Mintegy 20–25 százalékkal drágulhatnak 2024-ben az áruszállítási és logisztikai díjak – derült ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzéséből (MLKSZKSZ). Mindez megerősíti a Világgazdaság által korábban ismertetett prognózisokat.

Csanádpalota, 2020. március 20.
Kamionok várakoznak a csanádpalotai magyar-román autópálya-határátkelőhely közelében, az M43-as autópályán 2020. március 20-án. Ezen a napon tizenkét órásra nőtt a kamionok várakozási ideje, a várakozásra kényszerülő árufuvarozóknak a rendőrök és a katasztrófavédelem munkatársai vizet osztanak. Több mint 35 kilométeres kamionsor alakult ki a Romániába tartó tehergépjárművekből.
MTI/Rosta TiborCsanádpalota, 2020. március 20.Kamionok várakoznak a csanádpalotai magyar-román autópálya-határátkelőhely közelében, az M43-as autópályán 2020. március 20-án. Ezen a napon tizenkét órásra nőtt a kamionok várakozási ideje, a várakozásra kényszerülő árufuvarozóknak a rendőrök és a katasztrófavédelem munkatársai vizet osztanak. Több mint 35 kilométeres kamionsor alakult ki a Romániába tartó tehergépjárművekből.MTI/Rosta Tibor
Fájni fog mindenkinek: 20-25 százalékkal drágul az áruszállítás Magyarországon. Fotó: Rosta Tibor/MTI

Ebben azt is részletesen levezetik, minek köszönhető a jókora áremelés. A szervezet szerint az áremelkedés hátterében uniós jogharmonizációs intézkedések, környezetvédelmi költségek, illetve inflációs hatások állnak. 

Emlékeztettek rá, hogy 2024-től jelentősen emelkednek az útdíjak és az üzemanyag jövedéki adója. További teher, hogy az ágazatban várhatóan két számjegyű bérnövekedés áll be, ami nagymértékben növeli a logisztikai vállalkozások költségeit, így azokat kénytelenek beépíteni a díjaikba. Reménysugár ugyanakkor, hogy az energiaárak csökkenése mérsékelheti a raktárlogisztikai költségeket. Bővül viszont az útdíjköteles szakaszok száma Magyarországon. 

Drágítanak a németek és ezt Magyarországon is megérzik

Az MLKSZKSZ arra is felhívta a figyelmet, hogy az adó-, illetve díjemelés hátterében részben európai uniós jogharmonizációs okok állnak. 

A tagállamok ugyanis sorra emelik az úthasználati díjakat, Németországban 2024-től például az eddigi kétszeresére.

Az árváltozáshoz viszont annak is köze van, hogy a magyar útdíjrendszer jelentősen átalakul. 

  1. Az áruszállító járművek tulajdonosai új szisztéma szerint fizetik a környezet- és zajterhelés után számított, úgynevezett külsőköltség-díjat, amely a levegő- és zajterhelés esetében az utak típusától függően változó. 
  2. Míg a szén-dioxid-kibocsátás tekintetében tengelyszám és környezetvédelmi kategóriánként fix díjtétel lesz. 
  3. Emellett minden áruszállító járműnek – járműkategóriák szerint – továbbra is fizetnie kell az infrastruktúrahasználati díjat. 

Ráadásul az új rendszerben az útdíjak egy évben akár többször is módosulhatnak majd.

Ha nem emelnek árat, leépítés jön

Mindez az MLSZKSZ számítása szerint azt eredményezi, hogy Magyarországon átlagosan több mint 59 százalékkal emelkedik az útdíjköltség, ami önmagában 8-10 százalékkal növeli a fuvardíjakat. Ehhez jön hozzá a jövedéki miatti jelentős üzemanyag-drágulás (5 százalék), valamint a bérköltségek két számjegyű (minimum 10–15 százalékos) növekedése. Így jön ki az összességében legalább 25 százalékos drágítás.

De ezzel még nincs vége, mert az áruszállítás mellett a raktárlogisztikai költségek is drágulnak 2024-ben az idei magas (nagyjából 17,5 százalék), a munkabérek emelése (10–15 százalék) és a bérleti díjak növekedése (10–15 százalék) miatt. Az energiaárak csökkenése – a gáz és áram ára átlagosan 20-25 százalékkal csökken 2023-hoz képest – mérsékelheti a költségeket, de teljes egészében nem tudja kompenzálni a folyamatokat. Ezért a szolgáltatók összességében legalább 15-20 százalékkal kénytelenek növelni a díjaikat.

A költségek növekedése az egész logisztikai ágazatot érinti, a díjak emelése nélkülözhetetlen a fuvarozási kapacitások fenntartásához, főként egy olyan időszakban, amikor a csökkenő fogyasztás miatt visszaesőben vannak az áruszállítási volumenek – hangsúlyozza az MLSZKSZ főtitkára. Bíró Koppány Ajtony hozzátette: 

ha nincs díjemelés, a cégek le kell építsék a kapacitásaikat, ami később nagyon sokba kerül majd a gazdaság minden szereplőjének.

Az MLSZKSZ szerint a jövő évi költségemelkedés hatására így is sok kisebb fuvarozócég kényszerülhet bezárni, elsősorban azok, amelyek a megbízókkal kötött előnytelen szerződéseik miatt nem tudják a növekvő költségeket beépíteni az áraikba és nem rendelkeznek megfelelő likviditással.

Brutális hatása lesz annak, hogy jövőre a megemelt útdíj megdrágítja a fuvarozást

Akár az infláció ötszörösével is drágulhat a közúti fuvarozás 2024-ben, ami jelentősen növelheti a hazai inflációt, sőt ellátási gondokat is okozhat – figyelmeztet az iparági szakértő.