Tavaly a belföldi és nemzetközi utazási kedv is fokozatosan nőtt a koronavírus-járvány miatti korlátozások feloldásával – állapítja meg éves jelentésében a MÁV-Start. A közszolgáltatási személyszállításból 2022-ben 109 milliárd forintja folyt be, 37,83 milliárddal több az egy évvel korábbinál. Az ezenkívüli személyszállításból pedig 7,8 milliárdja keletkezett, ami 4,1 milliárdos növekedést takar.

Budapest, 2023. március 23.A MÁV Start Zrt. elektromotor-meghajtású Stadler FLIRT típusú vonataiból vár két szerelvény a menetrend szerinti indulásra a főváros Keleti pályaudvarának csarnoképületében. Jobbra egy Intercity (IC) gyorsvonat****
További utasokat kell magához csábítania a MÁV-Startnak.
Fotó: Jászai Csaba

Bevételeinek alakulására az ukrajnai háború is hatással volt. A Magyarországra vonattal nagy számban érkező menekültek közül az ukrán állampolgárok a nemzetközi menetjegyek helyett ingyen, úgynevezett szolidaritási jeggyel utazhattak a nyugati határ felé. Az Ukrajnát vasúton elhagyó nem ukrán állampolgárok azonban nemzetközi menetjeggyel utaztak tovább.

Amit megrendelt az állam, ki kell fizetnie

A MÁV-Start köteles az állam által megrendelt személyszállítási szolgáltatás teljesítésére, és jogosult arra, hogy igényelje az ezzel kapcsolatban felmerülő, indokolt kiadásainak a megtérítését, amit nem fedeznek az e szolgáltatásból származó jegyárbevételei. 

E különbözet 2021-ben 231,2 milliárd, 2022-ben 292,1 milliárd forint volt.

Fontos tehát, hogy ez a hatalmas összeg nem állami támogatás, hanem az állam által az állampolgárok számára megrendelt szolgáltatás árának egy része. Nagyságát elsősorban a vasút minél nagyobb arányú igénybevételével lehet csökkenteni, itt viszont a MÁV-nál van a labda: 

Még vonzóbbá kell tenni a vasutat, javítani a szolgáltatásait, és még inkább hozzáigazítani a menetrendjét az igényekhez.

Költségoldalon kiemelendő, hogy a vasúti pályák használatáért a MÁV-Start közel 80,9 milliárd forintot fizetett, ami 2,7 milliárdos növekedés volt a 2021-eshez képest, és a kiadásain belül ez volt a legnagyobb tétel. A második legnagyobb kiadásnak a vasúti kocsik karbantartása számított 30,4 milliárd forinttal, ami az előző év 12,7 milliárdjának több mint a dupláját tette ki. A kocsik tisztítása és a grafittik eltávolítása 7,6 milliárdot vitt el, kevesebbet, mint 2021-ben. Viszont a pályakarbantartás kijött szerény egymillióból, vélhetőleg azért, mert ennek a költsége nem a saját tevékenységek, hanem az igénybe vett szolgáltatások között szerepel.

Stratégia: az államtól magánkézbe kerül a kulcsfontosságú cég 

A jövedelmek növekedését mutatja, hogy miközben a MÁV-Start átlagos állománya 13,4 ezerről 12,3 ezerre csökkent, a bérköltségek és az egyéb személyi jellegű kifizetések 88,9 milliárd forintról 92,9 milliárdra duzzadtak. 

A vállalat egy átlagos jövedelmű dolgozója 2021-ben 6,63 millió forinthoz jutott (ez bruttó havi 553 ezer), 2022-ben pedig 7,56 millióhoz (bruttó havi 630 ezer).

Ez 14 százalékos növekedés, míg az 14,5 százalékos volt.

Természetesen sokkal kisebbek a számok, ha kizárólag a bérköltséget vizsgáljuk: évi bruttó 6,28 millió, azaz havi 523 ezer forint jött ki. Az átlagos értékek közel azonosak voltak a fizikai és a szellemi állomány esetében.

A társaság havi 631 millió forint bérleti díjat fizetett. A legtöbbet, 561 millió forintot a saját anyavállalatának a vasúti járművek használatáért. Havi 29 milliót utalt át a Mercarius Flottakezelő Kft.-nek gépjárművekért, 37 milliót az általa használt irodaházért és 26 milliót a Deutsche Leasing Hungaria Kft.-nek nyolc Desiro motorvonatért.  

A társaságnak nyolc vállalkozásban volt tavaly érdekeltsége. Ezek közül csak egyben, a MÁV-Vagon Kft.-ben tulajdonolt számottevő, 99,92 százalékos hányadot, de ez a cég is kikerül az ellenőrzése alól, az új tulajdonos egy 2023. májusi hír szerint a hazai magánszemélyek kezében lévő Magyar Vagon Zrt. lesz. Az ügyletről a MÁV-Start éves jelentésében az olvasható: a kormány a vasúti gördülőállomány-fejlesztési stratégia jegyében rendelte el, hogy helyezze át a járműgyártást, a vasúti fővizsgákhoz szükséges javítást és az ezeket végző dolgozókat és eszközöket a MÁV Vagonba, ami meg is történt az előírt határidőre. A MÁV Vagon saját tőkéje előzetes becslés szerint a múlt év végén 6,8 milliárd forint volt, a vállalat éves beszámolója 2023. június 2. délig nem került fel az Igazságügyi Minisztérium honlapjára.

Szolnok, 2018. március 9.IC+ vasúti kocsi kocsiszekrényét készítik a MÁV-START Szolnoki Járműjavító Üzemében a sorozatgyártás aktuális helyzetéről tartott sajtótájékoztató napján, 2018. március 9-én.
Készül Szolnokon az IC+ vagon kocsiszekrénye.
Fotó: Mészáros János / MTI

 

Nem lesz könnyű ez az év sem a MÁV-Startnak

A MÁV-Start jelentése felidézi, hogy a villamos energia 2021. év végi tőzsdei árai (vontatás, üzemanyag stb.) emelkedésnek indultak, a korábbi stabil környezetet egy ingadozó, a korábbi mértéket többszörösen meghaladó árazás váltotta fel. Bár Ukrajnában a csoportnak nincs közvetlen tevékenysége, a 2022 februárjában indult háború, az annak kapcsán elrendelt szankciók már erősen hatnak a magyar gazdaságra és minden társaságra, valamint tovább ronthatják az üzemanyag- és az energiaárak alakulását. Emellett jelentősen drágultak az alapanyagok, nőtt az infláció, a devizaárfolyamok pedig a korábbinál jobban ingadoznak. 

A megnövekedett energiaárak továbbra is jelentős többletköltséget okoznak, és – főként közvetlenül, de a támogató társaságok által a szolgáltatási értékláncon keresztül is – a közfeladat-ellátóknál költségtérítési igényt jelentenek 2023-ban is.

„Az év során és 2023-ban is folyamatosak az egyeztetések a minisztériumokkal, hogy az aktuális kormányzati intézkedésekhez igazodva biztosított legyen a közlekedés, és a közfeladat-ellátó társaságoknál az év során várható költségtérítési igény növekedése ne okozzon pénzügyi nehézséget” – olvasható a jelentésben.