Logisztika

Meghosszabbítanák az M1-es metrót

A tömegközlekedés és a kerékpárosok lehetnek a következő években a közlekedésfejlesztések nyertesei a fővárosban a most nyilvánosságra hozott szakmai koncepció szerint. A projektlista élén a millenniumi földalatti felújítása és meghosszabbítása szerepel, de jöhet a dugódíj is.

A következő hetekben lehet véleményezni a főváros 2030-ig tartó közlekedési koncepcióját, amelynek csak egyetlen pontja a fővárosi dugódíj bevezetése, ám eddig a legnagyobb hangsúlyt kapta. Bár ma minden nagyvárosnak jól felfogott érdeke lenne, hogy rendelkezzen átfogó fejlesztési tervvel, valójában a korábban Balázs Mór-tervre keresztelt anyag elkészítését nagy részben az ambicionálta.

A koncepció azzal számol, hogy

már 2030-ig számottevően csökkenthető – a városban megtett utaskilométerek 42 százalékáról 30 százalékára – a személygépkocsi-közlekedés súlya, miközben nő a közösségi, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés aránya.

Forrás: MTI / Máthé Zoltán

A fejlesztési terv összesen 143 projektet sorol fel mintegy 4160 milliárd forint értékben, ami a magyar 11-12 százaléka, jó esetben a beruházások harmadára lehet forrást találni a következő másfél évtizedben – vagyis ez valóban csak egy szakmai lista.

A vizsgált projektek közül a szakmai javaslat egyértelműen az elővárosi vasúti projekteket – ide sorolhatók a HÉV-ek is – tartja a legfontosabbnak.

A szakmai lista élén a főváros alatti vasúti alagút építése állna a Déli és a Nyugati pályaudvar között – ezzel megteremtenék a főváros vasúti átjárhatóságát, ami a fővárosi közlekedési rendszer része lenne. Ám ez még messze nem konkrét projekt, inkább a jövőbe vesző koncepció. A konkrét, már modellezett projektek közül a legfontosabb és jóval reálisabb az M1-es metróvonal (millenniumi földalatti) korszerűsítése és meghosszabbítása észak felé, az M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbítása, valamint a fogaskerekű teljes felújítása.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

 

Metro földalatti
Kapcsolódó cikkek