BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszáz éves az elektromobilitás

A dinamikus e-autó-eladások mellett az infrastruktúra is rohamosan fejlődik: Európában már 160 ezernél is több töltőállomás szolgálja ki az e-autókat.

Az első, tisztán elektromágneses elven működő elektromos motort, a „villanydelejes forgonyt” Jedlik Ányos alkotta meg 1828-ban, igaz, nem szabadalmaztatta találmányát – közölte a Schneider Electric. Az utakra szánt e-jármű prototípusát 1832-ben építette meg Robert Anderson skót mérnök.

Az első elektromos autónak nevezhető jármű elkészítése viszont Thomas Parker nevéhez fűződik, az 1884-ben bemutatott autójában már megvolt a potenciál, hogy meghódítsa az utakat.

A 19. és 20. század fordulóján az autó­zásban az elektromos meghajtás volt az uralkodó, tízezerszám adták el az ilyen járműveket. Becslések szerint az Egyesült Államokban 1900-ra a közúton közlekedő járművek közül minden harmadik elektromos autó volt. Számos előnyük már akkor is megmutatkozott: csendesebbek, tisztábbak voltak, mint akár a gőzmeghajtású, akár belső égésű motort használó társaik, illetve ez utóbbiakkal ellentétben nem volt szükség kurblira a beindításukhoz. Főként a villámgyors fejlődésnek induló nagyvárosokban voltak népszerűek, ahol a korlátozott hatótávolságuk sem okozott problémát, New Yorkban például a 19–20. század fordulóján már hatvan elektromos meghajtású taxi várta az utasokat.

Fotó: Getty Images

A 20. század elején azonban fokozatosan elveszítették kezdeti előnyüket az e-járművek, amiben szerepet játszott a nagy olajmezők feltárása, ez ugyanis olcsóbbá tette a belső égésű motor használatát. A benzinmeghajtású autók tömegtermelése Henry Fordnak tulajdonítható: 1912-ben egy Ford T-Model 650 dollárba került, míg egy elektromos autóért ennek több mint a két és félszeresét kellett fizetni.

Tavaly 2,26 millió tisztán elektromos autót értékesítettek világszerte, ami 9 százalékos növekedés a megelőző évhez képest.

Ez azt jelenti, hogy 2019 végén 7,5 millió elektromos meghajtású személyautó rótta az utakat a földön. Ha az eladott járművek számát nézzük, akkor Kína a listavezető, a távol-keleti országban csaknem 1,2 millió e-autót vásároltak tavaly. Az infrastruktúra is folyamatosan fejlődik: a European Alternative Fuels Observatory adatai szerint

a múlt év végére Európában 165 ezer töltőállomás állt rendelkezésre az e-autók töltésére.

Ez az első, 2011-es adathoz képest hetvenszeres növekedés.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában is elolvashatja!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.