baleset, vagy lerobban az autó egy műszaki hiba miatt, esetleg valaki rosszul lesz, mielőbb segítséget tudjunk kérni.
  • Az autó műszaki állapotát jóval indulás előtt ellenőrizzük, a kötelező szervizen ne spóroljunk, legyenek megfelelő állapotú gumiabroncsok és fékek az autón. (Ez télen és nyáron is érvényes szabály!)
  • Legyen nálunk bőségesen ivóvíz, esetleg egy kis rágcsálnivaló. Készüljünk úgy, hogy ha egy baleset mögött a pályán ragadunk, akkor is legyen nálunk minden, ami kánikulában segít átvészelni a várakozást a nyílt pályán.
  • A nyári kánikulában hajlamosak vagyunk a klímát maximumon járatni, ettől azonban könnyen megbetegedhetünk, ami nem csak a nyaralást teheti tönkre, de lázas betegen még kimerítőbb lehet a hazafelé vezető út, ezért  ügyeljünk a klíma észszerű használatára is.

Röviden tehát:

  • legyünk kipihentek, és álljunk meg pihenni, amikor szükségét érezzük
  • legyenek feltöltve a mobiltelefonok és a GPS
  • legyen nálunk bőségesen ivóvíz és rágcsálnivaló
  • előre tájékozódjunk az időjárás-előrejelzésekről
  • előre tájékozódjunk az útvonalról és az alternatív útvonalakról
  • ezek szerint tervezzük meg az indulás időpontját is
  • az autó műszaki állapota legyen megfelelő
  • láthatósági mellény, vészhelyzet esetére, ha el kell hagyni az autót
  • Ha bajba kerülünk a pályán, fontos, hogy rövid időn belül, de a lehető legóvatosabban hagyjuk el a járművünket, és helyezkedjünk a szalagkorláton kívülre. A láthatósági mellény legyen kéznél (ha lehet, ne a csomagtartó egy eldugott szegletében), hogy azt gyorsan felvehessük.
  • Hívjuk a központi diszpécsert a +36 30 363 9090-es számon vagy a hatóságokat (112-t), akik azonnal a segítségünkre sietnek.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.