Előremutatónak nevezi a hazai vasúti érdekképviselet, a Hungrail hírlevele azt az egyeztetést, amely az egyesület elnöke, Mosóczi László és Lantos Csaba energiaügyi miniszter között zajlott a vasúti szektor működését támogató aktuális kérdésekről.
Mint beszámol, a szektor versenyképességének fenntartása és növelése céljából többek között szó esett a hálózat-hozzáférési díj felárrészének elengedéséről, a vasúti egyeskocsi-fuvarozás, továbbá a Hungrail által összeállított energiahatékonyságot javító intézkedések támogatásának lehetőségéről.
Az előbbi esetében azért is fontos, hogy mielőbb döntés szülessen, mert a vontatási villamos energia árának drasztikus növekedése a vasútvállalatok fuvarozási költségszintjét jócskán megemelte, a többletköltségeket pedig kénytelenek voltak áthárítani ügyfeleikre – sok más EU-s ország gyakorlatával ellentétben, ahol kormányzati szinten kompenzálták a megnövekedett költségeket. A támogatás elmaradása esetén a hazai vasúti közlekedési szektor versenyhátrányba kerül a környezetszennyezőbb közúttal szemben, a forgalom jelentős közútra terelődésére lehet számítani, illetve a forgalom egy része – a Magyarországon nagyarányú tranzitforgalom akár teljes egésze – átterelődhet a szomszédos vasutakra.
Kiemelt téma volt a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozást támogató program folytatásához szükséges forrás biztosítása, ugyanis a hiánya veszélyezteti a szállítási forma életben maradását, ami hatással lehet közel 700 cég vasúton történő folyamatos kiszolgálására, vasúti szolgáltatócégek munkavállalóira, nem beszélve arról, hogy megnehezíti az EU-s klímacélok elérését is.
Az egyesület a tárgyalt szakmai javaslatokat és döntés-előkészítési anyagokat elküldte a minisztériumnak, és bízik abban, hogy hamarosan pozitív fejleményekről tud beszámolni.