Logisztika

HÉV-Metró: Cinkotától a Déli pályaudvarig lehet majd átszállás nélkül utazni

Nyáron indulhat annak az M2-es metrót a HÉV-vel összekapcsoló projektnek az első közbeszerzése, amelynek részeként egyebek mellett Cinkotától egészen a Déli pályaudvarig lehet majd átszállás nélkül utazni.

A környezetvédelmi engedélyezéshez szükséges dokumentumok benyújtásával megkezdődött az M2 metróvonal és a H8-as, vagyis a korábbi gödöllői és a H9-es, azaz az egykori csömöri HÉV összekötését célzó projekt megvalósítása – számolt be róla a Magyar Építők.

2021.12.29. BudapestÖrs Vezér tere, agglomerációs közlekedés, HÉVFotó: Kurucz Árpád (KA)Magyar Nemzet
 (Fotó: Kurucz Árpád/Magyar Nemzet)

Ez azt jelenti, hogy 

a HÉV-Metrón Cinkotától, anélkül utazhatnak majd az utasok egészen a Déli pályaudvarig a vonatokon, hogy át kelljen szállniuk a M2 metróvonal jelenlegi végállomásán az Örs vezér terén.

 A pálya megépítése mellett megtörténik a HÉV járműpark cseréje, a biztosítóberendezések, egy járműtelep és P+R parkolók kiépítése.

Több éve tervezett projekt indulhat el

A szóban forgó HÉV-vonalra jelenleg az Örs vezér téri végállomásnál lehet átszállni az M2-es metróról. Innen a H8-as HÉV Cinkotán keresztül egészen Gödöllőig közlekedik, míg a H9-es HÉV Cinkotánál leágazva Csömörig szállítja az utasokat.

A nagyszabású projektről korábban a Világgazdaság is írt. A program – mely a Budapest belvárosa, a külső kerületek (X., XIV. és XVI.) és Csömör, Gödöllő, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród közötti gyors, átszállásmentes közlekedés megteremtését célozza – keretében a tervek szerint össze lesz kötve a jelenlegi metróvonal a hévvel.

A fejlesztés a tervek szerint 

  • az Örs vezér terének felújítását, 
  • az érintett HÉV-vonalak teljes rekonstrukcióját, 
  • új szerelvények beszerzését, valamint 
  • a HÉV-pálya bizonyos fővárosi szakaszainak föld alá helyezését is tartalmazza majd. 

Az akkori bejelentés arról is szólt, hogy az első szakaszt Cinkotáig kivitelezik majd.

Felüljárók és felszín alatti szakaszok szintbeli kereszteződések helyett

A portál Kovács Pétert, a XVI. kerület polgármesterét idézte, aki szerint a fejlesztés a kerület egyik legnagyobb közlekedési problémáját oldja meg, hiszen segítségével megszűnhetnek a sokszor 8-10 perces várakozást okozó szintbeli kereszteződések a HÉV vonalán. Ugyanis a vonatok a felszíni közlekedés mellett a felszín alatt és felüljárókon fognak közlekedni. 

A fejlesztés egyben a főváros legnagyobb környezetvédelmi beruházása lesz,

miután az agglomerációban élők a P+R-parkolókban lerakhatják majd az autóikat és közösségi közlekedéssel utazhatnak tovább Budapest belvárosába. Ez enyhíti a kialakuló forgalmi dugókat.

Jövőre kezdődhet a tervezés

Mint kiderült, a beruházás várhatóan a nyár folyamán megkapja a környezetvédelmi határozatot, ezt követően pedig megkezdődhet az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítésének közbeszerzési eljárása. A négy kerület közlekedését érintő projektet európai uniós forrásból kívánják megvalósítani. A tervezői szerződések megkötésére a jövő év első felében kerülhet sor, és a tervezési folyamat két-három évet vehet igénybe, ezt követően kezdődhet a projekt konkrét megvalósítása.

 

tömegközlekedés Metro cinkota HÉV
Kapcsolódó cikkek