Az utóbbi hetekben kialakult török közúti határhelyzetről adott friss helyzetjelentést partnereinek a törökországi fuvarokban kiemelten érdekelt Ekol Kft. Azt is jelezte, miért és hol torlódnak a kamionok.
Mint közölte, a háttérben a november 17-én életbe lépett új törökországi számítógépes tranzitrendszer (NTCS) ötödik szakaszának a bevezetése áll. A rendszer célja a nemzeti és nemzetközi rendszerek közötti adatátvitel gyorsítása és pontosítása, valamint az adatok fejlettebb cseréje. Az átállás azonban több olyan problémát is előidézett, amelyek lassítják az áruáramlást, különösen Törökországba és az EU keleti határaira.
Az új rendszer egyik legnagyobb kihívása, hogy bár az elektronikus adatszolgáltatás és a vámkezelés automatizálása javítja a hosszú távú hatékonyságot, a kezdeti szakaszban a rendszer integrálása és a vámhatóságok alkalmazottai számára az új eljárások elsajátítása időt vesz igénybe.
A probléma fő forrása, hogy míg az uniós országokban két különböző NCTS-t használnak egyidejűleg, addig Törökország teljesen lezárta az NCTS 4. rendszerét, ami külön technikai problémákat is okozott a vámrendszerben.
A határátlépésre váró exportkamionok száma a napokban megközelítette az ötezret az Ekol közlése szerint, ami több kilométeres sorok kialakulásához vezetett. A hírről a rendszer bevezetésének első napján beszámló Nova tizenhat kilométeres sorról írt. A helyzetet tovább nehezíti a térségben tapasztalható intenzív havazás is.
Nemcsak a nyugati kapuknál, hanem Törökország többi határátkelőhelyén és kikötőjében is problémák merülnek fel a vámeljárásokkal kapcsolatban. Emellett a Görögország által újonnan bevezetett ENS előzetes bejelentési kötelezettség rendkívüli torlódásokat okoz az Ipsala határkapunál.
A torlódások miatt jelentősen megnövekedett a forgalom a Szerbia–Horvátország–Szlovénia útvonalon, ám ezt a tranzitvonalat nem a nagy forgalom kezelésére tervezték.
Ennek következtében a kalotinai, batrovci és sidi határátkelőhelyen 45 órát meghaladó késések tapasztalhatók.
„A török vámhatóságok és a helyi logisztikai szolgáltatók és kollégáink is folyamatosan dolgoznak a rendszer finomhangolásán, várhatóan a következő hetekben javulásra számíthatunk” – írja az Ekol.
A tizenegy éves Ekol Logistics Hungary a közelmúltban jelentette be, hogy november 20. óta a dániai DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) csoport tagja. Ez további lehetőségeket nyit az Ekol számára, hiszen a DFDS a világ egyik vezető logisztikai és tengeri szállítmányozója, amely Európa legnagyobb elektromoskamion-flottájával rendelkezik. E változás értelemszerűen az Ekol ügyfeleinek is új perspektívákat nyit.
A DFDS fő adatai:
A DFDS forgalma évről évre nő, a 2023-as adat 3,67 milliárd euró volt. Ennek a kétharmadát a tengeri szállítás adta, a többit a logisztikai szolgáltatások. Profitja viszont körülbelül a negyedével csökkenve 202 millió eurót tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.