Veszélyes elváltozásokat okozott a német autópályákon a hőség – erről a Bild nyomán mi is beszámoltunk. Megkerestük a magyar autópályák zömét üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (MKIF) azzal a kérdéssel, hasonló veszéllyel számolnia kell-e a hazai utakon közlekedő autósoknak is, és megnyugtató választ kaptunk. Az MKIF-nek azonban vannak a számukra is tanácsai, mert a kánikulában közlekedni nem olyan, mint normál viszonyok közt. Akik pedig a nyugati autópályák felé tartanak, jó, ha tudják, hol vannak betonelemekből készült utak, és ezeken milyen extra veszélyek jelentkeznek.
A Bild cikke segítségével számoltunk be szerdán arról, hogy a hőség most tetőzik Németországban, és már az eddigi meleg is balesetveszélyes elváltozásokat okozott az elemekből készült utakon. Ezt a technológiát nem egyedül a németek alkalmazták az autópálya-építésben, cikkünk felsorolja azokat az európai országokat, ahol bőven találkozhatunk ilyen utakkal: Belgiumban, Hollandiában, Csehországban és Lengyelországban.
A Bild cikkében szereplő képen egy betontábla-kivetődés látható, ami az egyik legismertebb hibája a betonburkolatoknak – írta reagálásában az MKIF.
A beton hőtágulása az építőanyagok között kifejezetten nagy, ugyanakkora hőmérséklet-különbségre a beton alakváltozása nagyobb, mint más anyagoké (de az acéllal pont egyező).
A jelenség ismert a mérnökök előtt, és pont ezért van a betonburkolat táblákra vágva az útépítéshez. Ezek a hézagok terjeszkedési hézagok vagy vakhézagok: a hőmérséklet ingadozásai miatti alakváltozásból származó meghibásodásokat hivatottak megelőzni.
Ha a hőmérséklet-változás túl nagy, ezek a hézagok záródhatnak, majd a feszültség növekedésével a táblák elmozdulnak, praktikusan felfelé, mivel másik oldalról gátolt az elmozdulás. Ezt láthatjuk a németeknél.
A Bild cikke említi, hogy nem kevesebb, mint 30 centiméteres elmozdulásra is volt példa. Ez már biztosan komolyan veendő.
Az MKIF hálózatának mintegy 0,07 százaléka (nagyjából 4 kilométer sávhossz) betonburkolatú – folytatja a magyar üzemeltető –, tehát a töredék.
Ennek nagy része, háromnegyede az M85-ös Bécsi dombi alagútban található, a többi az M0-shoz csatlakozó csomóponti ágakon, az M44-es gyorsforgalmi úton, illetve pihenőhelyeken.
Annak a kockázata, hogy az MKIF hálózatán ilyen hiba adódjon, meglehetősen alacsony, tekintve, hogy ekkora termikus alakváltozást hőmérséklet hatására az alagutas szakasz nem tud szenvedni, csak extrém körülmények (például tűzeset) során. A legnagyobb betonburkolatú útszakasz az M0-s autóúton található, amely a Magyar Közút kezelésében van.
Az MKIF a magyar gyorsforgalmi utak több mint kétharmadát kezeli, de vannak utak a Magyar Közút kezelésében is.
A nyári hőség kifejezetten megterheli az emberi szervezetet, a forróság nemcsak a komfortérzetet rontja, hanem a reakcióidőt és a koncentrációt is jelentősen csökkenti, ezért
Röviden tehát:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.