Logisztika

A dízelt tiltják, de a benzinest is kellene

Nem valószínű, hogy a néhány évente egyszer-egyszer kihirdetett, pár napon át életben lévő szmogriadó szigorítása befolyásolná az autópiacot.

A mintegy 3,7 milliós magyar gépjárműállományból 400 ezer olyan autó fut az utakon, amelynek Euro 5-ös motorja van. Ennek megközelítőleg a fele dízelüzemű, vagyis a teljes hazai autópark 5 százaléka – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.

Annak kapcsán kérdeztük, hogy a Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosításáról szóló javaslat értelmében a jövőben az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátoznák Budapesten. A rendelkezés október elsején lépne hatályba, a fővárosban és további hetvennégy agglomerációs településen üzemben tartott gépjárművek 52 százalékát érintené.

Fotó: AFP

Erdélyi Péter úgy fogalmazott: nem tartja valószínűnek, hogy a néhány évente egyszer-egyszer kihirdetett, pár napon át tartó szmog­riadó szigorítása piacbefolyásoló hatású lenne, már csak azért sem, mert a Magyarországra beáramló személyautók átlagéletkora 11-12 év, ami inkább az Euro 4-es kategóriájú autók jellemzője.

Az Euro 5-ös szabvány a 2009–2014 közötti időszakban volt érvényben, a dízelekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási adat ez esetben 0,18 gramm nitrogén-oxid (rákkeltő elem), 0,005 gramm szálló por és 0,5 gramm szén-monoxid kilométerenként.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

szmogriadó Erdélyi Péter MGE Euro 5 dízel
Kapcsolódó cikkek