Akár 16-21 százalékkal is növekedhetnek a közúti fuvarozás költségei 2024-ben – áll a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében. Ez a növekedés az előrejelzett 4-6 százalékos inflációnak az ötszöröse is lehet.
A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki.
Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedését a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele okozzák.
„Fizetőssé válik az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala” – emeli ki Lajkó Ferenc iparági szakértő.
Egy további díjat is fizetniük kell a fuvarozóknak
Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-jétől, Németországban pedig 2023. december 1-jétől vezetik be az úgynevezett külső költséget, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.
A magyarországi útdíj átlagosan 50-60 százalékkal, a németországi pedig 70-83 százalékkal kerül majd többe 2024-ben!
Jó bonyolult lesz kiszámítani, mekkora útdíjat kell majd fizetni
Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85 százalékos értékeket mutat.
Brutálisak lesznek a következmények
A hatalmas útdíjemelés gazdasági következményei súlyosak lesznek.
- Egyfelől tovább nehezítik a 2023. III. negyedéve óta veszteségesen működő közúti fuvarozók helyzetét;
- akik nem tudják átvállalni a növekményt, kénytelenek lesznek továbbhárítani ügyfeleikre a megemelkedett adóterhet;
- ha mégsem sikerülne teljesen áthárítaniuk az útadót, az tovább rontaná az eredményességüket, ami ellen csak kapacitásaik jelentős csökkentésével tudnának védekezni;
- lecsökkent kapacitásuk a elmúltával – a makrogazdasági előrejelzések szerint akár már 2024 második felében – kapacitáshiányt és ellátási gondokat okozhat;
- az útdíjemelés a termékek áraiba beépülve jól láthatóan növeli majd a fogyasztói árakat;
- továbbá felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt is 2024-ben.