„A fuvarozás költségeinek emelkedéséből fakadó, kényszerű díjemelés már 2022 első félévében elérte a korábban egész évre becsült 21 százalékot. Mivel a költségek  várhatóan a második félévben tovább nőnek, kénytelenek vagyunk emelni az idei előrejelzésünkön” – írja a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindexet (KFX) 2022-ben bevezető tanácsadócég közleményében. Ugyanerről adott ki közleményt tegnap a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége is.  

Közúti árufuvarozás 2022.04.07. Szekszárd Kamionok közlekednek az M6 -os autópályán. Illusztrációs fotó. Fotó: Makovics Kornél MK Tolnai Népújság
Fotó: Makovics Kornél / Tolnai Népújság

Eszerint a költségek növekedését a második negyedévben is az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése generálja. Új elemként lépett elő a járművek beszerzési költségének és finanszírozási költségének fokozatos emelkedése, mely mögött a gyártók áremelése és a növekedése áll. Szintén új jelenség az úgynevezett egyéb költségek emelkedése, mivel az akár két számjegyű szinte minden egyéb fuvarozási komponenst érint már (irodai dolgozók bére, iroda, szerviz, gumi, telephely, őrzés-védés stb. költségei).

A közleményben Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője kifejtette: „annak ellenére, hogy a csökkenő fuvarozói kapacitások jó hatással voltak a fuvarozók hatékonysági mutatóira és a forint gyengülése az euróval szemben is jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, már nem elegendő a korábban prognosztizált 21 százalékos díjemelés a növekvő költségek fedezésére. 

Már az első félévben mintegy 22-23 százalékos fuvardíj-növekedést indokolt volna a költségek magasabb szintje, azonban a fuvarozók csak mintegy 13-15 százalékos díjemelést tudtak elérni a piacon. 

Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort. Oda kellene pedig figyelni a megbízóknak a fuvarozó partnereikre, hiszen jelenleg a késztermékek, az alapanyagok és a félkésztermékek 70-75 százalékát közúton is szállítják Európában, alternatívája pedig nemigen akad, hiszen a vasúton is jelentős a díjemelkedés és kapacitás sincs korlátlan mennyiségben.”

A Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) aktuális értéke 2022 első félévére vonatkozóan, 2021-hez viszonyítva:

  • a nemzetközi fuvarozásban 122,1 százalék,
  • a belföldi fuvarozásban 123,8 százalék.

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1 százalékos, a belföldiben 23,2 százalékos díjemelés kompenzálná, a 2021-es díjszinthez képest.

 

Tovább drágul a fuvarozás

A közúti költségek emelkedése ezzel még korántsem fejeződött be! Az energiaellátás bizonytalansága tovább növelheti a gázolj árát, az általános két számjegyű infláció pedig az összes egyéb komponens költségét nyomás alatt tarthatja, sőt a rezsiköltségek elszabadulása minden bizonnyal jelentős béremelési igényt generál majd a közúti szektorban dolgozók irányából is, tetézve a már állandósult sofőrhiányt az elemzés szerint. „Mindezek figyelembevételével indokoltnak látjuk emelni a 2022 teljes évre vonatkozó áremelkedési prognózisunkat a korábbi átlagos 21 százalékról 30 százalékra. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy a gázolajellátás biztonsága és a fuvardíjak emelése a jogos mértékig nemzetgazdasági érdek! 

A közúti fuvarozás folyamatos működése elengedhetetlen nemcsak az ipari termelés, hanem a lakossági fogyasztás zavartalan kiszolgálásához egyaránt”

 – közölte a szakember.