A Törökországból érkező textil-, ruházati, elektronikaitermék-, valamint parfümszállítmányok esetén a magyar vámhatóságnak többször is el kellett járni a szellemi tulajdonjogok megsértése miatt a vonatkozó uniós szabályozás értelmében. Mindazonáltal jelentős magyar–török áruforgalom mellett a vámeljárások általában problémamentesek – szűrhető le a vámellenőrzések tapasztalataiból, amelyeket egy minapi vámszakmai fórumon vettek sorra.  

Humanitarian aid for Syrians
ISTANBUL, TURKEY - DECEMBER 10: A view of the articulated lorries ready to carry humanitarian aid boxes to transmit to Syria within the scope of the "Goodness Our Route, Human Our Load", campaign, initiated by The Foundation for Human Rights and Freedoms and Humanitarian Relief (IHH) for Syrians, as part of the Human Rights Day from the Open Car Parking Lot of Ataturk Olympic Stadium in Istanbul, Turkey on December 10, 2020. (Photo by Ahmet Bolat/Anadolu Agency via Getty Images)
Speciális elbánást igényel a török–EU viszonylat a vámvizsgálatok szempontjából.
Fotó: Getty Images

Az online fórumot a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetségének (VJASZSZ) török szekciója szervezte, a résztvevők között volt a VJASZSZ, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) több vezetője mellett Shiraishi Renáta, Magyarország isztambuli külgazdasági attaséja és Kövecsi-Oláh Péter, Magyarország ankarai külgazdasági attaséja. Az elhangzottakról a fórum helyszíni és technikai feltételeit biztosító Ekol Logistic Kft. tájékoztatta ügyfeleit. A török hátterű cég felhívta a figyelmet, hogy 

mivel Törökország vámunióban van az Európai Unióval, e különleges helyzetből adódóan speciális elbánást kíván a török viszonylat.

 Törökország tagja az új számítógépesített tranzit rendszernek (NCTS), ennek megfelelően az árutovábbítások is egyszerűsödtek.

Meg kell keresni a márkavédett termékek szellemi jogtulajdonosát

Az általában vett problémamentesség azonban panaszokat is takar. A török nagykövetség például több alkalommal jelezte a NAV-nál, hogy a török fuvarozók szerint gyakran indokolatlanul hosszú a magyarországi vámeljárás. Ennek az az oka, hogy a márkavédett termékkörök esetén meg kell keresni a szellemi jogtulajdonost , illetve az illetékes szakhatóságokat, és csak az ő engedélyükkel lehet elvégezni a vámeljárásokat. A egyébként folyamatosan vizsgálja az eljárások időtartamát, nem csak török viszonylatban. Az a tapasztalata, hogy csak akkor tolódhat ki az ügyintézési idő, ha szakhatósági megkeresésre van szükség, hiszen a vámeljárás addig nem zárható le, amíg nem érkezik meg a válasz. A fuvarozók általában ezt nem tudják, és a vámhatóságot okolják a hosszabb eljárásokért.

Ráadásul több, úgynevezett elhajtásos esetben is érintettek voltak a török fuvarozók, amikor a vámeljárásra rendelt jármű egyszerűen elhajtott a vizsgálatra kijelölt helyről.

Törökország felé kerülhet az orosz áru

Egy másik kényes terület az Oroszországgal szembeni szankciós előírások be-, illetve be nem tartása. A vámhatóságnak itt is ellenőrzési jogköre és kötelezettsége van, viszont azt az illetékes kormányhivatal állapítja meg a NAV bejelentése alapján, hogy az adott kereskedelmi partner valóban megsértette-e az uniós szankciókat. Fontos, hogy amikor Törökországból érkezik egy szállítmány, a közreműködőnek is meg kell győződnie arról, hogy honnan származik az áru, tehát oda kell figyelni a szankciós rendelkezésekre is.

A török vámhatóság és a török gazdálkodók nem megfelelő együttműködése miatt fordulhatott elő több esetben is az A.TR-másolatok visszamenőleges kiadása, márpedig erre a jogszabály nem ad lehetőséget. A NAV jelezte a problémát a török vámhatóságnál, bízva abban, hogy mielőbb megszűnik ez a gyakorlat. (Az A.TR szállítási igazolást az EU és Törökország közötti szállításoknál alkalmazzák, iránytól függetlenül. Kiállítása igazolja, hogy az EU vagy Törökország területén az áru szabad forgalomban van – tehát nem vámáru –, ezáltal vámok kiszabása nélkül hozható be.)

 

Az elmúlt három év összevetéséből a magyar vámhatóság adatai alapján az látszik, hogy bár a külkereskedelmi áruforgalom statisztikai értékében volt némi megtorpanás 2021-ben – kisebb értékű termékek érkeztek abban az évben, illetve tombolt a járvány –, az árunyilatkozatok darabszámának és a vámeljárásra bejelentett áruk nettó súlyának a növekedése folyamatosan bővülő forgalmat mutat. Ugyanez igaz az összes harmadik országos forgalomra. A Törökországba irányuló esetén az árunyilatkozatok darabszáma és a statisztikai érték növekszik, miközben az árumennyiség nettó súlya csökken. Ennek egyik oka lehet a szankciós intézkedések bevezetése tavaly február végétől az orosz–ukrán konfliktus kapcsán. A teljes harmadik országos és a török forgalmat összehasonlítva az árunyilatkozatok számában egy kis visszaesés figyelhető meg 2021-ben, viszont a nettó tömeg jobban alakul, míg a statisztikai érték folyamatosan csökken.

Az irány jó

A török vámhatóság által a magyar társszervezetnek küldött vámegyüttműködési és A.TR-okmányokra vonatkozó megkeresések (vámokmányok hitelességének megerősítése, vámértékvizsgálatok, áruk tarifaalapú besorolása) száma csökkent, de a NAV egyre több megkeresést küld a török félnek, ami a két hatóság közötti kiegyensúlyozott szakmai kapcsolatokra utal. Az árutovábbítási rendszer szempontjából az uniós tagállamok és Törökország kapcsolattartói hálózat szintén jól működik. A törökök nagyon aktívak az évente tartott megbeszéléseken, ami azért fontos, mert ha bármilyen árutovábbítással kapcsolatos probléma merül fel, azokat könnyebben lehet megoldani az együttműködés keretében.