Logisztika

Brutális hatása lesz annak, hogy jövőre a megemelt útdíj megdrágítja a fuvarozást

Akár az infláció ötszörösével is drágulhat a közúti fuvarozás 2024-ben, ami jelentősen növelheti a hazai inflációt, sőt ellátási gondokat is okozhat – figyelmeztet az iparági szakértő.

Akár 16-21 százalékkal is növekedhetnek a közúti fuvarozás költségei 2024-ben – áll a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében. Ez a növekedés az előrejelzett 4-6 százalékos inflációnak az ötszöröse is lehet.

SZA_1464
Végiggyűrűzik majd a gazdaságon a jövő évtől megemelt útdíj hatása.
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki. 

Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedését a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele okozzák.

 „Fizetőssé válik az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala” – emeli ki Lajkó Ferenc iparági szakértő.

Egy további díjat is fizetniük kell a fuvarozóknak 

Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-jétől, Németországban pedig 2023. december 1-jétől vezetik be az úgynevezett külső költséget, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.

A magyarországi útdíj átlagosan 50-60 százalékkal, a németországi pedig 70-83 százalékkal kerül majd többe 2024-ben!

 

Jó bonyolult lesz kiszámítani, mekkora útdíjat kell majd fizetni

Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85 százalékos értékeket mutat.

Brutálisak lesznek a következmények

A hatalmas útdíjemelés gazdasági következményei súlyosak lesznek.

  1. Egyfelől tovább nehezítik a 2023. III. negyedéve óta veszteségesen működő közúti fuvarozók helyzetét;
  2. akik nem tudják átvállalni a növekményt, kénytelenek lesznek továbbhárítani ügyfeleikre a megemelkedett adóterhet;
  3. ha mégsem sikerülne teljesen áthárítaniuk az útadót, az tovább rontaná az eredményességüket, ami ellen csak kapacitásaik jelentős csökkentésével tudnának védekezni;
  4. lecsökkent kapacitásuk a elmúltával – a makrogazdasági előrejelzések szerint akár már 2024 második felében – kapacitáshiányt és ellátási gondokat okozhat;
  5. az útdíjemelés a termékek áraiba beépülve jól láthatóan növeli majd a fogyasztói árakat;
  6. továbbá felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt is 2024-ben.

 

DigiLog Consulting drasztikus emelés üzemanyag közúti fuvarozás költségnövekedés
Kapcsolódó cikkek