Logisztika

Újakra cserélné fogaskerekűit a BKV

A budapesti tömegközlekedési cég becslése szerint mintegy tizenkétmilliárd forint kellene ahhoz, hogy új kocsik állhassanak forgalomba a 60-as vonalon. A forrást a főváros nem tudja biztosítani, ezért a kormánytól kértek támogatást.

A Millenniumi Földalatti Vasút (kisföldalatti) szerelvénycseréjének keretében újítaná meg a fogaskerekű vasút járműparkját a BKV – értesült a Világgazdaság. Egy közelmúltbeli becslés szerint 22 darab kisföldalatti-kocsival kalkulálva az előbbi mintegy 25, nyolc darab fogaskerekűvel az utóbbi körülbelül 12 milliárd forintba kerülne. A fővárosi cég az elképzelése szerint a két beszerzést közös eljárásban rendezné, vagyis a prototípusokra és a sorozatgyártásra vonatkozó tervezési, illetve gyártási tendereket is együttesen írná ki.

Mindezt egyrészt a kis darabszámú sorozatokkal, másrészt pedig a műszaki és üzemszervezési realitásokkal magyarázza a cég.

A flottamodellnek feltétele, hogy a fedezet már az eljárás megjelenését megelőzően rendelkezésre álljon, csakhogy a szóban forgó 37 milliárd forint egyelőre hiányzik. Lapunk tudomása szerint, mivel ezt az összeget sem a BKV, sem a budapesti városvezetés nem tudja előteremteni, a tömegközlekedési vállalat az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordult forrásért.

A kisföldalatti- és a fogaskerekű-járműprojekt előkészítésének tervezése várhatóan az idén tavasszal fejeződik be, ezzel a BKV a birtokában lenne azoknak a dokumentumoknak, amelyekkel a program folytatódhat. Tavaly decemberben az előkészítési munka harmadik ütemét a társaság elfogadta, ide tartozik az elvi előzetes típusengedély dokumentációja is.

A Főmterv még 2020 áprilisában nyert el egy mintegy 750 millió forintos megbízást az új járművek tervezésének előkészítésére.

A Millenniumi Földalatti Vasút járműprototípusának tervezéséhez szükséges előkészítési feladatokat 395 millió forintért vállalta, ugyanezt a fogaskerekű vasútnál 260 millióért végzi el. Fontos, hogy ez a szerződés nem tartalmazza a prototípusok tényleges terveit, csak a tanulmányterveket és a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozását.

Fotó: Nagy Zoltán / MTVA

Ám eddig a mozzanatig hátravan a prototípusok megtervezése, elkészítése, engedélyeztetése, nem utolsósorban pedig a szériadarabok gyártása. Vagyis ha sikerül is megszerezni a szükséges finanszírozást, az új szerelvények érkezésére még jócskán várni kell, a szakértők szerint a szerződéskötéstől számítva is legalább három évet.

A kisföldalatti és a fogaskerekű (hivatalos nevén az M1-es metró, illetve a 60-as villamos) Budapest talán legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás infrastruktúrája a vonalat és a járműparkot is figyelembe véve. Az M1-es kocsik átlagéletkora 45 év felett van, a fogasoké több mint 40 év, ráadásul az osztrák–svájci együttműködésben gyártott szerelvények technikája kifejezetten elavult.

A 60-as villamos a XII. kerületben, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás között közlekedik.

A szakasz felújítása és meghosszabbítása régóta napirenden szerepel, az elképzelések szerint a cél, hogy a Széll Kálmán tértől közvetlenül el lehessen jutni a Normafáig. A projektért hosszú ideje lobbizó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület úgy kalkulál, hogy a fogaskerekű teljes beruházási forrásigénye 40 milliárd forint, ebből a járműbeszerzés értékét 18-20 milliárdra teszi. Ezért is kérdés, hogy valóban elegendő-e a BKV-nak 12 milliárd forint az új szerelvényekre.

kisföldalatti BKV fogaskerekű főváros ITM tömegkozlekedés járműcsere
Kapcsolódó cikkek