A Saudi Arabia Railways (SAR) és a Stadler szerződést írt alá 10+10 új generációs személyvonat szállítására és karbantartására, a járműveket a szaúd-arábiai királyság növekvő vasúthálózatán fogják használni. A Stadler számára ez az első szerződés az egyik leggyorsabban növekvő vasúti piacon, az Öböl térségben. A szerződés teljes értéke körülbelül 600 millió svájci frank.

A helyi éghajlati és környezeti viszonyokhoz is igazodik majd a vonat felszereltsége.
Fotó: Stadler

Az új szerelvények a legújabb európai és nemzetközi szabványok szerint készülnek, a felszereltségük egyben igazodik a szaúd-arábiai éghajlati és környezeti viszonyokhoz is. A hosszuk 175 méter lesz, önjáró két független dízel-elektromos vonófejjel látják el azokat, amelyek megfelelnek a legújabb európai kibocsátási szabványok V. fokozatának. Egy vonaton nagyjából 320 utas utazhat. Az új szerelvények a Stadler közleménye szerint a következő szintre emelik a királyságban a vonatközlekedést az utasok kényelme, az utazási élmény és a megbízhatóság szempontjából. A SAR az ország egész vasúthálózatán használhatja majd az új vonatokat, amelyek összekapcsolják a királyság növekvő városait.

Ha beválik az első tíz vonat, jöhet a második tíz

A szállítási szerződés 10 szerelvényre vonatkozó alapszerződésből áll, további 10 szerelvényre vonatkozó opcióval. A karbantartási szerződés 10 évére teljes körű karbantartást és pótalkatrészeket tartalmaz, és kiterjeszthető a további 10 szerelvényre is. 

Az eddiginél sokkal többen ülhetnek vonatra a királyságban

A SAR 2022-ben bonyolította le a beszerzés nemzetközi pályázatát, amelyen tavaly választotta ki a Stadlert nyertesként, egy kiterjedt tárgyalási folyamat eredményeként. A közel-keleti és észak-afrikai régióban a svájci társaság már kötött két szerződést, így jelentős tervezési tapasztalata van a vonatkozó éghajlati és környezeti viszonyok tekintetében. Szaleh bin Nasszer Al-Jasszer közlekedési és logisztikai miniszter, a SAR igazgatótanácsának elnöke a szerződés aláírása alkalmával jelezte, hogy az új, modern vonatok hozzájárulnak a keleti vasúthálózat éves kapacitásának megduplázásához, az utasok éves számának 3,8 millióra növeléséhez, és közvetlen expressz összeköttetést teremtenek Rijád és Dammam, a királyság két fő városa között.

Peter Spuhler, a Stadler Rail ügyvezető elnöke megtisztelőnek nevezte, hogy cége a világ egyik leggyorsabban fejlődő vasúttársaságától elnyerte ezt a rangos szerződést.

A széles kötöttpályás portfólióval rendelkező Stadler nemrég Boszniának adott el villamost. Aktív a társaság a legújabb technológiák, így a hidrogénhajtás piacán is. A magyar síneken a FLIRT és a KISS villamos motorvonatai futnak, ezek felújításáról a közelmúltban az Alstom számolt be.

 

Az Alstom a MÁV-Start 59 villamos motorvonatát korszerűsítette

Az Alstom szigorú európai követelményeknek is megfelelő Atlas ETCS Level 2 vonatbefolyásoló berendezésének köszönhetően a modernizált szerelvények nagyobb biztonsággal és adott esetben nagyobb sebességgel közlekedhetnek azokon a pályaszakaszokon, ahol az megengedett. Az érintett 59 FLIRT villamos motorvonat mindegyike megkapta a szükséges engedélyeket és mára már újra forgalomba állt. A teljes projekt – mely uniós és hazai finanszírozással  valósult meg – a múlt év végén fejeződött be.

„Az 59 FLIRT jármű vonatbefolyásoló rendszerének korszerűsítése szorosan kapcsolódik a MÁV-Start elmúlt évekbeli járműfejlesztéseihez, valamint a vállalat hosszútávú stratégiájához is. Az ETCS berendezések felszerelésével, így már 123 FLIRT és 40 darab KISS motorvonat is a legkorszerűbb biztonsági rendszerrel rendelkezik, ezzel sikerült a közlekedésbiztonság tekintetében is egy magasabb szintre lépni” – idézi a közlemény Mosóczi Lászlót, a MÁV-Start vezérigazgatóját. Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója jelezte, hogy a szerelvényeket a lehető legkevesebb ideig, ütemezve vették ki az utasforgalomból. Az Alstom által beépített, saját fejlesztésű fedélzeti berendezések és rendszerek a jelenlegi legmodernebb megoldást kínálják. 

A rendszer folyamatosan kiszámítja az üzemi-, a figyelmeztető- és vészfékezési sebességprofilokat, valamint figyelemmel kíséri a vonat és a pálya megengedett sebességét is. Teljes felügyeleti üzemmódban a rendszer megakadályozza, hogy a mozdonyvezető tévesen figyelmen kívül hagyjon egy vörös ’Megállj!’ jelzést vagy az adott pályaszakaszra előírt sebességet túllépje. A továbbfejlesztett ETCS L2 rendszer folyamatos kétirányú adatkapcsolatot és felügyeletet biztosít a GSM-R (a GSM kommunikációs rendszer vasúti változata) hálózat segítségével a közlekedő járművek és a pálya közt.