Magyar gazdaság

A dízelt tiltják, de a benzinest is kellene

Nem valószínű, hogy a néhány évente egyszer-egyszer kihirdetett, pár napon át életben lévő szmogriadó szigorítása befolyásolná az autópiacot.

A mintegy 3,7 milliós magyar gépjárműállományból 400 ezer olyan autó fut az utakon, amelynek Euro 5-ös motorja van. Ennek megközelítőleg a fele dízelüzemű, vagyis a teljes hazai autópark 5 százaléka – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Annak kapcsán kérdeztük, hogy a Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosításáról szóló javaslat értelmében a jövőben az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátoznák Budapesten. A rendelkezés október elsején lépne hatályba, a fővárosban és további hetvennégy agglomerációs településen üzemben tartott gépjárművek 52 százalékát érintené.

Erdélyi Péter úgy fogalmazott: nem tartja valószínűnek, hogy a néhány évente egyszer-egyszer kihirdetett, pár napon át tartó szmog­riadó szigorítása piacbefolyásoló hatású lenne, már csak azért sem, mert a Magyarországra beáramló személyautók átlagéletkora 11-12 év, ami inkább az Euro 4-es kategóriájú autók jellemzője.

Az Euro 5-ös szabvány a 2009–2014 közötti időszakban volt érvényben, a dízelekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási adat ez esetben 0,18 gramm nitrogén-oxid (rákkeltő elem), 0,005 gramm szálló por és 0,5 gramm szén-monoxid kilométerenként. Az Euro 5-ös motorral szerelt járművek tiltása más uniós országokban is gyakori, az MGE ügyvezető elnöke szerint már csak ezért is logikus lenne a főváros lépése. Csakhogy arra is rámutatott, hogy a korlátozás az Euro 5-ös benzinesekre is ráférne, pláne, mert eleve magasabb a szén-monoxid-emissziójuk, ami fokozza az üvegházhatást. Ez utóbbiak károsanyag-szintje a következőképpen alakul: szén-monoxid 1 gramm, nitrogén-oxid 0,06 gramm, szálló por 0,0045 gramm. Meglepő, hogy ezek az értékek egy az egyben megegyeznek azzal, amit a korszerűbb Euro 6-os technológia tud. Valószínűleg ez lehet az egyik oka annak, hogy bár a szigorítás az Euro 5-ös benzines autóknál is indokolt, mégsem szerepelnek a „feketelistán”, mivel akkor a korlátozást az Euro 6-os kategóriára is ki kellene terjeszteni. Az autógyártókkal szembeni uniós előírások 2021-es és 2030-as határidőkkel egyébként éppen a szén-dioxid visszaszorításáról szólnak.

Az MGE a dízeljárművek kiiktatására az alternatív hajtás elterjedését, a környezetszennyezés megelőzése érdekében pedig az öreg autók behozatalának csökkentését tartja kulcsfontosságúnak. Ez szerintük megfelelően ösztönző, a beszerzésre és az üzemeltetésre is kiterjedő adórendszerrel – amely tartalmaz környezetterhelési közterhet – lehetséges.

szmogriadó Erdélyi Péter MGE Euro 5 dízel
Ezek is érdekelhetik