Nehezített pályán teljesítettek tavaly a hazai vasúti árufuvarozó társaságok, amelyeknek azonban – így a CER Hungarynak is – nagy segítség volt, hogy támogatást kaptak egy fajlagosan drága, de megbízóik számára létkérdésnek számító szolgáltatásukhoz, az egyeskocsi-fuvarozáshoz. A CER Cargo Hungaryt is ellenőrző, közvetve állami ellenőrzésű CER Cargo Holding SE 2021-es árbevétele 163,2 millió, az adózott eredménye 26,2 millió forint volt. Arról, hogy a csoport hogyan manőverezett tavaly, és merre tart, Horváth Ottó, a CER Cargo Holding, egyben a holdinghoz tartozó CER Hungary Zrt. vezérigazgatója nyilatkozott a Világgazdaságnak.

Mediaworks
Horváth Ottó: Bízom abban, hogy elmondhatjuk majd 2023-ról: jónak nem volt rossz. Fotó: CER

Hogyan teljesített tavaly a CER?

A múlt év legkedvezőtlenebb hatása a MÁV-tól kapott vontatási villamos energia árának drasztikus növekedése és annak tervezhetetlensége volt. (A 2021. januári díj például egy évvel később a hatszorosára emelkedett.) A bizonytalanságot jellemzi, hogy a tárgyhavi teljesítményekhez tartozó vontatási villamos energia elszámolási díjait a szolgáltatás befejezése után mintegy két hónappal később ismerték meg a fuvarozók, így a megszokottnál sokkal később tudtak elszámolni a fuvaroztatókkal, ha a fuvaroztatók elfogadták egyáltalán a tervezett és tényleges költségek különbségét. Az első negyedévben kritikus volt a működés fenntarthatósága. Szerencsés volt, hogy 2022 volt az első teljes év, amikor a szerződéssel rendelkező magyarországi árufuvarozási vasúti társaságok vasúti egyeskocsi-támogatásban részesültek. Cégcsoportszinten az év végére sikerült eredményesnek lenni.

Jobbnak ígérkezik a 2022-esnél az idei működési környezet, mindenekelőtt a vontatási energia ára?

Az idei év legnevezetesebb pozitívuma az, hogy a vontatási villamos energia árának negyedéves időszakokra történő meghirdetése miatt a költségek sokkal tervezhetőbbek, mint tavaly. A fuvaroztatók megelégedéssel fogadták a változást. Ám miközben Magyarországon javult az árak kiszámíthatósága, más országban, például Szlovákiában éppen ellenkezőleg történt. Emellett az energiaárak mérsékeltebben csökkentek a vasúti szektorban, mint a piaci trendekhez képest várható volt. Így az ágazat szereplői továbbra is magasnak tartják a magyarországi díjakat az energiapiaci árszínvonalhoz képest. Az energiaárak nagymértékben befolyásolják, jellemzően érzékenyen megnövelik az anyag, eszköz és szolgáltatás, nem utolsósorban a humán erőforrás árát.  A tervezési premisszáktól jelentősen eltérő forint-euró árfolyam, és más tényezők a szokásosnál nagyobb bizonytalanságot okoznak. 

A legkellemetlenebb negatívum viszont az, hogy az elmúlt hónapok vasúti árufuvarozási igényei jelentősen alacsonyabbak a bázishoz és a tervhez viszonyítva,

ennélfogva ebben az évben komoly kihívás a naturáliavesztés megállítása, az erőforrás-feleslegek hasznosítása.

vonat
Irány a román és a lengyel piac!
Fotó: CER

Hogyan érinti a CER fuvarozó és záhonyi tevékenységét az Ukrajnában folyó háború?

Az ukrajnai háború kedvezőtlenül befolyásolja aktivitásunkat Záhony körzetben, mivel ukrán tranzitforgalom nincs. Megszűnt a széles nyomtávon érkező áruk fuvarozása Keletről Ukrajnán keresztül, de egyéb tényezők, például a szankciók is nehezítették vagy akadályozták a vasúti árufuvarozást napjainkig bezárólag, és nem tudjuk, meddig még. Ezzel együtt jelen kívánunk lenni a régióban, és szeretnénk kihasználni a fuvarozási lehetőségeket, amint a helyzet ezt lehetővé teszi. Bízunk abban, hogy nem kell túl sokat várni arra, hogy a tehervonatok ismét közlekedhessenek úgy, ahogyan ez évtizedeken keresztül lehetséges volt.

Más irányba azonban terjeszkedik a CER. Mi a következő lépés?

A CER Cargo Holding SE hagyományosan aktív Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban, továbbá saját jogon képes közlekedni Horvátországban. Lengyelországi és romániai leányvállalatunk várhatóan ez év júniusában szerzi meg a szükséges hatósági engedélyeket, továbbá van határforgalmi szerződésünk az ukrán vasúttal.

A CER tevékenységét mennyiben segíti az egyeskocsi-szolgáltatás támogatása?

A CER Hungary Zrt. és MÁV Zrt. között hatályos, vasúti egyeskocsi-továbbtámogatási szerződést írtunk alá 2021-ben, tavaly számottevő forgalmat bonyolítottunk le. A támogatás segítette forgalmaink egy részének megtartását és újak szerzését, melyekkel sikerült pótolni az elvesztetteket. Gondot jelent, hogy az idei évi forrás rendelkezésre állásáról még nem kaptunk értesítést a továbbtámogatótól, így az első hónapok teljesítményeinek elszámolását követően még nem érkezett támogatás. Remélhetőleg jól tudjuk, hogy ez a helyzet hamarosan változni fog, pozitívan.

vonat
Csökkentek az idén a csoport megbízásai.
Fotó: CER

A hazai vasúti pályák állapota segíti vagy nehezíti a CER fuvarozását?

A Belgrád–Budapest vonal magyarországi szakaszának átépítése jelenti a legnagyobb zavartatású pályahálózat-korlátozást a vasúti árufuvarozásban, elsősorban azért, mert Kelebia határátmenet lezárásának megkezdése előtt nem fejeződött be a Szeged–Röszke–Szabadka vonal felújítása. Röszke átmenetileg csak éjszaka és csak dízellel járható, ezért minden érintett fuvarozó várja, hogy a tervezett időponttól, 2023. október végétől jól működő biztosítóberendezésű pályaszakaszon folyamatosan, villamos vontatással közlekedhessenek a tehervonatok.

A lengyelországi és a romániai terjeszkedésen túl mik a CER idei nagy lépései?

Kettőt szeretnék megemlíteni: hat új Vectron mozdony érkezett, illetve érkezik július végéig, ezeket többországos forgalomban használjuk, a másik pedig, hogy teljes körű használatba vettük Magyarországon a saját fejlesztésű integrált vasúti informatikai rendszert, és megkezdtük a használat kiterjesztését a működési terület többi országára, társaságára. 

Bízom abban, hogy elmondhatjuk majd 2023-ról: jónak nem volt rossz.