Tavaly a belföldi és nemzetközi utazási kedv is fokozatosan nőtt a koronavírus-járvány miatti korlátozások feloldásával – állapítja meg éves jelentésében a MÁV-Start. A közszolgáltatási személyszállításból 2022-ben 109 milliárd forintja folyt be, 37,83 milliárddal több az egy évvel korábbinál. Az ezenkívüli személyszállításból pedig 7,8 milliárdja keletkezett, ami 4,1 milliárdos növekedést takar.

Fotó: Jászai Csaba
Bevételeinek alakulására az ukrajnai háború is hatással volt. A Magyarországra vonattal nagy számban érkező menekültek közül az ukrán állampolgárok a nemzetközi menetjegyek helyett ingyen, úgynevezett szolidaritási jeggyel utazhattak a nyugati határ felé. Az Ukrajnát vasúton elhagyó nem ukrán állampolgárok azonban nemzetközi menetjeggyel utaztak tovább.
Amit megrendelt az állam, ki kell fizetnie
A MÁV-Start köteles az állam által megrendelt személyszállítási szolgáltatás teljesítésére, és jogosult arra, hogy igényelje az ezzel kapcsolatban felmerülő, indokolt kiadásainak a megtérítését, amit nem fedeznek az e szolgáltatásból származó jegyárbevételei.
E különbözet 2021-ben 231,2 milliárd, 2022-ben 292,1 milliárd forint volt.
Fontos tehát, hogy ez a hatalmas összeg nem állami támogatás, hanem az állam által az állampolgárok számára megrendelt szolgáltatás árának egy része. Nagyságát elsősorban a vasút minél nagyobb arányú igénybevételével lehet csökkenteni, itt viszont a MÁV-nál van a labda:
Még vonzóbbá kell tenni a vasutat, javítani a szolgáltatásait, és még inkább hozzáigazítani a menetrendjét az igényekhez.
Költségoldalon kiemelendő, hogy a vasúti pályák használatáért a MÁV-Start közel 80,9 milliárd forintot fizetett, ami 2,7 milliárdos növekedés volt a 2021-eshez képest, és a kiadásain belül ez volt a legnagyobb tétel. A második legnagyobb kiadásnak a vasúti kocsik karbantartása számított 30,4 milliárd forinttal, ami az előző év 12,7 milliárdjának több mint a dupláját tette ki. A kocsik tisztítása és a grafittik eltávolítása 7,6 milliárdot vitt el, kevesebbet, mint 2021-ben. Viszont a pályakarbantartás kijött szerény egymillióból, vélhetőleg azért, mert ennek a költsége nem a saját tevékenységek, hanem az igénybe vett szolgáltatások között szerepel.
Stratégia: az államtól magánkézbe kerül a kulcsfontosságú cég
A jövedelmek növekedését mutatja, hogy miközben a MÁV-Start átlagos állománya 13,4 ezerről 12,3 ezerre csökkent, a bérköltségek és az egyéb személyi jellegű kifizetések 88,9 milliárd forintról 92,9 milliárdra duzzadtak.
A vállalat egy átlagos jövedelmű dolgozója 2021-ben 6,63 millió forinthoz jutott (ez bruttó havi 553 ezer), 2022-ben pedig 7,56 millióhoz (bruttó havi 630 ezer).
Ez 14 százalékos növekedés, míg az infláció 14,5 százalékos volt.
Természetesen sokkal kisebbek a számok, ha kizárólag a bérköltséget vizsgáljuk: évi bruttó 6,28 millió, azaz havi 523 ezer forint jött ki. Az átlagos értékek közel azonosak voltak a fizikai és a szellemi állomány esetében.
A társaság havi 631 millió forint bérleti díjat fizetett. A legtöbbet, 561 millió forintot a saját anyavállalatának a vasúti járművek használatáért. Havi 29 milliót utalt át a Mercarius Flottakezelő Kft.-nek gépjárművekért, 37 milliót az általa használt irodaházért és 26 milliót a Deutsche Leasing Hungaria Kft.-nek nyolc Desiro motorvonatért.
A társaságnak nyolc vállalkozásban volt tavaly érdekeltsége. Ezek közül csak egyben, a MÁV-Vagon Kft.-ben tulajdonolt számottevő, 99,92 százalékos hányadot, de ez a cég is kikerül az ellenőrzése alól, az új tulajdonos egy 2023. májusi hír szerint a hazai magánszemélyek kezében lévő Magyar Vagon Zrt. lesz. Az ügyletről a MÁV-Start éves jelentésében az olvasható: a kormány a vasúti gördülőállomány-fejlesztési stratégia jegyében rendelte el, hogy helyezze át a járműgyártást, a vasúti fővizsgákhoz szükséges javítást és az ezeket végző dolgozókat és eszközöket a MÁV Vagonba, ami meg is történt az előírt határidőre. A MÁV Vagon saját tőkéje előzetes becslés szerint a múlt év végén 6,8 milliárd forint volt, a vállalat éves beszámolója 2023. június 2. délig nem került fel az Igazságügyi Minisztérium honlapjára.

Fotó: Mészáros János / MTI
Nem lesz könnyű ez az év sem a MÁV-Startnak
A MÁV-Start jelentése felidézi, hogy a villamos energia 2021. év végi tőzsdei árai (vontatás, üzemanyag stb.) emelkedésnek indultak, a korábbi stabil környezetet egy ingadozó, a korábbi mértéket többszörösen meghaladó árazás váltotta fel. Bár Ukrajnában a csoportnak nincs közvetlen tevékenysége, a 2022 februárjában indult háború, az annak kapcsán elrendelt szankciók már erősen hatnak a magyar gazdaságra és minden társaságra, valamint tovább ronthatják az üzemanyag- és az energiaárak alakulását. Emellett jelentősen drágultak az alapanyagok, nőtt az infláció, a devizaárfolyamok pedig a korábbinál jobban ingadoznak.
A megnövekedett energiaárak továbbra is jelentős többletköltséget okoznak, és – főként közvetlenül, de a támogató társaságok által a szolgáltatási értékláncon keresztül is – a közfeladat-ellátóknál költségtérítési igényt jelentenek 2023-ban is.
„Az év során és 2023-ban is folyamatosak az egyeztetések a minisztériumokkal, hogy az aktuális kormányzati intézkedésekhez igazodva biztosított legyen a közlekedés, és a közfeladat-ellátó társaságoknál az év során várható költségtérítési igény növekedése ne okozzon pénzügyi nehézséget” – olvasható a jelentésben.